2000-talets nya tanke om hovfunktionen.

axel

Trådstartare
Har nu fått svar på varför en del hästar verkas med lång konvex tåvägg.

man vill framförallt ha en "kort" baktå som inte kliver av framskor o som har raka hovväggar som då inte spricker. Sula o hovvägg till ett- en stabil klump, som i mina ögon inte har den fysiologiska rätta möjligheten till vidgning heller.

Hovbenet hamnar i bakvikt (negativ vinkel) o trycker på mjukdelar o strålben.

Ser dock fortfarande proffs som verkar underifrån o får en äkta kort tå.:bow:

Att man numera kan raspa utsidan v. b är bra, men ngn måtta får det väl vara om det inte handlar om korrigering en kort tid.

Detta kommer visst från en skola o övriga gör förhoppningsvis inte så.

Man ser heller inte detta i andra länder. Där putsar man med sandpapper för en sista finish o får då bort tunna fina sprickor som kan expandera. Verkar vara en mkt bättre lösning.
min hovis lägger skulden till många sprickor till varmskoning som torkar ut hoven o hornet spricker.

Senast ändrad:
Sv: 2000-talets nya tanke om hovfunktionen.

Tänk dig en böjd tåvägg- ej en rak linje.

Hur får du en "lång tåvägg" till en "kort baktå"? :confused:

Jag har aldrig sett en konvex tåvägg, aldrig heller någon som verkar och skor utan att ha verkat undersidan av hela hoven men utifrån resten av ditt inlägg sluter jag mig till att du menar att man raspar hovväggen från utsidorna? Och då är följdfrågan hur du tycker att man ska göra med den del av hovväggen som hamnar utanför skon? Det är ju inte att rekommendera att sömma utanför vita linjen för att slippa raspa av hovväggarna, då ändrar ju skon belastningen på hoven i isättningen och det är ju, vad jag förstår, en av de saker du motsätter dig?

Jag förstår heller inte fast jag om någon borde begripa. För mig låter det mest som massa svammel och det ena påståendet motsäger det andra.

En lite bättre förklaring och främst vart vill du komma med detta resonemang ts??

Detta kommer visst från en skola o övriga gör förhoppningsvis inte så.

E det den nya hovslagarutbildningen i mälardalen du menar där man även har både smådjursklinik, stordjursklinik och häst utbildning??

Hur får du en "lång tåvägg" till en "kort baktå"? :confused:

Jag har aldrig sett en konvex tåvägg, aldrig heller någon som verkar och skor utan att ha verkat undersidan av hela hoven men utifrån resten av ditt inlägg sluter jag mig till att du menar att man raspar hovväggen från utsidorna? Och då är följdfrågan hur du tycker att man ska göra med den del av hovväggen som hamnar utanför skon? Det är ju inte att rekommendera att sömma utanför vita linjen för att slippa raspa av hovväggarna, då ändrar ju skon belastningen på hoven i isättningen och det är ju, vad jag förstår, en av de saker du motsätter dig?

Axel menar där hoven börja flytta utt och hovvägen få ett konvex ( form.
Vid den punkt där hoven är böjd, såpas kan man verka av.

Men när hovväggen flyter ut blir ju väggen konkav, blandar Axel ihop konkav o konvex?
Lathund, konvex växer, konkav har man tagit av.
PL

Menar du när hovslagaren bara raspar av tån på hovarna? I sådana fall har jag sett flertalet med sådana fötter.

Ja filmen är ju kass om man vill se vad som är fel o vad som görs, men typisk konkav förvuxen hov.
PL

Det vore intressant att läsa om dessa nya tankar, var de kommer ifrån och särskilt vad som ligger till grund för dem. Enligt "gammal kunskap" är strålen den synliga referensen för hovens fysiologiska vinkel mot marken. En hov kan aldrig vara "rätt" eller växa naturligt om inte hoven har en naturlig vinkel mot marken, vilket den har när strålen är 0 grader - vågrät. En häst försöker alltid landa hoven i den vinkeln, rakt i förhållande till strålen. Verkningen gör det möjligt eller omöjligt. Det är villkoret för hästens fria naturliga rörelser. Hästens verkliga ridbarhet är "gömd" vid en EXAKT vågrät stråle. MVH

Men när hovväggen flyter ut blir ju väggen konkav, blandar Axel ihop konkav o konvex?
Lathund, konvex växer, konkav har man tagit av.
PL

Nej jag menar konvex.
Inte ens en fångraspning sker så. Det krävs att man har den planen hela tiden- hög tå som böjer sig utåt.

Senast ändrad:

Hög tå som böjer sig utåt blir väl konkav:confused:
Eller menar du hög tå som buktar utåt?
Lägg in en bild på hur du menar.
PL

Tar bort meddelandet då jag inte hittade rätt bild

Senast ändrad:

Vi hjälps åt att skilja på begreppen.

Konkav hov.

http://hem.passagen.se/barfotahast/overgrown-flares.jpg

http://www.saxi.be/hov1.jpg

Konvex hov.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/bilder/verkad.jpg

Inlägg nr 1 i denna tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876714

Sedan undrar jag själv om Axel är förvirrad? I Juli så undrade Axel varför hovslagare skodde hästarna understuckna vilket som oftast ger en konvex hov.

Nu undrar Axel varför de får lära sig att sko hoven konkav?:confused:

Mycket förvirrande måste man säga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka