axel
Trådstartare
Har nu fått svar på varför en del hästar verkas med lång konvex tåvägg.
man vill framförallt ha en "kort" baktå som inte kliver av framskor o som har raka hovväggar som då inte spricker. Sula o hovvägg till ett- en stabil klump, som i mina ögon inte har den fysiologiska rätta möjligheten till vidgning heller.
Hovbenet hamnar i bakvikt (negativ vinkel) o trycker på mjukdelar o strålben.
Ser dock fortfarande proffs som verkar underifrån o får en äkta kort tå.![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)
Att man numera kan raspa utsidan v. b är bra, men ngn måtta får det väl vara om det inte handlar om korrigering en kort tid.
Detta kommer visst från en skola o övriga gör förhoppningsvis inte så.
Man ser heller inte detta i andra länder. Där putsar man med sandpapper för en sista finish o får då bort tunna fina sprickor som kan expandera. Verkar vara en mkt bättre lösning.
min hovis lägger skulden till många sprickor till varmskoning som torkar ut hoven o hornet spricker.
man vill framförallt ha en "kort" baktå som inte kliver av framskor o som har raka hovväggar som då inte spricker. Sula o hovvägg till ett- en stabil klump, som i mina ögon inte har den fysiologiska rätta möjligheten till vidgning heller.
Hovbenet hamnar i bakvikt (negativ vinkel) o trycker på mjukdelar o strålben.
Ser dock fortfarande proffs som verkar underifrån o får en äkta kort tå.
![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)
Att man numera kan raspa utsidan v. b är bra, men ngn måtta får det väl vara om det inte handlar om korrigering en kort tid.
Detta kommer visst från en skola o övriga gör förhoppningsvis inte så.
Man ser heller inte detta i andra länder. Där putsar man med sandpapper för en sista finish o får då bort tunna fina sprickor som kan expandera. Verkar vara en mkt bättre lösning.
min hovis lägger skulden till många sprickor till varmskoning som torkar ut hoven o hornet spricker.
Senast ändrad: