2000-talets nya tanke om hovfunktionen.

Sv: 2000-talets nya tanke om hovfunktionen.

Vi hjälps åt att skilja på begreppen.

Konkav hov.

http://hem.passagen.se/barfotahast/overgrown-flares.jpg

http://www.saxi.be/hov1.jpg

Konvex hov.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/bilder/verkad.jpg

Inlägg nr 1 i denna tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876714

Sedan undrar jag själv om Axel är förvirrad? I Juli så undrade Axel varför hovslagare skodde hästarna understuckna vilket som oftast ger en konvex hov.

Nu undrar Axel varför de får lära sig att sko hoven konkav?:confused:

Mycket förvirrande måste man säga.[/QUOTE]

Vi har haft den tråden förutt, Ett valdig konstig hovslager utbildning nu förtiden :confused:

KL
Nu börjar ni att göra mig förvirrad.

då gör vi såhär.
Konkav=inåtbuktad, inbuktad, skålformig, urholkad, inåtvälvd (motsatsord: konvex)

konvex= utåtvälvd.

Som Bojs bild på konkav från sidan fast mkt mer. Inte den med utflutna hovar.

Det är nog inte utbildningen det är fel på, jag har inte upplevt det själv av de hovisar som är utbildade men däremot de som är sas självlärda.

Och som utbildad har man ju tillgång till fortutbildning, där måste det väl ingå även uppdateringar som man kommer fram till då utvecklingen faktiskt går framåt tack och lov.

Nej.
Det är ju dessutom FÅ som ÄR fortbildade.

Nu verkar det inte som om det är vanligt förekommande, men det tar ju tid för modenycker att sprida sig.

Senast ändrad:

Du mena det är dom självlärds olika uppfättning om verkning som det har blivit såna konstiga tänkenda?

Jag visst inte att det fanns självlärd som gick omkring som instruktor till hovslager elev?

Sedan undrar jag själv om Axel är förvirrad? I Juli så undrade Axel varför hovslagare skodde hästarna understuckna vilket som oftast ger en konvex hov.

Nu undrar Axel varför de får lära sig att sko hoven konkav?

Mycket förvirrande måste man säga.
Nu är det du som är förvirrad.:p

Om hästen får en understucken trakt blir den låg o tån kan åka iväg.

Ja o nu är EN lösning att raspa som tusan hela tiden på utsidan av för att få bukt på tån- en "vidareutveckling". Som en klo.. Inte en rät linje!
En understucken trakt o en understucken tå;)= kompakt hov som kan se ut som en med björnfotskaraktär. Skitbra för kotorna (IRONI), men bra grepp får den.

Du mena det är dom självlärds olika uppfättning om verkning som det har blivit såna konstiga tänkenda?

Jag visst inte att det fanns självlärd som gick omkring som instruktor till hovslager elev?

Jag vet en klinik som hade en hovis som inte hade en godkänd utbildning, nu har ju kliniken bytt hovis kanske just därför vad vet jag.

Det finns åtminstone 2 i min närhet utan utbildning som har tagit elever, så det säger alltså inget.

Jag vet en klinik som hade en hovis som inte hade en godkänd utbildning, nu har ju kliniken bytt hovis kanske just därför vad vet jag.

Det finns åtminstone 2 i min närhet utan utbildning som har tagit elever, så det säger alltså inget.[/QUOTE]

Jaså, har det gott så lånt nu.
Säjer en hel del om den svenska hovslager utbildning.;)

Det finns åtminstone 2 i min närhet utan utbildning som har tagit elever, så det säger alltså inget.[/QUOTE]

Jaså, har det gott så lånt nu.
Säjer en hel del om den svenska hovslager utbildning.;)

Nä det var ju det som är grejen, han fick inte vara kvar pga nuvarande regler.

Exakt, fast det har fortgått länge o gett en helt konvex tåvägg.

Nej. Om du läser på vad konvex innebär så förstår du även om du själv inte har sett det.

Som en bullterriers nosrygg.

Nej. Om du läser på vad konvex innebär så förstår du även om du själv inte har sett det.

Som en bullterriers nosrygg.

Nu menar ju en välkänd klinik,;) att detta är en konkav hov. Så .........

Jag tor Axel menar så här!

http://desmoinesequinevet.files.wordpress.com/2011/07/delayedpatellarreleasemd7.jpg

Där man inte verkar tillräckligt på djupet i tådelen och som kompensation försöker placera skon längre tillbaka på hoven och därefter raspar tillbaka
tåväggen in mot skon för att på så sätt försöker få tån kortare.

Oj, så har några av mina hästar sett ut. Hur påverkar det hästen?

Jag tor Axel menar så här!

http://desmoinesequinevet.files.wordpress.com/2011/07/delayedpatellarreleasemd7.jpg

Där man inte verkar tillräckligt på djupet i tådelen och som kompensation försöker placera skon längre tillbaka på hoven och därefter raspar tillbaka
tåväggen in mot skon för att på så sätt försöker få tån kortare.

Det är en orsak men jag har även sett samma "fenomen" där man bottenverkat hela tådel och av någon oförklarlig anledning av en eller annan orsak bestämt sig för att sko med sidokappor och dessutom minst ett nummer för små skor.

Resultatet blir detsamma och som axel säger påminner om björnfot, Hur man tvingas att rikta en sådan sko för att ens vara i närheten av att få på den på hoven ska vi inte ens nämna mer än att fysiologisk skoning är det inte.

Hur det påverkar hästen är individuellt men rent generellt påverkar det främst hela bakdelen negativt.

Och detta är absolut inte någon ny tanke om hovfunktionen utan enbart en tankevurpa från en mindre grupp utförare.

Tack för förklaringen.
tittar man på röntgenbilden borde ngt ske i hovleden / strålbenet (med tiden)eller inte om man har en himla TUR. Kanske även högre upp som du säger.

Ja sidokappor finns med, men även framhovarna har 1-2 nr för små skor= noll tappskor. Många hästägare ser det som kvittot på en bra hovis. Man ställer bara det kravet på hovisen o vad ska den då göra:crazy: Nöjd-kund- garanti.

För mig är det viktigare att hästen håller på sikt.

Senast ändrad:

Jag kan tänke hovled och seninflamation, nerbruttet trakter, påfrestning på strålen.
Du se hur hovbens vinkel är kräftig bakåt brutet, sko är för kort.
Tack vara rönken bild kan man se att det finns en hel del av tå att ta av.

Källas för Latt Man Skoning, man räspa lite på undersiden, bränna hoven för att få sko/hov plan, spika på sko och räspa av allt som är utanför.

Istället för ett avträmpad sko som är för kort, få man ett balträmp för hästen har ingen överrollning tack vara den bakåtbruten hovvinkel.

Bedrövlig skoning :mad:
Great x-ray :bow:

Oj, så har några av mina hästar sett ut. Hur påverkar det hästen?

Fenomenet kallas för “negative-plane coffin bones” på engelska och du kan läsa vilken inverkan det kan ha på hästen här:

http://www.wingedwolf.citymax.com/goodhorsekeeping.html

“negative-plane coffin bones, often with subluxated coffin joints. This condition on the hind end migrates tension and pain up into the hock, stifle, back and spine. On the front end, negative plane subluxation of the coffin joint and lack of heel support affects the muscles that tie into the rib cage and neck, causing muscle tension and imbalance in the rib cage, shoulders and neck musculature. Symptoms of negative plane include a bull-nosed appearance to the anterior hoof wall, sore stifle, hip and back, large frogs and hind legs that are often held tucked underneath the horse's body.”

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka