200 G Smrp??

E

Egonson

Hört talas om idag att någon häromkring skulle ha fått in hö med 200 g Smrp! Tänk att man ger detta till häst, vad kan hända?
Någon sorts förgiftning? Hur mycket protein är det per kg i kraftigt betesgräs? (har ej min bok här så jag kan inte kolla). Hur mycket protein från hö klarar en vuxen fritidshäst av att hantera?

En bekant till oss fick 94 g Smrp i sitt hö, hon fick höra från Krafft's foderrådgivare att hon måste ge en del halm upptill för det höet egentligen var alldeles för kraftigt för häst..
Förra året hade vi 75, det var liiite mycket för våra lättfödingar men det gick iaf.
Tänk om det blir sådant mastodontvärden i år över 95 g :confused:

Någon som har haft problem med för höga värden?

Hoppas att vi får lagom värden av den sena skörden som dom tog igår, vill ju ge mkt hö och det kan jag ju inte omd et ska vara SÅÅ höga värden. Första skörden togs innan midsommar och den exploderar antagligen av näring.

Sv: 200 G Smrp??

Ja för det första är ju hästen uppe i sitt dagliga behov på dryga 1 kg om man ge kraftfoder..
för det andra så lär den ju bli kraftigt överviktig och lös i magen om den skall äta så den får sitt tuggbehov tillgodosett ....Nä, jag skulle inte ens tänka tanken......sen antar jag att det är ensilage....

Håller med Martha om att det måste vara ensilage? För enda anledningen till så otroligt höga proteinhalter borde vara att det i princip bara är tidigt skördat klöver. Och då blir det inget vidare hö?

Skulle iofs kunna vara lucernhö, tidig skörd?

Hoho...DavidS......

Inte vet jag, men jag fattade det som att det var hö. Bonden hade visst sagt att han skulle sälja det till hästägare, för de köper allt om det är grönt och fint.. :confused: Ju mer jag funderar så måste det ha blivit lite förvrängt, rykten har ju en tendens att bli det. Stallägarens bekant känner en bonde som.. Ni vet :D
Måste vara ensilage kanske, funderade också på det. 200 låter ANINGENS mycket för vanligt hö :crazy:

Så mycket vet jag inte om foder, men jag tyckte det lät MYYYYCKET med 200!!

Oroar mig lite för vårt hö, det brukar vara normalt höga värden (75 som sagt förra året) och är rädd att det ska bli alldeles på tok för högt i år :crazy: Men det vi får är just HÖ, inte silage.. Så jag kanske oroar mig i onödan.

Álin skrev:
Men det vi får är just HÖ, inte silage.. Så jag kanske oroar mig i onödan.

Hö eller ensilage spelar ingen roll (utom för TS-halten), däremot så har det betydelse NÄR i vallens utveckling man skördar. Ju längre man väntar desto lägre näringsinnehåll. Bra indikation är att timotej bör ha gått i ax ordentligt. Fanatiker kan ägna sig åt prognosanalyser där man slår provytor och skickar in för att sedan beräkna exakt när vallen ska slås. Men man kan undra vad höet kostar då!!!

Fördelen är att man kan vänta några veckor efter att får- och kouppfödare skördar för att ta hö eller ensilage till häst. Stor andel klöver som man ofta har i nyanlagd vall är inte heller så roligt som hästfoder.

Okej. Ja nu är det ju fint väder, och de har slagit vallarna typ i går här, vallar som de har tagit två omgångar mjölkko-ensilage på tidigare. De har tagit lusern/klöverblandning med men de åkrarna är upplöjda nu så där blir inget sånt hö iaf.

Håller sig vädret fint så blir det hästhö av det dom har slagit nu, annars blir det silage det också tydligen.
Blir det hö är det ju bättre, till våra fritidshästar åtminstone, om vi får lite lägre värden (lagom) på det.

Álin skrev:
Okej. Ja nu är det ju fint väder, och de har slagit vallarna typ i går här, vallar som de har tagit två omgångar mjölkko-ensilage på tidigare. De har tagit lusern/klöverblandning med men de åkrarna är upplöjda nu så där blir inget sånt hö iaf.

Håller sig vädret fint så blir det hästhö av det dom har slagit nu, annars blir det silage det också tydligen.
Blir det hö är det ju bättre, till våra fritidshästar åtminstone, om vi får lite lägre värden (lagom) på det.

Tveksamt om du kan kalla en vall där du tar ut tre skördar per år för "hästhö". Bönderna runt där vi bor skördar 3 ggr/år för får och ko men om vallen ska hinna utvecklas till "hästhö" så blir det bara två skördar. Om du däremot eftersträvar höga proteinhalter så är det ok med tre skördar.

Känns konstigt att göra som en del som driver upp kravet på proteinhalter i grovfodret så att man tvingas ge halm som fibertillskott!

lite tabell:
Åkermarksbete, tidig försommar, innehåll per kg TS, 166 g smb rp.
Naturbete, före axgång, 125 g smb rp per kg TS.

Variation i innehåll av protein i hö och hösilage under 2002:
smb rp per kg TS, hö, 5-140, hösilage 10-196

Det är inte farligt med för mycket protein, bara onödigt.

Så har jag uppfattat det oxå, protein tillfört i grovfoder spelar inte så stor roll, i de flesta fall ska tilläggas. Mina hade en kvot på 12 förra vintern och ack så fina de var, endast hö gick de på då.

Det blev hö av denna skörden, japp. Fint, luktar underbart gott. Säkert högt protein, men ändock lägre än det som togs innan midsommar och det är OK. Så länge det inte går över 80 g så. Hästarna håller sig superfina på ett kraftigare hö enl. min erfarenhet (våra hästar alltså).

"Det är inte farligt med för mycket protein, bara onödigt."

Håller med om proteinet, största problemet är nog kombinationen högt proteininnehåll och de låga halterna av fibrer om man skördar för tidigt i vallens utveckling.

Strajder skrev:
Tveksamt om du kan kalla en vall där du tar ut tre skördar per år för "hästhö". Bönderna runt där vi bor skördar 3 ggr/år för får och ko men om vallen ska hinna utvecklas till "hästhö" så blir det bara två skördar. Om du däremot eftersträvar höga proteinhalter så är det ok med tre skördar.

Känns konstigt att göra som en del som driver upp kravet på proteinhalter i grovfodret så att man tvingas ge halm som fibertillskott!

Vad konstigt du resonerar! I så fall skulle det ju vara olämpligt att släppa hästar på bete förrän efter midsommar ungefär om du vill ha mkt växttråd och lite protein.

Jag tänker precis tvärtom. Ju högre proteinvärde i grovfodret desto mindre behov av tillskottsfoder för att tillgodose behovet av äggviteämnen också för växande, dräktiga och digivande.

Vårt lusern ensilage resp hö med rätt mkt klöverinblandning täcker alla behov utom selen. Tidig skörd ger också (ofta, inte alltid) lägre MJ så man kan tillåta sig fri tillgång även för de lättfödda. Bra för hästarnas tarmar och enkelt för människorna.

Tycker du det är bättre att ge grövre hö med lägre proteinvärde och behöva kraftfodra?

HH

Bubbla skrev:
Håller med Martha om att det måste vara ensilage? För enda anledningen till så otroligt höga proteinhalter borde vara att det i princip bara är tidigt skördat klöver. Och då blir det inget vidare hö?

Skulle iofs kunna vara lucernhö, tidig skörd?

Hoho...DavidS......

Tidigt skördad lusern och klöver är det enda jag kan komma på som innehåller så stora mängder protein, men frågan är ändå om man lyckas behålla det när man gör hö. De flesta skulle nog inte lyckas med det p g a bladspill mm. Jag säger inte att det inte går, men man måste vara duktig och hålla koll på tekniken och ha en bra skulltork. Ska man lyckas var i och för sig det här rätt sommar...

David

För att gardera mig lite mer: Getärt vill jag minnas fick höga proteinvärden också (förutom klöver och lusern) så det finns säkert ytterligare någon baljväxt som är möjlig.

David

Liknande trådar

F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 866
Foder & Strö Fick analysen på mitt hö idag och det verkade vara ett ganska bra hö, förutom mineralerna då kanske:confused: Så här såg den ut...
Svar
6
· Visningar
1 080
Senast: Pontiac
·
E
Foder & Strö Hej! Jag har några undringar angående min hästs foder. Hon är just nu under igångssättning efter en senskada, så hon får endast...
Svar
1
· Visningar
702
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V