20 min, bättre än ingenting?

S

solbacka1

Jag gör nu någonting som jag för tio år sedan tyckte var dumt att göra.
Jag rider nämligen bara 20-30 min en gång per vecka. Jag skrittar nästan hela tiden och travar bara några minuter. Har alltid tyckt att "helgridning" är fel. Men jag gör det dels för att hon tycker det är så roligt att komma ut och se något annat än hagen och boxen + att jag själv njuter. Öronen är framåtriktade hela tiden och vi tar det lugnt och harmoniskt.
Samtidigt som det känns fel så känns det som det är bättre än ingenting. Hon har inget värde för andra eftersom hon är 15 år och kan i princip ingenting. Troligtvis kommer hon dessutom att betäckas till våren (beställning)

Sv: 20 min, bättre än ingenting?

Jag har inget svar på ditt inlägg, men jag ska däremot lägga till ett frågetecken till din fråga, då fallet blir likadant hos mig. Mitt problem är att vi inte har någon belyst ridbana där jag rider och varken jag eller hon jag rider hos slutar förrän halv fem på kvällarna=becksvart! Jag rider hem mjuk och i god form, sen lägger jag av eftersom hon inte går mer än högst två gånger i veckan.....

Om du tycker det är roligt och hon tycker att det är roligt så varför inte...så länge man håller sig till skritt och lite trav. Givetvis så kanske hon skulle må bra av att göra det ngt mer regelbundet tex varannan dag, då kanske hon skulle kunna bygga lte muskler och få lite kondis vilket underlättar för en bra dräktighet.
Men jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete så länge som du rider på det sättet du beskriver.

Om både du och hästen trivs med det ser inte jag någon anledning till att sluta. Du tar ju lugna turer med mest skritt. Hade däremot inte varit så bra för hästen om du rider en, två gånger i veckan och de dagarna öser på i långa galopper, det är bara nedbrytande för en häst som står så pass mycket.

Om du och hästen inte har högre mål än så och ingedera mår dåligt av det, varför ändra på det?

Om både du och hon har roligt så är 20 minuter av glädje och trivsamhet ihop alldeles underbart!Vissa kanske inte ens får det!
Fortsätt på det viset! :)

Åhh, vad skönt att ni tycker som ni gör. Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag rider så pass lite som jag gör.

Jag har också en gamling (nu var ju inte din häst så gammal förstås) hemma som skrittas ungefär en gång i veckan. Det gör vi för att han gillar att komma ut. Han är väldigt nöjd och glad över att få stå i centrum lite och komma bort från gårdenen stund.

*lånar knapp*

Sköter en 28 årig nordis tjej ibland när jag känner för det... hon rids typ 1-2 ggr i veckan i skritt + trav ca 100 meter i ca 30 minuter...

Det är för att hon har så himla mkt energi, ibland när hon är extremt pigg blir det en liten galopp...

HA d gött

20 minuter effektiv, positiv, rolig och glad ridning är många gånger bättre än 1 timmer/dag, 6 dagar/vecka, då man gärna tränar på saker som man redan kan och "harvar" onödigt länge.

Det är samma hos mig. Är hemma vid 17 - 18 tiden och då är det svart nu. Är jag hemma tidigare ngn dag kan jag ta en liten tur, eller tömköra eller promenad. Man får ta det för vad det är. Det blir en liten viloperiod och jag har inte dåligt samvete.

frågan är ju varför?? har du inte tiden?? du kanske skulle taa en skötare som har henne 4 dagar i veckan då och du tar helgerna??
Om hästen tycker det är superkul att få komma ut så låt na inte stå i en hage bara=(

Och vart hittar man en pålitlig skötare som kan ta hand om och rida hästen 4 dagar i veckan? Själv hittar jag inte ens nån som kan ta min pålle en dag i veckan...

Jag har inte tiden såsom många andra skrivit.
Jag hade gärna haft någon som kommit och ridit henne. Men det är svårt att hitta någon för där jag bor finns hästar på var och varannan gård. Dessutom är hon outbildad och en sådan häst bör inte vem som helst rida.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 574
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar