20+ Foder ?

Soffan74

Trådstartare
Vad får era 20+ hästar och ponnyer för foder?:confused:

Min gubbe (kbltravare, 28 år:love:), mest hagpensionär, får per dag:
Fritt hö, runt 18 kg
4-5 kg hösilage
½ kg groov 125
½ kg havre
5 dl vetekli, 7 dl betfor torr vikt, 1 dl kraft miner grönpellets, 2 dl kraft b-vitaminpellets, 6 mått litovet, ½ mått profeed, 1 mått biotin, ½ dl nypon.
Morötter och äpplen:d

Sv: 20+ Foder ?

Våran gamling (D-ponny) 31 år får:

6 kg hö
3 kg Lusern (uppblött)
1 kg havre
1 l kli
0,3 kg betfor (torrvikt)
Tokosel

Allt kraftfoder blandas upp till en gröt eftersom hans tänder börjar ge vika...

Står på halm.

Motionsrids 6 dagar i veckan.
/Qbaby

Min 22-åring (NF/arab) får 9kg hösilage och ett halvt kilo av kraffts blå musli, samt b-vitaminpellets nu i fällningstider.
Pigg och glad som tyvärr står nästan hela tiden pga. brist på tid.

Min islänning på 21 år får:

7kg hö
0,3kg soja
0,5 kg wollerts fölmix
50g miner vit
2dl krafft b-vitaminpellets

Mitt 21-åriga halvblod får hösilage (torrt) ca 14kg och en näve kraftfoder.
24-åringen får lite mer hösilage än 21-åringen och ca 4dl torr betfor (blötlägges ;) ) + ca 0,5kg Hodson&Dorrell Sixten plus mix. :d

Båda går i gräshage.

Min 21 åriga kallblodstravare får:

2 kg Dynavena Active 100
2 l betfor
2 mått krafft miner grön
Tokosel en gång i veckan
Fri tillgång till hö ute & inne

Morötter när det är säsong för att lagra hemma.

Han är lite svår att hålla i hull, snart dax att gå över till Dynavena senior, men hans tänder är i kanonskick, blev kollade i höstas. :D

Min 25- åriga arab får:

8 kg hö
0,4 kg betfor
0,6 kg havre
0,2 kg kli
0,4 kg Kra**t Groov
+ B- vitamin just nu pga hårfällningen

Han rids 3- 4 gånger i veckan (medelhårda pass) och tror, för det mesta, att han är fem år igen :D :love:

Min vbl travarvalack på 22 år får:

ca. 8 kg hö (allt han äter såhär års i väntan på sitt gräs)
1,5 kg Hippo Alfa
1,5 kg lusern
400 g Krafft Protein
300 g betfor
2 dl foderjäst
fosforbalans

Skulle gärna ha i han mer lusern istället, men 1,5 kg är allt han kan tänka sig på den biten.

hej hej... vad kul med fler gamlingar!! :love:

Min älsta (islandsvallack på 28år), dock VÄÄÄldigt underviktig i nuläget pga. hösilage hos ägaren (foderhäst som jag haft i drygt en mån) som han inte tyckte om.
Har dock gått upp ca 50kg sen han kom ,enligt viktbandet från h**ks.

Han får:
12dl kornkross.
12dl Lucernpellets.
10dl Betfor
Solidminneraler
B- vitamin
E- vitamin med selen.

Sen har jag ett riiiktigt bra hö (livsfarligt för shettisarna med andra ord) som han får ca 8-9kg av och fri tillgång på kornhalm.

Gamling 2:
Shettissto på 20år.
2dl. kornkross
2dl. Betfor
solid mineraler
E-vitamin med selen

3kg hö och fri tillgång på kornhalm.

Lite ändringar:D

20 kg hö, inget hösilage pga att magen ej tål det + kraftfoder och "pulver" som förrut.

Är mest hagpensionär, skrittas/tömkörs ca 0-3 gg i veckan, runt 30 min.
Kbltravare 28 år, 158 hög, väger runt 630 kg. Något svårfödd, i normalhull nu, förutom bukighet...:(

Min gamling får
ca 18 kg ensilage (äter inte mer tyvärr). Det är ganska torrt så om balarna är blötare får hon mer.
5 dl lucern
3 dl vetekli
1 dl soja
mineraler

Håller på att höja kraften så vi ger bara i dl form ännu.

Hon är ett 24årigt fjordsto på 139 cm. Något underviktig/bukig men det blir bättre och bättre hela tiden.
Rids ingenting utan har precis kommit ut i stor hagen efter ett antal månaders box och sjukhagevila efter en hovbensrotation.

Min gamla travare på 21 år (snart 22, den 23:e april), äter på ett ungefär såhär:

10 kilo hö, varav sprids ut 3 gånger om dagen.
1½ dl betfor, magnesium, morötter, knäckebröd, banangodis med extra vitaminer och mineraler, b-vitamin (flyttade nyss hästarna, han får alltid b-vitamin vid transportåkning för han blir så stressad), det får han på kvällen då :)

Ska även börja med lucern, då han har proteinbrist (nej, vi har inte analyserat hö!).

Min gammelgubbe tror också att han är fem! :laugh:
Han är 163 i mankhöjd, hosthäst, men hostar inte för tillfället.

Min arab korsnig på snart 21 får 6 kg hö 2 kg müsli och 1/2 liter betfor och morötter, just nu.
Han står för tillfället pga ryggont..:cry: Men när han rids får han 7kg hö 2kg müsli 1kg havre 1/2 liter betfor och morötter.:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 974
Senast: bollen__
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 262
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar