Sv: 2 veckor innan mens??
Vi ska snart påbörja det femte försöket. Men ärligt talat så var det första försöket kanske inte exakt på ÄL och det första helt oskyddade den månaden (kanske någon dag efter ÄL t o m), den senaste månaden var vi också dåliga på att ha sex så det är väl fyra halvdana försök (inte alla, men några) även om vi verkligen vill. Det blir så ibland när man jobbar mycket och har lite oregelbunden mens. Vi har också sagt att vi vill vara spontana (mest han =) med det, men jag försöker verkligen pricka in ÄL, men vet han exakt när det är blir man lätt stressad och gör det till ett tvång (dvs inte så hög kåthetsfaktor). Slutade med piller i januari ungefär och kondom i maj. Vet inte hur det är för er, men det kan ta ett tag innan kroppen återställer sig efter t ex p-piller. Snittet för par ligger på runt sju månader innan de flesta blir gravida. Man ska inte söka hjälp förrän efter ett år.
Personligen vill jag vänta lite med ÄL-test. Man måste ju som sagt inte upplysa killen om när man har ÄL om man t ex vet eller testar då detta lätt kan stressa båda. Jag vill vänta minst några månader innan jag börjar med sådana test för jag vill ge kroppen en chans att få en regelbunden cykel. Det är ju så olika men min mens fortsatte som vanligt efter p-pillrena ganska regelbundet. Började räkna dagar i cykeln från maj ungefär och hade 33 dgr ena månaden, 28 andra, sen 33 dgr igen och senast var det nog också 33. Vet inte exakt när jag har ÄL, det kan vara ca 10-16 dgr innan mensen (luteal fas). När jag åt piller fick jag som knivhugg runt två veckor innan, men nu tycker jag det är svårt att känna något. Har känt liknande hugg en kort stund ett tag innan mens men har tyckt att det varit för tätt inpå beräknad mensdag så jag vet inte om det är det eller om jag har kort luteal fas.
Som sagt, ge det en chans till på några månader om du inte vill börja med tester än (och lägga pengar på det). Alla är olika, en del vill kontrollera mer och det är inget fel i det men såå länge har ni inte försökt egentligen så man kan vänta lite.