2 veckor innan mens??

T

titto

jag försökt få barn nu i 4månader o det vill sig inte..
jag var säker på att jag hade ägglossning v.33 men en vecka efter fick jag mensen..ska den inte komma 2 veckor efter ägglossning...:confused:
 
Sv: 2 veckor innan mens??

Nopp, för att veta exakt när du har ÄL så finns det teststickor att köpa, det är inte heller alla gånger man har ägglossning heller.

14 dagar är bara "standard", alla är vi induviduella.

(Vi försökte i 8 mån)
 
Sv: 2 veckor innan mens??

okej e så jobbigt bara för jag lr vi vill så gärna ha nu...
får väl gå o köpa sånt test..
 
Sv: 2 veckor innan mens??

Om du inte vet med säkerhet när du har ägglossning är nog stickorna det bästa. Eller att pippa ca varje dag i två veckor :D

På de flesta kvinnor kommer mensen två veckor efter äl men det behöver inte vara så. Tyvärr... Hade ju vart enklare.
 
Sv: 2 veckor innan mens??

Jag får alltid mensen prick 14 dar efter ägglossning, så den är lätt att räkna ut (mensen alltså). Däremot tar det mer än 14 dar tills nästa ägglossning, så hela min cykel blir längre.
 
Sv: 2 veckor innan mens??

Här finns en sida med mkt "matnyttigt" för den som planerar barn!

http://www.familjeliv.se/Gravid/agglossning.php

Vi skrev upp när vi hade sex, för att se om det skulle "stämma" i slutänden.
Bara på kul fyllde jag idag i mina uppgifter på sidan ovan (vårt barn "gjordes" 1991!) och såhär blev resultatet:


Din graviditet startade Fre 27 sep 1991
Din menscykel är 28 dagar (ägglossning 14 dagar efter menstruationen)
Du blev gravid ungefär Fre 11 okt 1991 (ägglossningen)
Trimester ett är mellan Fre 27 sep 1991 och Sön 29 dec 1991
Trimester två är mellan Mån 30 dec 1991 och Mån 30 mar 1992
Trimester tre är mellan Tis 31 mar 1992 och Fre 3 jul 1992


Det roliga är att det "stämmer" med mina egna anteckningar, vi låg med varandra 10 och 12 oktober...! Barnet kom för övrigt den 2/7, enligt SM skulle h*n komma den 3/7 och enligt UL den 5/7!

Ta det lugnt, stressa inte och Lycka till! :banana:
 
Sv: 2 veckor innan mens??

Vi ska snart påbörja det femte försöket. Men ärligt talat så var det första försöket kanske inte exakt på ÄL och det första helt oskyddade den månaden (kanske någon dag efter ÄL t o m), den senaste månaden var vi också dåliga på att ha sex så det är väl fyra halvdana försök (inte alla, men några) även om vi verkligen vill. Det blir så ibland när man jobbar mycket och har lite oregelbunden mens. Vi har också sagt att vi vill vara spontana (mest han =) med det, men jag försöker verkligen pricka in ÄL, men vet han exakt när det är blir man lätt stressad och gör det till ett tvång (dvs inte så hög kåthetsfaktor). Slutade med piller i januari ungefär och kondom i maj. Vet inte hur det är för er, men det kan ta ett tag innan kroppen återställer sig efter t ex p-piller. Snittet för par ligger på runt sju månader innan de flesta blir gravida. Man ska inte söka hjälp förrän efter ett år.

Personligen vill jag vänta lite med ÄL-test. Man måste ju som sagt inte upplysa killen om när man har ÄL om man t ex vet eller testar då detta lätt kan stressa båda. Jag vill vänta minst några månader innan jag börjar med sådana test för jag vill ge kroppen en chans att få en regelbunden cykel. Det är ju så olika men min mens fortsatte som vanligt efter p-pillrena ganska regelbundet. Började räkna dagar i cykeln från maj ungefär och hade 33 dgr ena månaden, 28 andra, sen 33 dgr igen och senast var det nog också 33. Vet inte exakt när jag har ÄL, det kan vara ca 10-16 dgr innan mensen (luteal fas). När jag åt piller fick jag som knivhugg runt två veckor innan, men nu tycker jag det är svårt att känna något. Har känt liknande hugg en kort stund ett tag innan mens men har tyckt att det varit för tätt inpå beräknad mensdag så jag vet inte om det är det eller om jag har kort luteal fas.

Som sagt, ge det en chans till på några månader om du inte vill börja med tester än (och lägga pengar på det). Alla är olika, en del vill kontrollera mer och det är inget fel i det men såå länge har ni inte försökt egentligen så man kan vänta lite.
 
Sv: 2 veckor innan mens??

Vi ska snart påbörja det femte försöket. Men ärligt talat så var det första försöket kanske inte exakt på ÄL och det första helt oskyddade den månaden (kanske någon dag efter ÄL t o m), den senaste månaden var vi också dåliga på att ha sex så det är väl fyra halvdana försök (inte alla, men några) även om vi verkligen vill. Det blir så ibland när man jobbar mycket och har lite oregelbunden mens.

Man maste inte ha sex EXAKT pa agglossningsdagen... faktum ar att de flesta lakare / fertilitetsexperter rekommenderar sex varannan eller var tredje dag under den "fertila perioden". Spermier kan leva i flera dagar inne i kvinnokroppen, och agg har ocksa en viss livslangd (dock kortare). Dessutom ar spermakvaliteten battre nar man INTE pippar varje dag, t.ex. nar mannen lamnar spermaprov vid infertilitetsutredning sa far han inte haft utlosning pa ett par dagar, det far man stranga instruktioner pa ;)

Lycka till :)
 
Sv: 2 veckor innan mens??

jag ha provat med äl stickor nu sen i torsdags och jag borde ha den men det vissar inget..o jag hade mens sist v.34..men få väl skita i stickorna...trodde bara det skulle vara lättare..:(
 
Sv: 2 veckor innan mens??

jag ha provat med äl stickor nu sen i torsdags och jag borde ha den men det vissar inget..o jag hade mens sist v.34..men få väl skita i stickorna...trodde bara det skulle vara lättare..:(


Du kanske är med barn då!:idea:
 
Sv: 2 veckor innan mens??

jag ha provat med äl stickor nu sen i torsdags och jag borde ha den men det vissar inget..o jag hade mens sist v.34..men få väl skita i stickorna...trodde bara det skulle vara lättare..:(

Men om du hade mens v.34 så borde ägglossningen i en "normal" cykel vara v.36, nu är det ju v.37. Du kanske har missat ägglossningen?
 
Sv: 2 veckor innan mens??

mellan sista mensperioderna hade jag fem veckor..
så jag borde ha den typ nu o jag känner mig svullen o när jag hostar gör det jätte ont i livmodern..lr iallafall under magen...så brukar det ej kännas i vanliga fall...så jag tror jag har lr ska ha ägglossning men stickorna vissar ej det så det är det som förbryllar mig:confused:
 
Sv: 2 veckor innan mens??

Tack, men jag vet om det där. Att det är bra att ha sex innan ÄL och att spermierna lever kvar några dagar. Men den gången i maj hade vi sex kanske någon dag efter ÄL, första oskyddade alltså.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: annersia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Grazing
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp