2 tandläkare med olika åsikter. Hjälp?

Hoppas såklart det blir så för mig med. Har bara dragit en visdomstand och utöver att jag inte kunde le pga smärtan, så gick det bra.
Jag klarade mig rätt bra på maxdos Alvedon + Ipren - men 3 v var lite lång tid ...
Jag har dessutom problem med aftösa sår som blossade upp ngt djävulskt och inte gjorde saken bättre ...

Jag röstar också för att dra!
Har (haft, tror jag att jag får skriva!) rejäl tandvårdsfobi men hamnade hos en fantastisk tandläkare som har hjälp mig massor.
Han lagade en visdomstand för ett par år sedan (för att jag bönade och bad och inte ville dra... :angel: ) men det var bara för att det var ett "gynnsamt hål" och han var tydlig med mig att det skulle vara betydligt enklare och mer smärtfritt att dra, men OK då.
När jag fick ett minihål i en annan visdomstand förklarade han att det satt illa till och att det nog var bäst att dra ut tanden ändå och jag bestämde mig för att låta honom göra det.
Han var väldigt noga med att jag skulle äta maxdos Ipren + två 500 mg Alvedon direkt efter och i några dagar för att jag skulle slippa ha ont.
Kom ihåg att INTE pilla bort någon skorpa/koagel i hålet efter tanden dock!!!
Min tandläkare var superförsiktig och jag blödde för lite, så det blev för lite blod i hålet.

Fast då får de väl sjukskriva dig. Jag skulle inte vilja åka med nån som har så ont att denne egentligen behöver starkare smärtstillande.

Jag kan ju inte köra med starkare smärtstillande än Alvedon eftersom det påverkar mig för mycket? Så risken är rätt obefintlig. Utöver Alvedon då, den funkar.

Dock kan jag säga att om du åkt buss en del så har du garanterat åkt med folk som äter smärtstillande. Och troligen även annat.

Senast ändrad:
Yngre. Hon tog inte ens upp utdragning, det var liksom rotfyllning direkt.
Jag vill ju liksom inte hamna i situationen att jag måste dra ut en nyligen rotfylld tand bara för att tandläkaren har bra självförtroende.

Men det lutar åt att dom får dra den ändå. Billigare och troligen bättre prognos.
Drar du ut den behöver du väl ett implantat, du måste ju ha något att tugga med? Och implantat är inte billigt.

Varför skulle jag behöva implantat? Flera i tråden har ju dragit den tanden utan problem?
Därför att du kommer få en glugg, och har man en glugg vandrar tänderna framför och bakom. Jag har dragit den tanden, och det gick bra i början, men långsamt har visdomstanden bakom börjat välta framåt eftersom det inte finns något som håller emot, vilket leder till problem med tuggytan, osv. Plus att det faktiskt är störande med en glugg, även om man vänjer sig.

Drar du ut den behöver du väl ett implantat, du måste ju ha något att tugga med? Och implantat är inte billigt.
Jag har en stor glugg efter en visdomstand och tanden framför. Det är inga problem att tugga och raden har ev. rört sig liiiiiite bakåt men det är bara en fördel eftersom att en tand sitter trångt.
Implantat har det aldrig ens varit tal om.
Enda gången jag hade behövt implantat är när jag ska tugga på fluortabletter. :D

Jag har en stor glugg efter en visdomstand och tanden framför. Det är inga problem att tugga och raden har ev. rört sig liiiiiite bakåt men det är bara en fördel eftersom att en tand sitter trångt.
Implantat har det aldrig ens varit tal om.
Enda gången jag hade behövt implantat är när jag ska tugga på fluortabletter. :D
Så du har en enda kindtand att tugga på på den sidan, räcker det?

Hon har väl tänder i andra käken också ;) nej men skämt och sido så har du två små kindtänder (premolarer) och sedan 2-3 (beroende på om du har en visdomstand eller inte) stora kindtänder (molarer).
Verkar fungera fint för dem som har färre tänder att tugga och en 7a som vi pratar om i TS fall är ju verkligen inga problem att klara sig utan.

Jag har dragit ut en sån för många år sedan. Hade gjort samma idag. Dock hade jag önskat att min tandläkare upplyst att tänderna flyttar sig aningen i hela tandraden iom gluggen. Så framtändrna blir lite mer dragna åt ena hållet.

Jag har ingen visdomstand och drog ut den näst bakersta tanden. Inga tänder flyttar på sig vad jag märker och tugga gör jag utan problem. Det enda som möjligen fått sig en törn är egot - vem vill va en tandlös kärring?

Därför att du kommer få en glugg, och har man en glugg vandrar tänderna framför och bakom. Jag har dragit den tanden, och det gick bra i början, men långsamt har visdomstanden bakom börjat välta framåt eftersom det inte finns något som håller emot, vilket leder till problem med tuggytan, osv. Plus att det faktiskt är störande med en glugg, även om man vänjer sig.
Nej, under hur lång tidsepok diskuterar du nu?

Det har inte hänt mig att tänderna flyttat nämnvärt. Tanden innanför visdomstanden borttagen.

Jag har bara 25 tänder. Medfött tandbortfall och inga visdomständer (anlag saknas). Dessutom har jag en rotfylld tand som numera är en rotrest eftersom den gått av och jag inte ville lägga pengar på att fixa den. I princip är den alltså en glugg. Har inga problem att tugga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka