2 okända hästar i samma transport?

Sv: 2 okända hästar i samma transport?

Sedan har ju inte det med saken att göra i denna tråd, personen som kör transporten har körkort för stora långtradare då hon jobbat med detta i 10 år tidigare.

Bara för att man har C-kort behöver man inte ha BE. Tvärtom, jag vet en hög hästmänniskor som fått sitt C-kort innan det blev jobbigt att ta, men som inte ens drömt om att ta BE.

Alltså; bara för att man har C har man inte behörighet till BE. Och jag anser att det i högsta grad ska vägas in i frågeställningen som ju gäller säkerhet.

Bara för att man har C-kort behöver man inte ha BE. Tvärtom, jag vet en hög hästmänniskor som fått sitt C-kort innan det blev jobbigt att ta, men som inte ens drömt om att ta BE.

Alltså; bara för att man har C har man inte behörighet till BE. Och jag anser att det i högsta grad ska vägas in i frågeställningen som ju gäller säkerhet.

Får du köra långtradare så har du CE och det ger automatiskt BE

MVH Russin8

Om man förutsätter att långtradare är lastbil med släp. I mina kretsar är en långtradare en lastbil....

Det finns ju transporter som tar 3hästar och det vore nog nått. Alt hingst vägg. Alt 3 är bind kort i sidan och häng upp ett varsit hönät och innan ni lastar så låt dom stå i boxarna bredvid varandra bara en stund så dom får hälsa klart. En häst som inte känner en annan häst kanske inte alltid går in bredvid en annan häst utan att behöva lukta den andra hästen i baken och då kan de bli liv i luckan. Den andra kanske skulle slå får att försvara sig. Har din då varit hingst ett tag så vill ju han garanterat lukta rumpa. Var försiktiga folk gör så mkt mkt dumma grejer. så händer det såå HEMSKA olycker.

För mig är en långtradare en lastbil med släp annars är det bara en lastbil.

Förlåt TS för att vi halkade bort från ämnet:crazy:

MVH Russin8

Finns det ingen hingstvägg att sätta i ?
Annars går det nog bra om det är kort uppbundna. Jag kan tänka mig att i travstall så kör man ofta hästar som inte känner varann eller har gått ihop tillsammans i transport.
Lycka till!:banana:

just av den anledningen hade vi bara släp med hingstväggar i det travstall där jag jobbade, då slapp man alla bekymmer.

Hon har ju BE KORT?

Ställ dom i stallet brevid varandra så dom har luktat lite på varandra genom gallret. (om ni nu har möjlighet till det) Typ dagen innan ni ska fara eller något.

Hoppas det går bra :)

Körde två hästar häromdagen som inte kände varandra och det gick jätte bra. Band dem kortare på utsidan så att de inte nådde varandra.

lycka till
kram

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: QueenLilith
·
Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 715
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar