2 %ig hälta - mycket?

S

Stavs Succé

Hej!

Jag står nu inför ett ev. köp på ett 17årigt halvblodsto. Hon bes. av veterinär på ATG idag och fick en anmärkning på vänster bak och då 2% hälta. Veterinären sa att det ofta slår igenom någonstans på äldre hästar och att det var vanligt och att det säkert inte var någonting och att hon skulle kunna fortsätta ridas som vanligt, men sen så hör jag från en stallbekant att 2% är hur mkt som helst och att man brukar ställa in hästar när dem har 0,5% hälta.

Jag kan bokstavligen INGENTING om hur allvarliga procenterna är så jag vore hur lycklig och tacksam som helst ifall ni kunde hjälpa mig att få lite ordning på det hela, ska jag köpa hästen?? :crazy:

Sv: 2 %ig hälta - mycket?

Hälta mäts inte i procent så förstår inte vart du fått det ifrån?? Du kanske menar grader?? Iaf, 2 grader är ganska mkt... Var det vid böjprov? I vilken led? Jag skulle röntgat leden för att se om det finns pålagringar..

Hmm.. Ägaren sa % till mig, men jag vet inte. Kanske var 2 grader då :( Hur som helst känns det riktigt jobbigt nu eftersom jag verkligen föll för den hästen, men om 2 grader är allvarligt så kan jag ju inte köpa henne :( Vad hade ni gjort?

Ajuste, glömde svara på din fråga... Det var vänsterbak vid böjning av karleden, tror jag...

Du får prata med den veterinär som besiktigade henne och höra vad han tycker. Det KAN ju vara som hon halkat i hagen, trampat fel eller nåt annat som går över med några dagars vila. Ge inte upp så lätt om du verkligen vill ha henne. Sen kan du ju ta henne till en klinik och röntga det ben hon är halt på så får du ju besked om vad det är. Det KAN ju vara en liten grej som hon snart är bra av.

Jo du kan köpa hästen med en 2 gradig hälta. Men du kan inte teckna en helt ny försäkring.

En hälta bedöms från 0-5. 0 är hästen inte halt alls och 5 så sätter den inte ner benet.

Är du föst vid hästen så gör en utredning, röntga, vila? Min häst reagerade 0,5 bak och 1,5 grad fram och hon blev rekomenderad att skrittas och sen böjas 2-3 veckor efter hon blivit skodd.

Jo, så klart... Hur mycket brukar det kosta att röntga hästen då? För jag tror nämligen inte att ägaren vill stå för det själv, eftersom det är jag som vill se hästen röntgad. Jag är bara så fruktansvärt rädd att jag ska köpa på mig problem, med andra ord chansa och köpa en häst med ett någorlunda litet problem och hoppas att det ska gå bra, men så går det åt pipan och då står jag där med en sjuk häst som bara kostar pengar... :(

jag tycker att en 2 gradig hälta är mycket, inget jag skulle våga "chansa" på. låt hästen vila 2 v. och böj om, om hästen bara trampat fel så bör hältan vara obefintlig då. annars är ju en hältutredning en god ide. det borde ju den nuvarande ägaren göra oavsett.

risken är ju att du "köper större problem" än du tänkt.

Be säljaren om nedsatt pris då? Och ta över redan befintlig försäkring. Men röntga först, det är ju bara ett ben som ska röntgas så det borde inte bli jättedyrt 1000-2000 kanske.

Men det är så himla konstigt att veterinären säger att det ofta kan vara så på äldre hästar och att hon ska fortsätta ridas som vanligt och att det säkert inte är något när jag läser på flera andra trådar att folk låter sina hästar vila för typ 1 grads hälta ??

Jag kollade upp tidigare skador och hon har aldrig varit skadad tidigare, bortsett från en hovböld för ett X antal år sedan.

Lite kort fakta så kan ju ni svara på om ni hade gett er in på det.

Sto f.90 msv/msv all.utr för 22 000 Kr, aldrig varit skadad tidigare mer än en hovböld, visade på senaste bes. 2 graders hälta vid longering på VB, där vet. säger att det är karleden men att det väldigt sällan är hästar i den åldern som går igenom ua och att det nog inte var någon fara med det - vet säger att hon ska ridas som vanligt i 2 mån och på vägen får man se vad som händer...
"Det kan vara något, men det behöver verkligen inte vara det"

Hade ni köpt denna häst??

Hmm mja... Det kanske vore något! Jag prutade först ner henne 3000 kr, från 25 till 22 000 och då kanske hon blir lite "putt" om jag ska hålla på och pruta ännu mer... Men det är väl bara rimligt att jag vill göra det, eller?

Det är väl säljaren som är skyldig att hästen är frisk? Och som ska undersöka så att hästen inte har några fel. tex. lösa benbitar. För då åker väl säljaren på dolt fel? Och det gäller väl från köp/försäljning och 2 år?

Vad sa veterinären? Rekommenderade han/hon någonting? Jag skulle låta hästen vila och sen böja om.

Vill du verkligen ha hästen så är det bara att börja pruta.

Jag själv vill inte lämna ifrån mig en halt häst, min reagerade och ska böjjas om i början på oktober, reagerar hon då oxå blir det utredning. Tycker det är lite konstigt om inte ägaren själv vill veta varför hästen visar 2 gradig hälta. Jag tycker min häst haltade regält när hon visade 1,5 grad.

Edit: såg nu ditt inlägg, karleden? mugg, sår? jag hade låtit hästen vila och sen böja om, absolut inte köpa nu fast du prutat ner ordentligt.

Köp inte på dig problem, de kommer med tiden ändå. 2 gradig hälta är mkt. Tycker det är oansvarigt av en veterinär o säga att hästen kan ridas som vanligt ändå, utan att utreda vad hältan beror på. För mig är det otänkbart o rida en häst som har ont oavsett vad som orsakar smärtan.

Personligen hade jag INTE köpt en häst med 2 graders hälta. Det finns friska hästar som inte har hälta, varför då köpa till sig ett problem redan från början.
Förstår att det är svårt för dig då du redan har hunnit bli fäst vid hästen.
Vad ska du ha det till? Promenadridning, kompis, tävling?
Jag menar, ska du bara ha den som kompis och promenadridnings så.. Men jag hade inte köpt den.

Köp inte på dig problem, de kommer med tiden ändå. 2 gradig hälta är mkt. Tycker det är oansvarigt av en veterinär o säga att hästen kan ridas som vanligt ändå, utan att utreda vad hältan beror på. För mig är det otänkbart o rida en häst som har ont oavsett vad som orsakar smärtan.

Bra skrivet!:)

visade på senaste bes. 2 graders hälta vid longering på VB, där vet. säger att det är karleden men att det väldigt sällan är hästar i den åldern som går igenom ua och att det nog inte var någon fara med det - vet säger att hon ska ridas som vanligt i 2 mån och på vägen får man se vad som händer...
"Det kan vara något, men det behöver verkligen inte vara det"

Hade ni köpt denna häst??

visar den alltså 2 gradig hälta vid vanlig longering, alltså inte bara via böjprov?
isåfall är ju hästen regelrätt HALT - skulle aldrig någonsin köpa.

karleden? det låter jättekonstigt. menar du inte kotleden? du gör bäst i att konsultera ngn kunnig runtomkring dig, som kan få lite reda i vad det egentligen är med hästen, innan du tar ett beslut att köpa den.
köp inte på dig problem, det finns så många friska hästar - även äldre! det du tycker är ett billigt pris på hästen nu, kan 3 dubblas innan du är klar med den, om du köper en ofräsh häst redan från scratch.

Usch :( Inte alls glada nyheter! Jag som verkligen tycker om henne, men jag förstår ju även att man måste vara lite realistisk! Jag skulle ju kunna vänta tills nästa böjning men vet. sa ju att man skulle vänta hela två månader och det känns ju fruktansvärt långt att vänta såpass länge när det lika väl kan gå åt skogen?

men även om hästen aldrig "varit synligt halt" tidigare, så betyder ju inte det i sig att inte det är något fel nu, eller att det har varit något problem som visade sig först nu. en häst som har en 2 gradig hälta har ju bevisligen ont och det är ju säljarens ansvar att utreda vad som ger hästen smärtan.

är inte säljaren villig att utreda så hade jag aldrig köpt hästen, hur vida jag hade köpt efter utredning beror på vad utredningen visat på.

så dyrt är det inte att röntga. när min häst vred sig illa i hasen i vintras så kostade klinikbesöket och 3 plåtar runt 1500.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill förresten passa på att tacka er alla för era svar! Det har verkligen fått mig att tänka klarare gällande den här hästen ! :bow:

Men varför tar du inte den till en klinik och får den röntgad? Det MÅSTE inte vara något allvarligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 801
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 839
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 114
Senast: Ray
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation