2 hästar tillsammans

D

December_Kikkan

Funderar på att skaffa en minishettis. Har redan ett halvblod och undrar ifall man kan ha dom tillsammans, i samma box alltså. Vilka nackdelar finns det? Någon som har nått liknande hemma?

Sv: 2 hästar tillsammans

hur stor är boxen?

visst kan man säkert ha dom tillsammans, men personligen hade jag nog haft varsin box till dom för man vet ju aldrig :o

vet inte måtten såhär utantill men den är verkligen jättestor..har använts som fölbox innan..

ja du kan ju se hur dom går ihop, (för du hade inte köpt shettisen än va?)
och är dom världensbästa bundisar så borde det säkert funka..

Kolla upp hur stor boxen är i kvadratmeter. Hur hög din häst är och storleken på den kommande ponnyn.
För boxen måste vara minst så stor totalt som boxarna hade behövt vara om dom skulle haft egna.
Som exempel har jag en storbox som jag har mina unghästar i på natten och dom är i normal häststorlek eller något mindre. Då krävs att var häst har minst 9 kvadratmeter. Min box är på 36 kvadratmeter vilket innebär att jag kan ha fyra hästar i den.

Senast ändrad:

Jag hade min islandshäst och shetlandsponny i samma box innan. Det gick jätte bra. Ända nackdelen var att dom blev lite för bundna och det var lite jobbigt när den ena skulle ut ur hagen och den andra vara kvar. Men det kan ju ha varit för att shettisen var så ung och precis blivit avvand.

Jag har en stor häst (hbl) och en minishettis, sto resp val. De har varsin box och jag tror att det är bra. I hagen går de ihop på vintern och de ålskar verkligen varandra, men ibland ser man att shettisen tycker att det är skönt att kunna gå undan, när den stora blir lite väl "på" eller lekfull. Den möjligheten skulle han ju inte ha om de stog i samma box... Jag antar att det beror på hästarnas personligheter coh hur de funkar ihop, men om du har möjlighet att ha dem i varsin box så är det vad jag skulle rekommendera.

Ja visst kan du ha en shetlands ponny som sällskap men setill bara att han inte bara står även en shetland behöver få jobba det är mångashetlandsponnyn som bara ståt som sällskap, Ang att ha dem i samma box edet ju om kemin går i hop med demså gårdet men du måsste ha en box då som är tillräckligtstor åt två hästar.
men det kan ju bli problem vid utfodring vid krafftfoder men men du får försöka lösa dte på bästa viset.

Nej, bygg om stallet så hästarna få varsin box, jag tycker det är dumheter att ha dom ihop inne under natten och så, jag tycker också det 'r viktigt att båda hästarna ska kuna gå undan om dom vill vara ifred, dom går väl endå ihop i hagen? sen blir mockandet oc fodrandet mkt lättare. :) och dom blir inte så fästa i varandra som akn ställa till probpem senare! :)

Jag hade mitt fullblod tillsammans med en dartmoorponny i några månader. Innan jag lät dem gå på lösdrift. De var inte världsbästa kompisar, men det funkade jättebra. Visst sparkade fullblodet ibland men aldrig mot ponnyn och så länge de hade något att äta på så var de lugna. Funkade även att ge dem kraftfoder inomhus, men oftast fick ponnyn sin frukost ute. Hade en dörr rätt ut i hagen från boxen.

Men det var klart lättare sen när jag lät dem gå på lösdrift, det tyckte båda hästarna mycket mer om också :)

Senast ändrad:

Jag har tillfälligt två av hästarna tillsammans i en box. Detta för att en av boxarna blivit upptagen av kalvar... Jag får snart tillbaka den.. Men vi har väldigt stora boxar och de går bra ihop. Jag låter dem äta kraftfodret var för sig, ponnyn står i gången och äter sitt kraftfoder. Hö kan de sen äta tillsammans. De äter oftast från samma hög i hagen alla hästarna.. Så tillfälligt kan det väl funka, långsiktigt vet jag inte om jag tycker det.. Hade jag haft något val hade jag helst haft var sin box åt hästarna.. Snart får jag det igen..

Jag har sett hästar som delar box. I de flesta fall har det fungerat. Problemet uppstår vid fodringen. Svårt att kontrollera att hästarna får det just den skall ha.

På det stuteri jag jobbade i min ungdom så hade man fölet två och två i boxar när de avskiljdes från mödrarna. Det funkade kanon och dessa skulle ju ha lika stora givor av grov och kraft.

Jag vet också ett exempel som inte var så lyckat. Precis som du så var det en stor häst som delade box med den lilla sällskapsponnyn. Det hade fungerat bra en längre tid. En morgon när ägaren kom ut så låg den lilla ponnyn död i boxen.

Det visade sig att den dött av en spark mot hals/nacke från den stora hästen. Varför sparken utdelats är det ingen som vet. Olyckshändelse? Rangstrid? Ja ingen vet. Men personligen skulle jag inte våga. Om hästarna blir osams så kan den ranglåga inte fly.......

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka