2 frågor om bakselen

Sv: 2 frågor om bakselen

dra den ända fram till där du sätter skaklarna ,där satt dom alltid på arbetsselar förr och gör än i dag

om den räcker ända fram ja, på en bröstsele är inte bakselen så lång, och bakselen ger inte så mycket verkan om den sitter där så jag tycker att de sk kloka hästkarlarna förr borde tänkt om för hundra år sedan redan. Att det ska till skolkörare för att sela rätt :)

Bakselen ska sitta i skakeln. Tills vidare får du sätta den i skakelöglan om du har någon. Eller skippa nerförsbackar.

jag kan inte se bilden :)

Tack så mycket båda två :)

Jag ska testa nu på torsdag att sätta fast bakselen i skakelöglan och hoppas att det går:D För det va så ni mena va ? Lite trög ibland :rofl:

Jag såg det nu med bilden att man inte kan se den :( ska försöka fixa det, det verkar inte som man kan ta bilder med mobilen att lägga in. Så får ta med en riktigt kamra imon.

Jag tycker den ser för stor ut :confused:
Min bakseles remmar sitter mycket längre bak. (hoppas ni hänger med på vad jag menar)

Lite svårt att se riktigt ifrån en uppifrån-vinkel men av det jag kan se så tycker jag att du kan tuta och köra!

Du har väl en globusrockard och inte speciellt branta backar vad jag vet?

Ta gärna ett kort där han är selad med vagn och allt så är det lättare att se helheten och göra en bättre bedömning!

Lite svårt att se riktigt ifrån en uppifrån-vinkel men av det jag kan se så tycker jag att du kan tuta och köra!

Ta gärna ett kort där han är selad med vagn och allt så är det lättare att se helheten och göra en bättre bedömning!

Ja det är en globus jag har ja, Tar ett kort imon och skickar in :)

Men hon är kanske tung. Då räcker det med en lite,lite backe. Det har jag själv läst, så det så. :banana:

Jag är jätte tung om det va mig du mena :smirk: Väger 90 kg :eek:

Nää men jag väger vid 50 -60 och om det är någon mer med så blir det la ca 120 kg tillsammans.

Så då får man inte vara tungsint när man är ute och kör då!:angel:

Underbar;
Ja, lägg in bilder med full mundering så kan säkert dom som är bättre än mig på bakselar säga om den behöver kortas eller inte!

Min spontana reaktion är att bakselen ska fylla in funktion, korrekt påselad, oavsett om den är lite längre i remmarna eller inte!

Spelar det någon roll hur långt bak remmarna är då?
Inte en aning om jag ska vara ärlig. men det känns som att det är större risk att den kanar ner om bakbenen om remmarna över ryggen sitter för långt fram.

Jag tar ett kort när han är selad och vagnen är på så får jag se vad ni tycker då :)

Hej inte en enda av dom gamla vagnarna jag har sett har ögla för baksele inte en enda av dom finselar verkar ha haft baksele inget slitage eller ingen bra plats att sätta dom på .den tidaholmare jag kör har ett järnband under skakeln men jag vill inte svetsa där . har dragit den fram till bakre järn-piggen det är inte riktigt bra ,funderar på olika sätt att dra den.

Iskogen där det var ojämt och hästen fick många olika vinklar i förhållande till skaklarna och den vältränade skogs hästen åkte på hasorna så snön sprutade om både häst och bromsjärnen på skaklarna som kälken trykte ner ,då var det nog enda rätta stället att sätta bakselen

Såg att jag hade glömt att svara nordtravare, men jag fattar inte riktigt vad du menar hur du fäster bakselen i vagnen. Är lite trött bäst att jag läser imorgon och kanske förstår då :p

Liknande trådar

P
Körning jag har lite frågor frågor som jag hoppas att ni kan svara på. 1)vilka delar ska en bröstsele innehålla o vad heter alla delar...
Svar
6
· Visningar
1 087
Senast: agtatoon
·
A
Körning Hej! Jag har en ponny (140cm mkh) som är inkörd av hennes förra ägare. Nu funderar jag på att börja köra henne lite så smått igen, men...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Nora
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 244
Senast: Nora
·
Körning Idag var jag ute och tränade Moa för första gången på flera månader med vagn. Så roligt! Men som alltid har jag massa frågor nu. Vagnen...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur