2 Frågor angående häst

Belethien

Trådstartare
Jag har just nu två saker som förvirrar mig om min ponny-flicka och undrar om någon har lust att ge mig lite visdomsord.

Den första frågan handlar om klippning- när jag har kollat runt på internet har det varit lite motsägelsefullt om när jag kan klippa min häst. Jag skulle ha klippt henne i februari men hann inte få tag i klippmaskin innan hon lossade hår. Då hade jag tänkt att klippa henne när hon tappat all päls- dvs i slutet av maj/juni hållet (eftersom hennes sommarpäls är väldigt tjock och hon ska tralla runt med exemtäcke och bli ganska rejält tränad- hon blir lätt svettig), kan jag göra det? Hörde plötsligt att det inte går att göra så för då förstör man sommarpälsen, dock säger vissa att det visst går för att tävlingshästar klipps året om. Jag är så FÖRVIRRAD! Vad anser ni? Någon gav mig tips om att jag kan klippa lite på halsen eftersom hon blir mest svettig där, är det en bra idé?

Fråga nummer två handlar om ett konstigt knäppande hon gör. Dvs hon slår ihop hovarna så ett skarpt ljud görs (låter precis som om någon knäpper fingrarna). Hon började omedelbart efter att hon blev skodd av hovslagaren och jag är nästan säker på att han kan ha gjort något fel. Hon har aldrig gjort så förut utan började efter skoningen, då jag noterade att när jag skulle gå ut med henne till hagen så började det knäppa. Hörde det bara en eller två gånger och såg inget efter det så jag ignorerade det helt. Efter den dagen så fortsätter hon att knäppa, inte ständigt utan ibland- ungefär som att var åttonde steg hon tar så knäpper det- dvs det pågår inte ständigt utan i intervaller. Är jag tokig eller har hovis gjort fel? Är det "farligt" på något sätt tror ni? Har någon varit med om det förut?

Väldigt tacksam för svar!

Sv: 2 Frågor angående häst

Stallägaren till det stallet där jag står hade en häst som de var tvugna att klippa året om för hon fick nästan vinterpäls på sommaren. Hon klippte hela hästen så fort den var för tjock.

tror inte att hovis har gjort nåt fel. Kan bli att hon slår ihop hovarna emellanåt. Hon kan ju vara lite stel oxå, det knäpper ju i oss människor ibland oxå om vi har stått i en ställning för länge tex

Klippandet kan jag inte svara på, men "knäppandet" du hör brukar kallas att de "smider". De slår alltså ihop fram och bakfot. En del hästar gör så när de blir spända och sänker ryggen. Andra gör det när det blivit någon annan obalans. Har hästen inte varit skodd förut kanske det bara är för att hon är ovan, annars kanske hovis skott "konstigt". Jag skulle ringa hovis och förklara hur det blivit och hör vad h*n tror. Visst är det en utbildad hovis du använder?

Klippandet kan jag inte svara på, men "knäppandet" du hör brukar kallas att de "smider". De slår alltså ihop fram och bakfot. En del hästar gör så när de blir spända och sänker ryggen. Andra gör det när det blivit någon annan obalans. Har hästen inte varit skodd förut kanske det bara är för att hon är ovan, annars kanske hovis skott "konstigt". Jag skulle ringa hovis och förklara hur det blivit och hör vad h*n tror. Visst är det en utbildad hovis du använder?

Nu är jag så virrig för att jag är sjuk som en dåre just nu- glömde att skriva att hon slår bara i hop bakbenen- dvs hon "stryker" hovarna mot varandra. Hon har alltid varit skodd och har aldrig visat någon tendens till knäppandet utan det uppstod endast efter skoningen. Jag har tänkt att ringa hovslagaren (som är utbildad ja :) ) och fråga om det men jag undrade om det var något jag borde oroa mig om- jag har en tendens till att vara paranoid så jag tänkte fråga om det ens är lönt att ringa hovis och tjata :crazy: .

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 188
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 920
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 854
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall