2 eller 4 broddar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 611
U

Uddatyp

finns massor av trådar om de men hittar inte riktigt de jag vill veta..

är de skadligt för hästen att ha bara broddar i trakterna även när de är mjukt underlag? eller är de bara på hårt underlag de kan vara skadligt?

Sv: 2 eller 4 broddar?

Kan inte tänka mig att det kan vara skadligt om du bara rider i mjukt underlag? då sjunker ju brodden ned?

Jag har aldrig haft mer än två broddar (dvs traktbroddar) även om underlaget varit hårt.

Immer

jag har hafft6 6broddar på min ena häst

Enligt min hovis så är det bara på stallgången och asfaltsväg som det märks att hästen har ojämna broddar. Men mesta av tiden spenderar den ju i hagen, ridhuset, paddocken, boxen.

Fast jag har 4 broddar, för jag tycker det ger bättre grepp.

det är bara dom du rider mycket på hårda underlag som det är skadligt. jag skulle börja med så låg brodd som möjligt coh öka mer succesivt om du behöver mer grepp. är inte bara att ändra vinkeln för mycket i en stöt. men det är ju om du rider mycket på hårt underlag.

nej det är det inte, men om det är mjukt underlag behöver du väl inte brodd öht??

jag har alltid fyra. tänk dig själv att gå på högklackat jämt... samt att när det väl är isigt så får dom inget fäste med tån och glider..

Jag har alltid fyra st i varje hov på mitt sto. Travaren har sex st i varje hov.
Med enbart traktbrodd halkar de på is.

Jag skulle aldrig sätta på hästen mindre än 4 brodd. Jämn belastning är det bästa.

Det är inte skadligt om du inte rider mkt på hårt underlag typ asfalt. Är det mjukt i marken sjunker ju som sakt brodden ner. Du kan ju välja en kort variant. Tåbrodd bak kan ge riktigt fula skador också, så det bör ju bara användas om det verkligen behövs...

Vad menar du med "mjukt" underlag? I mjuk snö är det ju vettigt med brodd då skorna blir rätt hala. Är snön djup (över 20 - 25 cm) och underlaget under det är stabilt utan is behövs knappt brodd alls dock...men hur ofta har man så fint snödjup?

Här i trakten är vi inte bortskämda med snö men marken kan frysa till emellanåt och då blir det rätt hårt. Det handlar sällan om några längre perioder så jag har gått över till enbart traktbrodd av den kortare typen. Så fort det är mjukt av lera åker blindbrodden på.

Jämförelsevis kan jag berätta att när jag bodde i norra Hälsingland krävdes ofta 6 brodd/hov. Mycket is och snö...ofta isfält under snön och grusvägarna var extremt hårda = hala. Upplevde att hästarna halkade lätt med tårna under överrullningen och då hjälpte tåbrodden till och det extra brodd paret strax bakom stöttade upp vid sidorna. Vid mitt stall, däruppe (har det kvar), hände det allt som oftast att stallplan, uppfart och vinterhagarna blev till rena isen. Vi sandade och gruset smälte igenom och det bildades en ishinna över sanden...där var rejält med brodd ett måste.:cool:

Vid ridning på isigt underlag räcker det inte med 2 brodd, hästarna får inte tillräckligt med fäste. Jag skulle använda 4 brodd.

Mvh Jordgubba :)

att jag bara har två brodd i är för att de är så sällan de är ren is överallt, ofta väldigt blandat av isigt och snö, lera och sen försvinner alltid allt på en dag, så jag broddar av och på hela tiden nästan..men är de 0 gradigt en längre period så låter jag broddarna vara på..blir så orolig på morgonen annars när ja ser att det är minusgrader och han inte har broddar.

hade de varit så att jag va ute och red på isiga vägar o så så hade jag broddat 4 i varje.

Jo, hon har traktbrodd nu. Fram med. Har bara två broddhål i varje sko. Ogillar att bara ha i trakt och vill alltid ha fyra på vintern men denna vinter blev inte som vanligt eftersom jag blev av med hovslagaren.. men snart får hon fyra hoppas jag. :)

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Jeps
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka