2-års satsningen

Gammeln

Trådstartare
Ni har väl hört om den som ska till från o med nästa år. Nu har ju "Bergar´n" tagit initiativ till en protestskrivelse där han har fått med sig ett antal "stortränare". Skrivelsen avslutas med "”Låt oss travtränare istället, i lugn och ro, få fortsätta att träna upp och förbereda våra fina unghästar".

Man gillar alltså inte 2-års tävlandet. Man skulle väl istället kunnat ha avslutat skrivelsen med: "I och för sig är det positivt med nya satsningar inom travet men tyvärr har vi inte förmågan att ställa hästarna iordning så snabbt som jänkarna förmår"....:rofl:

Sv: 2-års satsningen

Tycker att det verkar vara en del som varit oklart när de fattat beslutet?
Har verkligen de som fattat beslutet haft rätt beslutsunderlag?
En del tycks ha trott att nya pengar skulle tillföras tvååringarna,
en del har förstått att det är samma pengar som omfördelas.

Hursomhelst så startar Stall Partyhyllan, dvs Robert Bergh, en tvååring på Örebro på fredag...

Alltså, jag förstår inte riktigt vad du vill med detta inlägg? Kritisera dem för att de inte vill ta ut tvååringarna förrän de är färdiga för det?
Jag tycker det är klokt att tränarna själva ber om att få lugn och ro, så att inte ännu fler unga travare tävlas sönder innan deras tillvxtzoner ens börjat slutas! Jänkarna tävlar sällan hästarna mer än ett par säsonger, om jag fattat rätt. Kan vi inte låta bli att influeras av detta så att åtminstone de svenska hästarna kan få leva längre än så med friska kroppar?

Det är fortfarande frivilligt att starta tvååringar. Att tvååringar får mer att tävla om tvingar inte ut någon i loppen, den som har hästvett väntar tills hästen är mogen för tävling.

Själv tycker jag att det är sunt att pengar läggs på de yngre, än att de tillfaller hästar som är 10-12 år, och som borde få njuta av sin pension. Givetvis finns det undantag bland de äldre, som tex Gidde Palema och Mr Spender, men de är som sagt undantag.

Min tanke är nog att man vill undvika den snabba generationsväxlingen som amerikanarna har, då detta ger ett snabbare genomflöde på träningslistan.....I praktiken kan det innebära mer tid / jobb till att hitta nya hästägare samt tid till att motivera de gamla hästägarna till nya satsningar....I dag kan man ju traggla många år innan ägarna kommer till insikt om att kusen inte är en bra investering...

"I och för sig är det positivt med nya satsningar inom travet men tyvärr har vi inte förmågan att ställa hästarna iordning så snabbt som jänkarna förmår"....:rofl:

Tror vintern + att han håller till norra delen av Sverige spelar viss roll..
Jänkarna har ju en liiiten fördel med klimatet

Kan vi inte låta bli att influeras av detta så att åtminstone de svenska hästarna kan få leva längre än så med friska kroppar?
Så mycket svenska hästar är det faktiskt inte. Men det är ju klart att vi kan stoppa huvudet i sanden och låta jänkarna köra sönder sina 2-åringar och de som på detta vis sållas ut köper vi gärna över och betäcker våra ston med. Nej ameo vi är nog delaktiga i detta med. Vad spelar det för roll om hästen är 2,3,4,5,6,7,8,9,10, (11,12) år, dom körs ju sönder iaf :angel:

Tror vintern + att han håller till norra delen av Sverige spelar viss roll..
Jänkarna har ju en liiiten fördel med klimatet

Ja, fast det är inte så himla varmt i norra New Jersey heller,
där många stortränare övervintrar, däribland Jimmy Takter.
Inte ovanligt med minusgrader och snöfall, om än inte lika mycket och inte lika ofta som i norra Sverige.

det är samma pengar som ska "omfördelas" det är väl "huvudsynpunkten" i Bergs skrivlse (tror jag iaf)

Ja, fast det är inte så himla varmt i norra New Jersey heller,
där många stortränare övervintrar, däribland Jimmy Takter.
Inte ovanligt med minusgrader och snöfall, om än inte lika mycket och inte lika ofta som i norra Sverige.

nej för Kolgini mfl står ju inte bakom skrivelsen..

Det är fortfarande frivilligt att starta tvååringar. Att tvååringar får mer att tävla om tvingar inte ut någon i loppen, den som har hästvett väntar tills hästen är mogen för tävling.
Nej det är inget tvång, men finns det mer pengar att tävla om så är väl risken stor att mindre hästkunniga hästägare sätter press på tränarna för att få ut just deras hästar i lopp redan så tidigt!

Jag har tidigare försökt få ett svar på varför det öht FINNS en övre åldersgräns och jag har accepterat svaret att dessa okunniga hästägare skulle pressa livet ur sina hästar så länge det är tillåtet (typ) och att tränarna inte har stake nog att sälja ifrån. Då hamnar häststackarn bara hos en annan tränare... Och kan de inte säja ifrån om äldre hästar, HUR ska de då kunna säja ifrån om tvååringarna?
(däremot tycker jag fortfarande att det är vansinne med en övre åldersgräns på ponnyerna, där det inte alls handlar om pengar på samma sätt.)

Jag tycker i princip att det är förkastligt med tvåårstävlande. Visst har amerikanarna fina djur som de tävlar tidigt med och självklart är jag imponerad av deras två- och treåringar (skulle gärna vilja betäcka med Donato Hanover tex :love: ), men oftast slutar de tävla tidigt också (Mr Pine Chip tex går redan i avel). I Sverige får hästarna chansen att utvecklas i sin egen takt. Det finns fina pengar att tjäna som äldre med. I USA ratas de redan bort som tvååringar, trots att det är hästar som är bra men de kanske behöver mer tid av olika anledningar.

Självklart borde det sunda förnuftet hos tränarna tala om att en häst inte är startklar, men det är tyvärr inte så det fungerar i verkliga livet. Hästägare som vill få "snabba" pengar stressar tränare som tar ut hästarna för tidigt. Självklart finns det hästar som är färdiga för att tävla som tvååringar även i Sverige, men långt ifrån alla (det ser man ju ofta i tvååringsloppen också).

Jag håller med tränarna som skrev brevet. Det är dumt att ge så mycket mer pengar till tvååringarna. Dessutom talar man ju emot sig själv när man sätter en gräns i augusti när första tvååringsloppet får gå i Sverige.

det är samma pengar som ska "omfördelas" det är väl "huvudsynpunkten" i Bergs skrivlse (tror jag iaf)

Japp... Varför protesten uppstod var för att ett förslag var att ta X miljoner från dom äldre...

Om det hade vart nya pengar hade dom inte brytt sig, men när dom minskar potten för 3åringar och uppåt så kunde det inte tolkas mer än att Sverige vill satsa på 2åringarna, och det ville inte tränarna.

Tvåårssatsningen får nog inga nya anhängare på Gävle ikväll.
Snart 50 hästar strukna....:crazy:

Och dumma jag skaffade 2 st 1,5 åringar istället för att protestera :D
Jag ser det som en utmaning, går det att få en tidig 2-åring utan att "döda" den?

Nej det är inget tvång, men finns det mer pengar att tävla om så är väl risken stor att mindre hästkunniga hästägare sätter press på tränarna för att få ut just deras hästar i lopp redan så tidigt!

Jag har tidigare försökt få ett svar på varför det öht FINNS en övre åldersgräns och jag har accepterat svaret att dessa okunniga hästägare skulle pressa livet ur sina hästar så länge det är tillåtet (typ) och att tränarna inte har stake nog att sälja ifrån. Då hamnar häststackarn bara hos en annan tränare... Och kan de inte säja ifrån om äldre hästar, HUR ska de då kunna säja ifrån om tvååringarna? [/I]

AMEN! Instämmer till fullo.

*knapplån*

Jag tycker det är bra med mångfald, och att tvååringarna får mer utav kakan då det inte funnits så mycket att köra om tidigare.
De som vill satsa på tidiga hästar gör det, och de som vill ta det lite lugnt gör det.
Rättvist och bra, alla (borde) vara glada och nöjda! :)

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18