2 års premiering

Amadeus

Trådstartare
Hej är ny här på forumet och tänkte om någon med mer erfarenhet kring det här med hingstpremieringar kunde hjälpa mig med lite frågor.

Jag har en ettårig hingst e. Ampere 1225 som jag från början var sugen på att visa som ettåring men på grund av tidsbrist avstod jag. Efter dagens premiering är jag nu sugen på att visa honom som tvååring. Första frågan är; det är väl inget som hindrar mig med tanke på att jag inte valde att visa som ettåring? :cautious:

Om man ska lämna iväg honom till någon duktig visare nästa höst hur länge brukar man lämna iväg dom innan då? Känner att jag inte riktigt har erfarenhet av detta men en väldigt fin hingst så jag tar gärna hjälp. :p

Tanken är inte att satsa på att få honom godkänd med det skulle vara kul att visa honom för att få omdöme, för uppfödarens skull och som träning.


Kom gärna med hur mycket tips, ideer eller tankar som helst för jag är verkligen nybörjare inom det här med hingsthållning så jag vill lära mig så mycket som möjligt!:d
 
Sv: 2 års premiering

Förlåt lite OT men kan det vara så att det är "lillebror" som tittat in?:D

Isåfall så är det otroligt kul med flera G-hästar :love::love:

Tanken är alltså att visa honom hösten nästa år?

Jag vet inte vart i landet du bor men jag tror att du kan följa planen för "vanliga" tvååringar.
Se till att börja löshoppa honom i tid och är det så att du skickar iväg honom på inridning så kan troligen han/hon hjälpa dig med visningen.

Om de inte är lika skickliga på visning vid hand så kika på vilka som visar mkt häst i din region.
 
Sv: 2 års premiering

Tänk på att den rådgivande bedömningen är just det rådgivande. Så om du vill ge lite bonus år både häst och uppfödare så är det bättre att satsa på att honom i bra skick till treårstesterna på våren.