2 års premiering

Amadeus

Trådstartare
Hej är ny här på forumet och tänkte om någon med mer erfarenhet kring det här med hingstpremieringar kunde hjälpa mig med lite frågor.

Jag har en ettårig hingst e. Ampere 1225 som jag från början var sugen på att visa som ettåring men på grund av tidsbrist avstod jag. Efter dagens premiering är jag nu sugen på att visa honom som tvååring. Första frågan är; det är väl inget som hindrar mig med tanke på att jag inte valde att visa som ettåring? :cautious:

Om man ska lämna iväg honom till någon duktig visare nästa höst hur länge brukar man lämna iväg dom innan då? Känner att jag inte riktigt har erfarenhet av detta men en väldigt fin hingst så jag tar gärna hjälp. :p

Tanken är inte att satsa på att få honom godkänd med det skulle vara kul att visa honom för att få omdöme, för uppfödarens skull och som träning.


Kom gärna med hur mycket tips, ideer eller tankar som helst för jag är verkligen nybörjare inom det här med hingsthållning så jag vill lära mig så mycket som möjligt!:d
 
Sv: 2 års premiering

Förlåt lite OT men kan det vara så att det är "lillebror" som tittat in?:D

Isåfall så är det otroligt kul med flera G-hästar :love::love:

Tanken är alltså att visa honom hösten nästa år?

Jag vet inte vart i landet du bor men jag tror att du kan följa planen för "vanliga" tvååringar.
Se till att börja löshoppa honom i tid och är det så att du skickar iväg honom på inridning så kan troligen han/hon hjälpa dig med visningen.

Om de inte är lika skickliga på visning vid hand så kika på vilka som visar mkt häst i din region.
 
Sv: 2 års premiering

Tänk på att den rådgivande bedömningen är just det rådgivande. Så om du vill ge lite bonus år både häst och uppfödare så är det bättre att satsa på att honom i bra skick till treårstesterna på våren.
Visst kan man ha den rådgivande på hösten som en träning men om inte tanken är att behålla som hingst så kan treårs vara bättre att satsa på. Speciellt om det är så att du känner att du behöver hjälp och ska lämna iväg hästen för träning och visning. Det kostar ju en del och de priser som känner till beror på hur pass duktig och meriterad "tränaren" är och om det ingår foder m m men det ligger på mellan 4000 - 9000 kr/månad ibland plus annat som hovslagare o s v.
 
Sv: 2 års premiering

Tänk på att den rådgivande bedömningen är just det rådgivande. Så om du vill ge lite bonus år både häst och uppfödare så är det bättre att satsa på att honom i bra skick till treårstesterna på våren.
Visst kan man ha den rådgivande på hösten som en träning men om inte tanken är att behålla som hingst så kan treårs vara bättre att satsa på. Speciellt om det är så att du känner att du behöver hjälp och ska lämna iväg hästen för träning och visning. Det kostar ju en del och de priser som känner till beror på hur pass duktig och meriterad "tränaren" är och om det ingår foder m m men det ligger på mellan 4000 - 9000 kr/månad ibland plus annat som hovslagare o s v.

Där har Masse verkligen en poäng då ett bra resultat på treårstestet också ger hans mamma förärvningspoäng.:)
 
Sv: 2 års premiering

Fenestra det är lillebror till min Sir Oldenburg hingst Sorandee ;)


Ja jag tänkte det, visste ju att han hade två (?) småbröder e Ampere:)

Kallar Gisser xx ättlingarna för G-hästarna då de i början hade begynnelsebokstaven G i sina namn.
 
Sv: 2 års premiering

Vad är det för premiering du menar? Rådgivande bedömning för unghingstar?

Vill du sikta på att få din hingst godkänd är det bra att läsa igenom hingstregementet redan nu så att du vet vad du ska matcha honom emot.
Nytt för i år är att de inte bara är godkända i ett år utan två om de klarar bruksprovet som treåringar.
 
Sv: 2 års premiering

Du har koll du på stammen ;) japp, två ampere småbröder har han :)
Ja jag har lite kontakt med uppfödaren:)

-Görel, hur stor vikt lägger de vid bruksprov på tidigare rådgivande bedömning? Det är väl rätt många som kommer från rådgivande och fått tummen upp men som sen ändå inte har så stora chanser på att bli godkända?
 
Sv: 2 års premiering

Jag har förstått det som att rådgivande just är rådgivande och är oberoende till bruksprovet. Att få tummen upp på rådgivande betyder inte automatiskt att de är godkända på bruks. Däremot så kan jag tänka mig att de som är mest fel ute får tummen ner redan på rådgivande och d s lipper lägga stora pengar på bruks.
 
Sv: 2 års premiering

Rådgivande är till för att ge ägarna en vägledning till ifall det är värt att behålla hingsten som hingst och lägga ut pengarna på bruksprov.

Bruksprovet är precis som alla andra bedömningar, man bedömer det man ser för dagen, inte det man sett tidigare eller det man tror man skulle kunna se under andra omständigheter.
 
Sv: 2 års premiering

Haha, lite dålig koll på vem storebror i så fall är men Tramp vet jag ju vem det är så det verkar som att ni har bättre koll än mig :D:p
 
Sv: 2 års premiering

Tänk på att den rådgivande bedömningen är just det rådgivande. Så om du vill ge lite bonus år både häst och uppfödare så är det bättre att satsa på att honom i bra skick till treårstesterna på våren.
Visst kan man ha den rådgivande på hösten som en träning men om inte tanken är att behålla som hingst så kan treårs vara bättre att satsa på. Speciellt om det är så att du känner att du behöver hjälp och ska lämna iväg hästen för träning och visning. Det kostar ju en del och de priser som känner till beror på hur pass duktig och meriterad "tränaren" är och om det ingår foder m m men det ligger på mellan 4000 - 9000 kr/månad ibland plus annat som hovslagare o s v.

Det är lite det som gör mig osäker på om jag vill visa honom, för det blir väl endel pengar. Är det värt det för mig liksom... Eller ska jag satsa på att visa honom själv (med de för och nackdelar som kommer med det)?

Det är ju lite att fundera på i alla fall, tur att jag har lång tid på mig! :D
 
Sv: 2 års premiering

Men om hans visas på premieringen får han ju komma iväg och se sig om en gång innan treårs tänker jag :p
Fast premiering? Det som pågår just nu är rådgivande bedömning och inget annat. Och JA, det är bra att komma iväg på, både för att ge rutin och för att kunna få en hint om ifall det är lönt att ha kvar kulorna på honom eller om han är ett valackämne.
 
Sv: 2 års premiering

Fast premiering? Det som pågår just nu är rådgivande bedömning och inget annat. Och JA, det är bra att komma iväg på, både för att ge rutin och för att kunna få en hint om ifall det är lönt att ha kvar kulorna på honom eller om han är ett valackämne.

Okej förlåt men rådgivande i så fall då. Som sagt är jag nybörjare på det här ;):p
 

Liknande trådar

Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 664
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: mattson
·
Övr. Hund Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka! Jag har ofta tänkt att det inte...
Svar
17
· Visningar
1 688
Senast: fetange
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp