2 års futurityn

wrangler

Trådstartare
Okej, så nu har Tyskland och därmed resten av Europa beslutat att införa futurityn för 2-åringar, med STORA pengar och med början på Q10, alltså det stora Futurityt redan i år. Precis som i USA. Det var väl bara en tidsfråga iof.... Det handlar alltså om reining, hunter och pleasure för tvååriga hästar.

Frågan är om Sverige kommer ta efter.

Vad tycker ni?

Sv: 2 års futurityn

Knappast väl genomtänkt med tanke på att en hög procent utövare ifrågasätter detta till och med i USA?!?!? Och tyvärr i 2 års futuritys är det oftast pleasurehästarna som det går mest illa med...tyvärr...kontentan blir att pleasurehästarna "drillas" från det att dom ramlar ut i stort sett, reininghästarna tas något senare (enligt vad jag vet om reiningens pch pleasurens "mecka" i takterna kring Pilot Point, TX) jag tycker det är helt sjukt. Treårsfuturityn är tveksamt bara det tycker jag, dom borde gå som fyra, fem och sex åringar istället.

Men tvåårsfuturityn, nä tack....

Fast innan det blir ramaskri bland "icke westernfolk", när startas galopp och travhästarna???? Träningskraven lär ju vara detsamma...
Oavsett, INGEN tävling på bebisar....:eek:

*om det nu stämmer*
asg

Senast ändrad:

Ja, jössen, bara tanken på att jag skulle sitta och rida på mitt rangliga knappt 2 års sto.... De växer ju som katten nu, jag tycker inte det är sunt. En sak att sitta på dem under senare halvan av året och kanske skritta lite, men tävla. Jeeezes.

Håller med er! Inga 2 års futurity tack!

Tragiskt, förutom hästarnas lidande,undrar vad försäkringsbolagen säger om det?? när det blir dax att triangelmärka utslitna hästar redan i unga år, skulle tro att premierna kommer att gå upp.
:grin:/Råa​

Är det ett dåligt Aprilskämt eller är det kass verklighet?

Travarna börjars det med som 1-åringar.. då körs de in. Sen är det lugna motionsturer tills de är ordentligt körbara. Efter det tar folket sikte på premieloppet som de ska klara som 2-åringar. Som treåringar är det fullt ös med årgångs lopp etc, och några få år till med andra lopp om de håller ihop. sen pensionärer.Det där med hållbarhet i längden finns hos vissa, och är helt ointressant för andra....

D måste ändå va en viss skillnad i o sitta o rida på dom än o köra dom ändå. Om man tänker på att d e många stabila karlar som rider dessa quarters. Måste va få man kan rida så tidigt.Tycker d e helt vansinne om d e så o vad e meningen egentligen med d??? Dom kommer antagligen inte hålla många år,men d spelar väl ingen roll finns hur mycke hästar som helst bara släng iväg allt för pengarna.. Helt vansinnigt!

Dom bästa aprilskämten är dom som är lättast att tro på :grin:

Särskilt stolt är jag att WILD REIN, som typ är en av dom med mest koll på detta, GICK PÅ DET! :D

Tycker att det ur djurskyddssynpunkt är fullständig idioti!

Agria har precis sänkt premierna på Quarterhästar pga att deras skadekostnader för rasen sjunkit.
Börjar svenska quarterägare delta i denna galenskap, så återfinns snart quartern i samma försäkringsklass som halvbloden, hos samtliga bolag.

Beträffande Reining, så har vi haft ögonen på oss från jordbruksverkets veterinärer i många år, och dom lär reagera ifall det börjar ridas 2-åringar på tävling i sverige. Dom anser redan att det är för tidigt med 3-åringar.

Man får hoppas att svenska quarterägare har tillräckligt med vett att inte delta i sådana här stollerier........
/Mike

Hehe!!!!!! Jag svalde det med h
ull å hår!!!!! Luring fikon!
Fast i övrigt står jag fast vid mitt inlägg :)

Senast ändrad av en moderator:

Hehe..

For the record, så är det helt klart förkastligt med ridklasser för 2-åringar och ännu värre blir det med mkt pengar inblandat. Men mig veterligen finns inga planer på att ändra några lagar, det är fortfarande förbjudet både här och i resten av Europa.

:oLURAD:o men när det gäller Stora pengar inblandat så finns det inget som förvånar mig då kan djur behandlas hur som helst.

:angel:de blir april nästa är oxå wranglan:angel:

Eftersom jag bor i Tyskland och vet hur debatten har gått så gick jag inte på det. Åtminstone inte inom EWU, AQHA har jag inte samma koll på förstås. Men jag blev fundersam över ditt ämne och tyckte det verkade skumt.

alazzi som ska till Kreuth på söndag :laugh:

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 143
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 579
Senast: Mineur
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 956
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 764
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka