2-åring som får panik vid uppbindning

Sv: 2-åring som får panik vid uppbindning

Det är inte bra om dom en gång lyckas slita sig.
Min häst fick lära sig den "hårda" vägen. Han hade grimma, halsrem och ett STARKT grimmskaft. Sedan band vi fast honom i en grov stolpe och där fick han stå tills han lugnade sig.
Nu går det hur bra som helst trots att han efter det lyckades slita sönder 2 grimmskaft, en grimma och ett träns... :smirk:
Det är sällan band och läder går sönder för mig, det är snarare spännen och liknande.

Gör helt enkelt en stark anordning och när hästen är lugn så får den komma loss igen. Då lär den sig förvånansvärt snabbt.

Synd att det fannss inte en "smilie" som skakade huvud. Jag kan bara säger ojojojoj

:confused: :crazy: :cry:

Har nån över huvud taget läst länken som jag lagt in?

Nu har du redan fått flera tips men man kan alltid dela med sig av erfarenheter.
Har en artonåring som kom hem hit för ett år sen. Då kunde han inte stå bunden. Man fick sätta ihop uppbindningsgrimsdkaften i varann och lägga hans grimskaft över (inte fast). Då stod han lugnt. Så fort man band honom fick han panik och kastade sig. Men med tiden har jag sakta vant honom. Först genom att avancera till att lägga hans grimskaft genom en uppbindningsring. Till slut när han vant sig och insett att han kan gå hur han vill om han kommer loss ( :crazy: ) gjorde jag en säkerhetsknut. han satt då FAST och fick inte panik. Jo då och då fixck han sina ryck och drog och blev lite rädd, men med en lugn röst blev han cool igen.
Nu (alltså efter ett helt år) har vi kommit så långt att han kan stå bunden med ett fast grimskaft och på andra sidan ett som löper genom uppbindningsringen. jag har låtit det här ta TID. Hästen ifråga har inget större behov att vara ordentligt uppbunden då han är snäll och står still. Men en vacker dag händer något så man vill kunna binda upp honom med två grimskaft. Och vi har kommit en bra bit på väg.

Precis vad jag tänker! Bara folk kunde inse detta!

DU har ju redan fått en massa tips....men tänkte bara säga att om du har en annan häst uppbunden samtidigt i början så kan det gå lättare.
Men du måste först ta kampen med din häst ( för får din pålle panik är det risk att den andra också får det.)
Men sen när den kan stå utan att få panik så ha en annan häst ute samtidigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: Loretta713
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama