2-åring med överbett och tandfraktur

T

Thornbird

Jag var på kliniken med min unghäst idag. Hon har överbett (överbitning) så hennes tänder måste kollas ganska ofta, men det visste jag ju när jag köpte henne.
Vad jag däremot fick reda på idag var att hon har en fraktur på en premolar, halva tanden är borta. Jag har faktiskt inte märkt någonting, hon har ätit precis som vanligt hela tiden och inte varit svullen eller så.

Om det bara hade varit mjölktanden som var skadad så hade det ju inte varit så farligt, men röntgen visade att även den permanenta tanden är defekt. Veterinären sa att den såg tillbakabildad ut.

Jag lyckades inte avgöra om veterinären ansåg att det var allvarligt eller inte, men jag fick ordinationen att spola hästens mun ofta, och att hålla koll så hon inte blir svullen eller börjar lukta illa ur munnen. Och så kolla tänderna om ett halvår igen om det inte inträffar något.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa problem? Hur illa är det? Finns det risk att tanden måste tas bort, och hur stort är ingreppet?
Hur klarar sig en häst med en saknad tand?

Vad kan jag göra, och hur orolig bör jag vara?

Tacksam för svar!

Sv: 2-åring med överbett och tandfraktur

Ring din behandlande veterinär och ställ dessa frågor! Han/hon har sett hästen, är insatt i just det här fallet och kan ge dig många ggr bättre svar än vi här på forumet som bara kan gissa... Hoppas det går bra med hästen i framtiden trots detta!

Liknande trådar

Hundhälsa Sarek har haft sönder en framtand i underkäken så jag kollade runt lite på priser och det var ju hiskeligt dyrt. Min gamla veterinär har...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Kivina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 752
Senast: Majskolven
·
D
Hästvård Idag har tandläkaren varit här hos hästen, och gjort en ordentlig undersökning. Han verkade väldigt proffsig och använde munstege med...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka