2 ägare på en häst och den ena mer än den andra..

B

briana

Jag äger 2 tredjedelar på en häst som jag vill sälja. Hon som äger den andra delen vill ha hem honom. Han har varit borta ett tag. Har hittat en köpare. Hur ställer sig lagen till det. Måste man vara överrens ? Saken är den att jag vil att hon ska lösa ut mig men hon har inte råd. Hon vill ha ett år på sig och bestämma sig. Men det känns då som om jag lånar henne pengar. Jag behöver mina pengar.

Nå som vet ?

Sv: 2 ägare på en häst och den ena mer än den andra..

Ring en hästjurist de borde väl kunna svara precist. Råd brukar väl vara gratis.

Vill hon ha hästen får hon lösa ut dig. Detta är betydligt lättare när man på förhand reglerat vad som ska gälla om en av parterna vill hoppa av. Vilket pris ska gälla (marknadspris eller inköpspris?), vem har företräde, hur långt tid är rimligt att vänta på finansiering etc.

Jag hade också kontaktat en jurist med häst som specialité, det verkar kunna bli segdraget. Jag hade däremot INTE accepterat en längre väntetid än en månad, sedan ska hästen antingen vara inlöst eller såld.

Har pratat med Deckeman då jag är i tvist med min andra häst...Man kan gå via tingsrätten men känns inte som ett alternativ. Vi har skrivit i papper att om man vill bli utlöst så ska man betala så mkt som man köpte sin del för. Konstigt att det ska bli krångel med allt:mad: Han sa oxå att hon skulle betala alla hans kostnader då då hon vill behålla honom och det känns ju inte mer än rätt.

Normalt när man har delat ägarskap för något och det blir problem är den juridiska lösningen att saken säljs. Så egentligen har ni inget problem rent juridiskt. för lösningen är en försäljning. Sedan är det upp till delägarna att avgöra om de vill köpa själv eller inte. Saknar man medel (pengar) så kan man inte svårare än så är det inte. Det räcker juridiskt att en delägare vill sälja.

Normalt när man har delat ägarskap för något och det blir problem är den juridiska lösningen att saken säljs. Så egentligen har ni inget problem rent juridiskt. för lösningen är en försäljning. Sedan är det upp till delägarna att avgöra om de vill köpa själv eller inte. Saknar man medel (pengar) så kan man inte svårare än så är det inte. Det räcker juridiskt att en delägare vill sälja.

Är du säker på detta ?? För detta verkar ju bra...Man vill ju inte bli ovänner..Har hos en tjej idag som skulle ha han till försäljning men hon sa upp kontraktet pga diverse omständigheter..Nu säger bara den andra delägare som egentligen inte har tid med hästen att han ska hem !!Men kan hon bestämma var hästen ska stå, alltså hos henne ?? Eller kan jag ställa han hos en kompis ? Delägareb har eget stall..Men jag ska behöva betala henne stallhyra trots att inte jag vill ha hem hästen men hon vill ha han..Hittade en lösning där jag har en tjej som kan betala hälften för han nu och resten om ett par månader. Hade varit det bästa !

Detta gäller för det allra mesta som man kan ha delat ägarskap på, saker som t ex en fastighet. Vilket kanske är det vanligaste man delar ägarskap på. Så försök att inte tänka på att det är en häst utan en "sak". Kan vara lättare att se lösningar då istället.
När har delat ägarskap på häst så brukar man (de flesta avelsföreningar kräver det) ha en som "tecknar" hästen. Alltså en av ägarana som är huvudansvarig för hästen. Har ni gjort så?

Detta gäller för det allra mesta som man kan ha delat ägarskap på, saker som t ex en fastighet. Vilket kanske är det vanligaste man delar ägarskap på. Så försök att inte tänka på att det är en häst utan en "sak". Kan vara lättare att se lösningar då istället.
När har delat ägarskap på häst så brukar man (de flesta avelsföreningar kräver det) ha en som "tecknar" hästen. Alltså en av ägarana som är huvudansvarig för hästen. Har ni gjort så?

Jag är registrerad ägare på asvh...Den andra tjejen står inte med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat