1års vaccinet

Belethien

Trådstartare
Hur kinkiga är SKK på när det ska tas? Måste det tas innan/exakt när hunden fyller ett år eller kan det vänta någon dag extra?

Tänker för utställningar och tävlingar, vilka regler som gäller då.

Sv: 1års vaccinet

Dom är väldigt hårda med det, däremot kan du vaccinera hunden fom 10 månaders ålder.

Dom är väldigt hårda med det, däremot kan du vaccinera hunden fom 10 månaders ålder.

Åh, då sitter jag på pottkanten- hon blir ett imorgon :eek: :cool: bara att ringa veterinären i panik imorgon. Annars antar jag att det blir grundvaccination om igen?

Tack för svaret!

Beror ju på när du skall tävla, så länge hunden är vaccinerad så spelar åldern ingen roll, o nej, du behöver inte göra om grundvaccineringen, så länge du inte vaccinerar senare än 12 månader från senaste spruta.

Beror ju på när du skall tävla, så länge hunden är vaccinerad så spelar åldern ingen roll, o nej, du behöver inte göra om grundvaccineringen, så länge du inte vaccinerar senare än 12 månader från senaste spruta.

Hur menar du nu? Att jag har egentligen några månader tillgodo (eftersom hon vaccinerades vid 12 veckor), eller har jag uppfattat dig fel? Hunden ska inte tävlas på ett tag, kanske om ett halvår- däremot vill vi vara uppe på brukis lite framöver. Är det ok alltså att jag vaccinerar henne inom en vecka?

Philosophia: Jag är för tillfället i en liten håla som har 2 veterinärer varav en är förmodligen fullbokad (ska höra imorgon) och den andra är ledig. Finns en klinik på en timmes avstånd som tar drop in vaccinationer i mån av tid så jag får ringa imorgon och höra med dem. Det går ju att lösa men jag saknar storstaden kan jag lova. ;)

Saxat från SKK:

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:

Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder.
Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder. Vaccinationen får inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.
Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton (14) dagar före prov-, tävlingsoch/ eller utställningsdagen.

Så som jag tolkar det kan det inte hänga på själva ett-årsdagen.

Saxat från SKK:

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:

Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder.
Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder. Vaccinationen får inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.
Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton (14) dagar före prov-, tävlingsoch/ eller utställningsdagen.

Så som jag tolkar det kan det inte hänga på själva ett-årsdagen.

Jag är trög och trött idag, så jag ska försöka förstå :o teoretiskt så kan jag skita i att vaccinera henne i 2-3 år till och sedan 14 dagar innan ett prov så kan jag vaccinera henne så är allt ok?

Äsch, i vilket fall som helst så får jag vaccinera henne till veckan, det är ju det viktigaste. :p

så ska det inte tolkas :)

är hunden under ett år ska den ha fått en spruta tidigast vid 10 veckors ålder (dvs den "vanliga" 12-veckorsvaccinationen)

är hunden över ett år ska vaccinationen ha gjorts tidigast vid 10 månaders ålder och sedan efter det är det fyra år som gäller.

så, för att uppfylla vaccinationskravet som ettåring ska hunden vara vaccinerad rätt nyligt (dvs mellan 10-12 månaders ålder), men det är ingen fara om det blir vid 13 månader eller mer, bara det är gjort innan de ska på tävlingen/klubben eller vart du nu ska där det är vaccinationskrav

jag hoppas det blev tydligare, satt själv med pannan i djupa veck över det här när min vovva skulle på inoff-utställning vid 1år+1veckas ålder och jag inte fattat att jag hade kunnat vaccinera henne upp till två månader tidigare... blev en akutrusning till drop-in-vaccinationen på 1år+3dagarsdagen :D löste sig fint (och tjejen blev bis-4a ;) )

Fast jag förstår Belethiens huvudbry, för så som det står så står det faktiskt att det går bra att vaccinera hunden vid 12 veckor och sedan (för att ta ett exempel) vid två års ålder för att kunna delta i prov eller tävling.

Fast jag förstår Belethiens huvudbry, för så som det står så står det faktiskt att det går bra att vaccinera hunden vid 12 veckor och sedan (för att ta ett exempel) vid två års ålder för att kunna delta i prov eller tävling.

+ Laa

Jag blir bara ännu mer förvirrad :angel: Jag läser det på 2 vis:

a) jag kan vaccinera hunden lite "hur som", bara hon är vaccinerad inom 14 dagar innan tävling/prov och inom 4 år från 12 veckors sprutan. Som Philosophia säger kan jag teoretiskt vaccinera henne vid 2 års ålder.

b) hon ska vaccineras någonstans runt 10 månaders ålder och sedan med 4 års intervall (???). <-- kan väl inte vara sant? :confused:

Jag kan läsa det på flera olika sätt men om vi väljer Laas vinkel så finns det alltså egentligen ingen riktig "övre" gräns på när hunden måste vara vaccinerad, bara en "sund förnuft"-gräns? Minst tio månader gammal men det finns ingen max, egentligen. Utan jag ska hålla mig runt året. För enligt de regler som blandrastik lagt upp så verkar det vara lite diffust?

Min unga fick av olika anledningar sin 1års-spruta i juni, och hon är född i april. M.a.o. två månader för sent. Har inte varit några som helst konstigheter med det.
Nu behöver jag för tävlandet alltså inte vaccinera henne igen förrän hon är 5 år, sedan när hon är 9 och sedan när hon är 13.

+philosophia
inte 4 år efter 12-veckorssprutan, men fyra år efter "1årssprutan". "1årssprutan" kan ges när som helst efter att hunden blivit 10 månader och gäller i fyra år efter det. jag vet inte hur bra vaccinationen blir om "1årssprutan" ges när hunden är 8 år, men enligt reglerna så ska det också vara godkänt.

+ Laa

Jag blir bara ännu mer förvirrad :angel: Jag läser det på 2 vis:

a) jag kan vaccinera hunden lite "hur som", bara hon är vaccinerad inom 14 dagar innan tävling/prov och inom 4 år från 12 veckors sprutan. Som Philosophia säger kan jag teoretiskt vaccinera henne vid 2 års ålder.

b) hon ska vaccineras någonstans runt 10 månaders ålder och sedan med 4 års intervall (???). <-- kan väl inte vara sant? :confused:

Jag kan läsa det på flera olika sätt men om vi väljer Laas vinkel så finns det alltså egentligen ingen riktig "övre" gräns på när hunden måste vara vaccinerad, bara en "sund förnuft"-gräns? Minst tio månader gammal men det finns ingen max, egentligen. Utan jag ska hålla mig runt året. För enligt de regler som blandrastik lagt upp så verkar det vara lite diffust?

Ja, om du ska följa SKKs reglemente och inte ska tävla med hunden innan h*n är två år behöver du inte vaccinera innan dess. Det är dessutom ingen förstgångsvaccinatination eftersom din hund har fått sina valpsprutor så då behöver du inte ta hänsyn till fjortondagarsregeln utan kan i princip vaccinera samma dag om det är så (sen hur nyttigt det är är ju en annan fråga...)

Men nu vaccinerar man ju inte för SKKs skull utan för att man vill att hunden är skyddad mot farliga sjukdomar. Så att vaccinera valpen vid 12 veckors ålder och sen vänta tills den är fyra år, 11 veckor och 6 dagar bara för det är de regler som gäller för att få delta vid prov verkar ju inte vettigt ;)

Men nu vaccinerar man ju inte för SKKs skull utan för att man vill att hunden är skyddad mot farliga sjukdomar. Så att vaccinera valpen vid 12 veckors ålder och sen vänta tills den är fyra år, 11 veckor och 6 dagar bara för det är de regler som gäller för att få delta vid prov verkar ju inte vettigt ;)

Absolut, men det är värdefullt att veta om man är klantig och glömmer som jag gjort nu :o Min äldre hund är allergisk mot vaccin och därför inte vaccinerad så jag har helt enkelt inte behövt bry mig om detta i 3 års tid. Det är svårt att byta rutiner känner jag :D Och det är bra att veta att jag kan ta det i samband med ögonlysning vid ett års ålder- det kan ju då anpassas till några veckor efter ett års strecket så att det passar veterinärens tider utan att jag behöver få psykbryt över det!

Absolut, men det är värdefullt att veta om man är klantig och glömmer som jag gjort nu :o Min äldre hund är allergisk mot vaccin och därför inte vaccinerad så jag har helt enkelt inte behövt bry mig om detta i 3 års tid. Det är svårt att byta rutiner känner jag :D Och det är bra att veta att jag kan ta det i samband med ögonlysning vid ett års ålder- det kan ju då anpassas till några veckor efter ett års strecket så att det passar veterinärens tider utan att jag behöver få psykbryt över det!

Absolut! Själv vaccinerar jag mina hundar vartannat år. Det tycker jag känns som ett lagom intervall.

+philosophia
inte 4 år efter 12-veckorssprutan, men fyra år efter "1årssprutan". "1årssprutan" kan ges när som helst efter att hunden blivit 10 månader och gäller i fyra år efter det. jag vet inte hur bra vaccinationen blir om "1årssprutan" ges när hunden är 8 år, men enligt reglerna så ska det också vara godkänt.

Fast fyra år efter 12-veckorssprutan är ju fullt förenligt med "när som helst efter att hunden har blivit tio månader". Eller hur! :)

Det står ju bara vad som gäller när hunden är under ett år respektive vad som gäller när den är över ett år.

Fast fyra år efter 12-veckorssprutan är ju fullt förenligt med "när som helst efter att hunden har blivit tio månader". Eller hur! :)

Det står ju bara vad som gäller när hunden är under ett år respektive vad som gäller när den är över ett år.

fast enligt reglerna så räcker inte 12-veckorssprutan i fyra år, för om hunden är över ett år ska den ha vaccinerats tidigast vid 10 månaders ålder. :)

Jag håller med om att det är rörigt skrivet, men huvudsaken att du inte behöver vaccinera på någon 12-månadersdag.

Själv bor min hund på pensionat ibland, han vaccineras varje år.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 116
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 237
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
555

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka