1års sto till lekkompis till årshingstbebis ?

Miaa

Trådstartare
Har letat kompis till min fölunge iår men när jag väl hittade ett sto med föl så var inte stoet dräktigt och när de väl började leka skulle hon till hingsten igen .

Tog därför hem mitt sto igen och därför har tanken kommit att kan mitt 1 års sto vara en bra lekkompis till lillpojken ?

Vad säger ni ? För i sådana fall får de gå hemma på lösdrift iår tills grabben är såld ?

Mvh Mia

Sv: 1års sto till lekkompis till årshingstbebis ?

Beror ju på stoet. Mitt ettårs sto leker definitivt inte med mitt hingstföl. Hon lekte inte ens med hingstfölen när hon var föl och än mindre i år. Däremot går hon mycket bra ihop med det äldsta stofölet som närmar sig 4 månader.

Du kan ju alltid prova och se. Det är nog väldigt individuellt. Är hon lekfull normalt sett?

Annars så ställer jag gärna mitt sto på lösdrift hos dig med ditt 1årssto i januari :angel::D

Jag har haft det så i sommar. Hingstungen leker och har roligt med henne i alla fall, hon har nog inte riktigt samma utbyte av hans sällskap. Han började dock "betäcka" henne redan när han var 1,5 månad.

Men är det normalt , ditt stoföl låter som en riktigt fin dam som väljer sitt umgänge :)

Har själv bara fått stoföl förut och kunde inte tänka mig att det var sån skillnad på hingst och stoföl från första dagen när han slog upp ögonen så lyste det *grabbus* i ögonen på honom :o:D.

Bellini . Jo mitt 1 årsto var iallafall väldigt lekfull innan hon åkte på kollo ;)

Tjoffsan . Ska ta med din erfarenhet i beräkningen .

Inga mer med erfarenhet ? Vill inte plocka hem 1 åringen från kollot om ingen tror på att de skulle kunna ha kul av varandra.

Mvh Mia

Vad jag sett hittills under mina 20 år som uppfödare så är det som natt och dag i skillnad mellan sto och hingst föl. Som i år har jag bara fått ett hingstföl men fyra stoföl. Det är knappt att de fyra har hälften av energin och leklusten som hingsten har. Då är han ändå yngst av dem.
När jag sedan titta ut i hingsthagarna, vi har just nu 17 hingstar hemma, så är det ett helt annat bus och lek oavsett om det handlar om ettåringarnas, tvååringarnas eller de äldre hingstarnas hagar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 909
Senast: Kisseninan
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 316
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka