Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?
Magdalena skrev:
Lite lägre behov då kanske. Vet du vad du gett tidigare år i MJ? Om inte, vad hade han för foderstat förra året?
Ingen aning vad hon har fått i MJ förut, har aldrig haft en riktigt uträknat foderstat förut med analyserat foder o så.
Hade inte blivit det nu heller om inte jag själv tagit tag i det
Hon har fått ca 8kg hö tidigare år och på det några dl betfor, några dl havre, ca 7-8dl lusernpellets (för att hovslagaren rekommenderade det), nån dl b-jäst (för magen och vid pälsfällning) och 0,5dl mineraler. Det har hon hållt sig fin på! Möjligtvis har det varit för lite proteiner emellanåt och hon har inte musklat sig ordentligt...
Förra hösten var hon hos en fodervärd och hade fallit ur en hel del när jag hämtade hem henne lite innan jul... Då hade hon fått ca 8,5kg hösilage (motsvarade 7,5kg i hö, sa dom) och bara ca 4dl havre och 4dl betfor +mineraler.
Jag hade ju sagt att hon brukar få ca 8kg HÖ och resten jag hade sagt att hon skulle ha struntade dom i... snålade...
Sen gav jag henne så gott som fri tillgång på hösilage (oanalyserat)! Men det tog ett bra tag innan hon la på sig...
Förmodligen var det mestadels PROTEINbrist, tror jag.
På sommaren har hon gått på ganska kraftigt bete och är därmed lite överviktig nu, börjar gå ner LITE nu när vi stallat in...
Just nu går de på BETE på dagarna (ca 7-18), stooora hagar och det finns en del gräs kvar men däremot kan det ju inte vara så himla näringsrikt (eller hur?).
Till natten får hon 3kg hö (och äter upp det) och på morgonen ca 1kg MEN det bryr hon sig inte om utan sticker ut på GRÄSET istället... (hon får mineraler, linfrö, betfor och b-jäst också)
De kommer att få gå på betet några veckor till (på dagarna) men sedan blir det BARA hö (och andra fodermedel som behövs).
Kan man räkan ut en foderstat INNAN jag fått mineral-analysen? Är den analysen bara för att veta OM man ska ge mineralertillskott och hur MYCKET?