17årigt sto med föl...HJÄLP?!?!

A

Angee

Jag har ett stort problem, min 2åriga arabhingst har tjuvbetäckt min 17åriga blandras dam. (gotlandsruss/halvblod)...
Så nu till det viktiga, hon har aldrig haft föl vad jag vet och undrar hur stor risken är att man förlorar henne vid en förlossning?
För har då aldrig hört talas om att man kan göra abort på hästar.
Hingsten kommer bli ca 147cm och stoet är ca 148cm hög.
Så fölet kommer iaf inte bli förstort men det finns ju ändå komplikationer..:(
Vore tacksam för svar av någon som har stor erfarenhet om just avel !!

Sv: 17årigt sto med föl...HJÄLP?!?!

Man kan ge abortsprutor till ston men jag vet inte hur långt efter betäckningen man kan göra det.

Tag kontakt med en veterinär eller kunnig uppfödare, tala om vad du vet, vilka tidpunkter det gäller osv.
Normalt sett brukar jag inte svara i sådana här trådar, men det finns tyvärr ett otal sådana på avelssidan just nu, där de inte alls hör hemma, för detta har ju inget med ett planerat avelsarbete att göra.
I bästa fall är det olyckshändelser, men ofta verkar det vara slarv, eller naiv okunskap som ligger bakom.

Sto och hingstägare, ta ert ansvar!!
Alltför många här släpper ihop "ston som aldrig visar brunst", "är för gamla", "är för unga", med hingstar som heller aldrig visat intresse för att betäcka tidigare.

Inse att hästar är djur, och fortplantningsdriften är den starkaste av krafter.
Se till att kastrera hingstar som inte skall (har en chans) bli avelshingstar. Det är alldeles för mycket pitbullsyndrom hos alla som behåller sina hingstar idag.

Det är ingenting superkonstigt att ditt sto har blivit dräktig vid 17 års ålder. Oroa dig inte i onödan för jag tror att det kommer att gå bra. Det kan bli komplikationer vid alla förlossningar, oavsett föräldrarnas storlekar och ålder så man kan inte sätta en siffra på hur stor riskt just ditt sto har.

Ta hjälp av någon som är van vid märrar som fölar så att någon kunnig kan hjälpa till ifall det går snett. Annars är det väl bara att gratulera till att ni väntar tillökning. :banana:

Tack så mycket för era svar!
Lite grund fakta innan nån börjar dömma en..
Dom står faktist i varsin hage, men hingsten hade rivit mellan stängslet (inkl trä) till stoet och väldigt svårt och hålla koll på dom 24/7.
Men sånt man får ta, ska iaf kontakta vet och höra vad dom tycker verkar lämpligast ...

Nr inträffade detta ? Om det är alldeles nyligen så går det att ge stoet en abortspruta. Kolla med veterinär.
Om det hände förra året så bor du kontakta veterinär för att undersöka märra och försöka att få fram hur långt gången hon är (fast det borde ju gå att räkna ut om hingstapojken bara besökt henne en gång).

Jag tror faktiskt att du inte behöver oroa dig för själva fölningen - mer än vad alla oroar sig för vid fölningar - har hon blivit dräktig så brukar fölningen inte vara ngt problem och 17 år på en märr är inte så förskräckligt gammlt.

Lycka till !

Det kommer säkert att gå bra och det kan ju bli en riktigt fin avkomma.

Men jag undrar också om det precis har hänt. En fölning i januari är väl inte så kul.

Jag har själv en häst som kom till av misstag (stort slarv från min sida) och det är idag en mycket älskad häst, minst lika fin som kompisarna med stamtavla. Jag är inte på något vis förespråkare till "buskavel" men har det hänt så har det.

Det kommer säkert att gå bra .

Det är alltid en risk vid fölning. Det är ju ett antal ston som stryker med varje år.
Att lova att "det säkert går bra" är väl att ta i.

Däremot är det väl inte nån högre risk för att tillverkningen skedde omedvetet.

Men har du kontaktat ägaren till hingsten? Och är du säker på att det är just den hingsten? För då kan ägaren till hinsten bli skylldig att betala veterinäravgifter och sådant för ditt sto om du väljer abort. Då han inte höll koll på sin hingst.

Pappa var med om ungefär det samma (dom om kossor, men djur som djur)

Pappas ena tjur rymmde och hoppade in till kvigorna som gick på andra sidan vägen. Alltså blev ett antal tjuvbetäckta. pappa kontaktade genast ägaren till kvigorna och då beslutades det genom vad det nu var att ägaren till kvigorna skulle kolla upp alla kvigorna (inom 1 månad) och pappa skulle då självklart stå för aborterna och kostnaderna för att veterinären kom dit.

Pappa hörde inget av ägaren till kvigorna och nästan ett år senare får han en räkning på nästan 40.000 och pappa ser ut så här :eek: Han kontaktar då advokat och grejer. Tillslut visar det sig att ägaren till kvigorna kollade aldrig upp ifall dom var dräktiga eller ej utan han skickade en räkning till pappa när kvigorna började kalva. två av dom dog och ägaren ansåg då att pappa skulel stå för det eftersom att det var fina avelskvigor eller vad det nu var.

Ägaren fickinte en krona dåhan bröt avtalet som han och pappa hade. Han skulle kolla upp kvigorna direkt men gjorde aldrig detta.

Om du läser ordentligt ser du att TS äger både hingsten och stoet.

När hände det som sagt? Det finns som sagt sprutor att ge, som man bland annat ger vid tvillingdräktighet mm, så det är inte jätteovanligt. Det är för övrtigt samma spruta som man ger till ston som skall komma igång i brunst.

Om det var förra året och hon skall föla i vår, har du ingen du kan lämna henne till som har erfarnehet av fölningar? Kan ju kännas tryggare för dig. :)

kl

Innan man sprutar hormoner kors och tvärs så är det nog bra att göra en riktig dräktighetsundersökning.

Vet att en del kan "tro" att ett sto är dräktigt och sprutar då "utifall att"

Helt vansinnigt.

Vidare så måste man kontrollera igen, efter sprutning då det är inte alls säkert att stoet aborterar..

Finns dom som blivit överaskade ett antal månader senare.

AM

Men har du kontaktat ägaren till hingsten? Och är du säker på att det är just den hingsten? För då kan ägaren till hinsten bli skylldig att betala veterinäravgifter och sådant för ditt sto om du väljer abort. Då han inte höll koll på sin hingst.
ibland undrar jag om och hur folk läser.....:angel:

Tag kontakt med en veterinär eller kunnig uppfödare, tala om vad du vet, vilka tidpunkter det gäller osv.
Normalt sett brukar jag inte svara i sådana här trådar, men det finns tyvärr ett otal sådana på avelssidan just nu, där de inte alls hör hemma, för detta har ju inget med ett planerat avelsarbete att göra.
I bästa fall är det olyckshändelser, men ofta verkar det vara slarv, eller naiv okunskap som ligger bakom.

Sto och hingstägare, ta ert ansvar!!
Alltför många här släpper ihop "ston som aldrig visar brunst", "är för gamla", "är för unga", med hingstar som heller aldrig visat intresse för att betäcka tidigare.

Se till att kastrera hingstar som inte skall (har en chans) bli avelshingstar. Det är alldeles för mycket pitbullsyndrom hos alla som behåller sina hingstar idag.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Jo, men utan att vi vet (iallafall jag) ägaren till dessa 2 hästar varför hon behåller hingst som just hingst ska vi inte dömma...eller.
Behöver inte vara "pittbullsyndrome". Har man en renrasig hingst kanske man vill testa och visa den för framtida avel.(Det är väl inte bara "rika" kända uppfödare som ska få hålla med hingst??)
Desutom om man bara läser rakt av angående staket som ägaren beskrev verkar det vara ett vettigt staket som i oturen inte höll.
Så jag har alltid mellanrum (en hage eller liknande ) mellan hingst (ar)och ston.

Så över till det då eventuella dräktiga stoet. Givetvis kolla osv, spruta tidigt (abort) vid kontaterat dräktighet...Men risker för den sprutan (kolla med veterinär om info)

Men OM nu stoet är fortfarande dräktig och du valde att inte göra abort.
Så berättade en veterinär på en föreläsning om avel att just hästdjuret är en av de enda djur som KAN (inte till 100% givetvis) klara en fölning med exempel ena föletsben bakåt, stonas bäcken är hjärtformad och just hästar är gjorda för att producera föl oavsett ålder eller när det får sitt första föl.......
Så svaret på frågan om komplikationer.... Det kan ingen veta, men chansen till att det kommer gå bra är hög.
Sen förutsätter jag att du som stoägare tar reda på allt om fölning, har bekanta/vänner och veterinär att få hjälp ut av. Och vakar över henne. Du kan andas lite bättre när fölungen är ute, efterbörden avgått utan problem och fölet är pigg och får/kan dia samt när du ser fölets första avföring (tarmbecken) och stoet är ok och tar hand om den lilla.
Lycka till!

Jo, men utan att vi vet (iallafall jag) ägaren till dessa 2 hästar varför hon behåller hingst som just hingst ska vi inte dömma...eller.
Behöver inte vara "pittbullsyndrome". Har man en renrasig hingst kanske man vill testa och visa den för framtida avel.(Det är väl inte bara "rika" kända uppfödare som ska få hålla med hingst??)
Desutom om man bara läser rakt av angående staket som ägaren beskrev verkar det vara ett vettigt staket som i oturen inte höll.
Så jag har alltid mellanrum (en hage eller liknande ) mellan hingst (ar)och ston.

Så över till det då eventuella dräktiga stoet. Givetvis kolla osv, spruta tidigt (abort) vid kontaterat dräktighet...Men risker för den sprutan (kolla med veterinär om info)

Men OM nu stoet är fortfarande dräktig och du valde att inte göra abort.
Så berättade en veterinär på en föreläsning om avel att just hästdjuret är en av de enda djur som KAN (inte till 100% givetvis) klara en fölning med exempel ena föletsben bakåt, stonas bäcken är hjärtformad och just hästar är gjorda för att producera föl oavsett ålder eller när det får sitt första föl.......
Så svaret på frågan om komplikationer.... Det kan ingen veta, men chansen till att det kommer gå bra är hög.
Sen förutsätter jag att du som stoägare tar reda på allt om fölning, har bekanta/vänner och veterinär att få hjälp ut av. Och vakar över henne. Du kan andas lite bättre när fölungen är ute, efterbörden avgått utan problem och fölet är pigg och får/kan dia samt när du ser fölets första avföring (tarmbecken) och stoet är ok och tar hand om den lilla.
Lycka till!
Ahhh, nu fattar jag med citat, blev fel..ledsen, men man lär sig väl någongång...Citatet blev fel i mitt inlägg ovan...Ska klicka rätt nästa gång..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Görel
·
Avel Har länge funderat på att ta föl på mitt sto e, come back 2. Men är lite tveksam mot alla osäkerheter och risker med det. Och sen när...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Tingeling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka