16v eller 9v?

replica

Trådstartare
Tänkte höra med er om det är någon större skillnad på en 16v valp mot en på 9v?

Är intresserad av att köpa en valp och har hittat två, colliehannar som är 16 resp. 4 veckor nu.. Den på 16 kan hämtas när som och den på 4 i början av januari..

Fördelar/nackdelar med en lite äldre valp?
 
Sv: 16v eller 9v?

Tänkte höra med er om det är någon större skillnad på en 16v valp mot en på 9v?

Är intresserad av att köpa en valp och har hittat två, colliehannar som är 16 resp. 4 veckor nu.. Den på 16 kan hämtas när som och den på 4 i början av januari..

Fördelar/nackdelar med en lite äldre valp?

Jag skulle fundera på varför den är kvar hos uppföddaren för det första. är det så enkelt att dom skulle behålla den men ångrat av nån anledning sig. så skulle jag inte tveka och åka o titta på den o göra ett valptest för o se om det är bra matrial.
 
Sv: 16v eller 9v?

Det beror helt och hållet på hur 16-veckorsvalpen har haft det hos uppfödaren! Är den miljötränad och mycket hanterad, är den uppvuxen i familj med allt vad det innebär, har den varit tillsammans med vuxna hundar och lärt sig "hundspråket" ordentligt, eller har den suttit inständ i en hundgård och knappt träffat varken folk eller andra hundar? Det måste du ta reda på!

Det behöver inte vara något "fel" på en valp bara för att den är kvar hos uppfödaren, tvärtom! Jag hade själv två tikvalpar kvar i min senaste kull, skulle behålla en men kunde inte bestämma mig eftersom jag tyckte båda var lika bra:smirk: Det tycker jag fortfarande, för båda är kvar och det ångrar jag inte en sekund! Nu är de två år gamla och faktiskt några av de bästa hundar jag har fött upp:)
 
Sv: 16v eller 9v?

Tänkte mer på om det var någon större skillnad på utveckling osv.. Om man missar mycket.

Ska självklart åka och titta på 16v valpen och se vilken sorts mentalitet han har. :)
 
Sv: 16v eller 9v?

Tänkte mer på om det var någon större skillnad på utveckling osv.. Om man missar mycket.

Ska självklart åka och titta på 16v valpen och se vilken sorts mentalitet han har. :)

Om man ska ta en äldre hund vill man att dom som haft den gjort så lite som bara är möjligt. Utveckling har ju hänt en hel del men inget som är nåt problem igentligen.
Ofast åker de bästa hundarna först och de sämsta blir kvar.
 
Sv: 16v eller 9v?

Du missar inte så jättemycket med en 16-veckorsvalp. Det viktiga är att den är miljötränad, för det måste ske före 16 veckor ålder. Uppfödaren måste alltså ha engagerat sig ordentligt i den valpen så att den har blivit van vid olika miljöer och träffat andra (vuxna) hundar och fått goda erfarenheter. Säger uppfödaren att h*n inte har hunnit/orkat med det - ta då 9-veckorsvalpen.
 
Sv: 16v eller 9v?

Nej det är det då inte. Många bokar sina hund långt innan valparna ens är födda p vet exakt vad dom vill ha för valp.

Undantag finns ju.
Familjens colliepojk var kvar sist och han är absolut den bästa av kullen;)
 
Sv: 16v eller 9v?

Du missar inte så jättemycket med en 16-veckorsvalp. Det viktiga är att den är miljötränad, för det måste ske före 16 veckor ålder. Uppfödaren måste alltså ha engagerat sig ordentligt i den valpen så att den har blivit van vid olika miljöer och träffat andra (vuxna) hundar och fått goda erfarenheter. Säger uppfödaren att h*n inte har hunnit/orkat med det - ta då 9-veckorsvalpen.

Tack för svaret!

16v valpen är från en ny kennel, den på 9v är från samma kennel som mina föräldrars hund är ifrån samt 2 collies som grannen äger. Så där vet jag mer vad man får (= underbara hundar:p )
 
Sv: 16v eller 9v?

Nej det är det då inte. Många bokar sina hund långt innan valparna ens är födda p vet exakt vad dom vill ha för valp.
Det finns också väldigt många uppfödare som inte låter valpköparna välja fritt i kullen, är man seriös som uppfödare så ser man till att rätt valp hamnar hos rätt köpare. Sen är det väl inte så smart att "boka" valp innan de är födda, då vet man ju inte ens vad det blir för kön på valparna eller om de kommer att ha just de egenskaper man vill ha. Det är uppfödaren sak att testa valparna och placera dem till de köpare som har speciella förväntningar på sin valp.
 
Sv: 16v eller 9v?

Det finns också väldigt många uppfödare som inte låter valpköparna välja fritt i kullen, är man seriös som uppfödare så ser man till att rätt valp hamnar hos rätt köpare. Sen är det väl inte så smart att "boka" valp innan de är födda, då vet man ju inte ens vad det blir för kön på valparna eller om de kommer att ha just de egenskaper man vill ha. Det är uppfödaren sak att testa valparna och placera dem till de köpare som har speciella förväntningar på sin valp.

Egenskaper ser man väl i stamtavlan. Jag bokade en valp när jag såg vilken kobination som var tänkt. vet flera kennlar som har många bokningar innan ens valpen är född. Sen fick jag inte välja själv heller utan uppföddaren tog ut en åt mig. Sen som ex var hela den kullen bokad o det var säkert 10till som ville ha ur samma kobination. Vet man vad man vill ha så bokar man innan för o vara säker på att man får en ur den kullen. Sen är man inte tidig nog då missar man det kön man vill ha o får vänta tills nästa kobination är planerad o se om det är nåt som kan passa en.
 
Senast ändrad:
Sv: 16v eller 9v?

Detta är taget från en av kennlarna jag håller gillar.

Då vi har mycket stor efterfrågan på våra valpar, ser vi helst att valpköpare hör av sig i god tid.
God tid är gärna 12-15 månader före tilltänkt leveransdatum.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 499
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
978
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp