Sv: § 16-tillstånd
Faktiskt så har de som jobbar med 16 § häst även börjat slutbesiktiga häststall efter godkänd förprövning det senaste halvåret, så i Skåne kan det vara samma person som utför dessa två uppgifter.
Texaz: Från att ansökan är komplett försöker länsstyrelsen i Skåne hålla en handläggningstid på 90 dagar på länsstyrelsen i Skåne, jag vet att man försöker det i övriga landet också, men resurserna räcker ofta inte till för att hålla den tiden. Detta är också förutsatt att inga brister finns vid kontrollen som kräver ytterligare tid att åtgärda. Under vissa perioder kan det dock bli längre väntetid, t ex vid semestertider. Det är t ex en heltidstjänst i hela Skåne län för 16 § ansökningar för häst.
Har någon från länsstyrelsen varit ute på kontroll hos dig utan att du fått någon kontrollrapport eller ett beslut, beroende på av vilken orsak de var där, så hade jag kontaktat länsstyrelsen och frågat.
Vi ska skicka ut våra kontrollrapporter inom 2 veckor från kontrollen, såklart kan denna tid variera mellan olika länsstyrelser, men 2 månader låter som lång tid tycker jag.
Första kontrollen när man ansöker om 16 § tillstånd är alltid gratis ( skattebetalarna betalar denna alltså), men uppföljande kontroll av brister debiteras den som ansökt om tillståndet.
En kontroll kan ta allt från 45 minuter till 4-5 timmar beroende på storlek på anläggningen och om det finns brister som behöver diskuteras.
Komplett ansökan = ansökningsblanketten ifylld samt en ritning över anläggningen med mått utsatt där hästar förvaras, dvs stall, ligghallar, gångar, boxar, hagar o d.
Det är väldigt många som inte skickar in denna ritning, och då kan inte handläggning av ansökan påbörjas eftersom ansökan då inte är komplett. Förprövar man i samband med 16 § ansökan så är de ritningarna ok, men har man förprövat innan 2011 så finns inte de ritningar man skickade in i det nya diariesystemet, så dessa är inte enkla för handläggaren att ta fram. Ritning ska vara med i ansökan, och det står också på ansökningshandlingarna, jag tror ändå 60-70% inte skickar in dessa i första rundan = merarbete för både handläggare och sökande då ansökan ska kompletteras.