Här kommer artikeln
Förbjöds att ha djur 2015 – fortsatte plåga hästar
30 januari 2025 11:30
En hästuppfödare utanför Förslöv åtalas för brott mot djurskyddslagen. Han fick djurförbud redan 2015 – trots det hittade länsstyrelsen honom i stallet under en oanmäld kontroll. Den 65-årige mannen nekar till brott.
Hästgården utanför Förslöv har varit under länsstyrelsens lupp under 16 års tid. Åtskilliga kontroller har gjorts på gården och sedan 2009 har ”väsentliga brister” uppdagats när djurhållningen kontrollerats.
Bristerna har varit återkommande, enligt länsstyrelsen.
Hästarna på gården har inte haft något skydd mot väder och vind, hovvården har varit eftersatt, hästarna har fått för lite foder och vatten och har fått leva i en allmänt smutsig miljö där de riskerar att skadas, enligt länsstyrelsen.
Men Jörgen Folkesson, som nu åtalas, är kritisk till myndighetens bedömning.
– Om varit så att hästarna hade varit skadade är det en sak, men vi har haft väldigt lite skador. Inte i någon kontrollrapport finns det uppgifter om vanvårdade eller skadade hästar, säger han.
Jörgen Folkesson har fått flera förelägganden. Maximalt 66 hästar fick hållas på gården, men vid en kontroll 2012 fanns 107 hästar i stallarna.
2015 fick Jörgen Folkesson djurförbud. Ett förbud som delvis upphävdes 2020 av länsstyrelsen som då tillät honom att hantera hästar under ansvarig djurhållares, det vill säga ägarens, direkta överinseende.
När länsstyrelsen gjorde ett oanmält besök på gården i början av 2023 var Jörgen Folkesson ensam i stallet. Han var då i full färd med att fodra och mocka, utan någon ägare närvarande. Detta trots att Jörgen Folkesson förbjudits att hantera hästar på egen hand.
Enligt åtalet har han brutit mot sitt djurförbud och djurskyddslagen. Därför väcks åtal mot honom vid Helsingborgs tingsrätt för brott mot djurskyddslagen.
Men Jörgen Folkesson menar att han och länsstyrelsen tolkat djurförbudet olika.
– Det finns alltid någon i stallet förutom mig, jag vet inte vad de är på jakt efter. Eftersom det finns hästägare i stallet varje eftermiddag och kväll så skulle det inte behövas att någon sprang bredvid mig hela tiden.
Jörgen Folkesson uppger att han inte ägt en häst de senaste tio åren, sedan han fick sitt djurförbud. Idag finns det nio hästar på gården.
De ekonomiska skadorna till följd av länsstyrelsens beslut har varit förödande, enligt Jörgen Folkesson.
– Sen det här började har de tagit 150 hästar till ett värde av nio miljoner kronor för mig, säger han.
– Jag har försökt uppfylla deras krav, men de kommer på nya anledningar hela tiden.