15 VAB-dagar om året!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

*kl*

Sk allergivaccinering...

Det har min man gjort. Det pågick under fem år.
Till en början fick han ta sprutor varje vecka, efter ett år blev det varannan, därefter 1 gång i månaden etc, för att sista året köra var tredje månad.

Kan tilläggas att maken fortfarande är allergisk mot alla pälsdjur utom häst (ja eller han kan inte stå i stallet och borsta men det funkar utomhus) Och vi måste ha alla stallkläder separerade från övriga hushållet.

Gräspollen, björkpollen, hö, flertalet blommor som doftar, nötter, äpplen, svamp är väl några grejjor till...

Som någon nämde att åka till bondgården och klappa djuren låter nog lite för enkelt...
Har man allergi så har man. Trots sk Allergivaccinering.

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Var glad för det!

Och jag tycker att du är med på poängen. De som faktiskt har sjuka barn borde inte behöva lida för det.

Sjukintyg är inte ett problem i mina ögon. Borde inte vara det för den familj som har det knapert heller eftersom det inte kostar något att gå till vårdcentralen med barn.

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Men är inte artikeln rätt vinklad?! "De nya siffrorna om fusket med VAB-dagarna KAN återigen resa frågan på moderaternas dagordning"
är väl ändå bara spekulationer. Och var det tidigare förslaget om minskning av VABdagar i samband med andra slags lättnader eller ej?!
Vet någon om hur de olika partierna annars förhåller sig i frågan? Det senaste jag hörde var att man skulle få påskrivet av förskolepersonal att barnet ej varit på förskolan men det är bara hörsägen.
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Har utnyttjat ytterst få VAB dagar trots 3 bran, men som lyckligtvis hållt sig friska.

Men jag fattar inte vitsen med att sänka antalet dagar till 15, när endast 2 % utnyttjar fler dagar. Jag menar, 98% använder ju inte mer än 15 dagar, och då gör man ju inte särskilt stor besparing. Dagarna kostar ju inget om de inte tas ut eller ? Men det är ju en trygghet att de finns där, för man vet ju aldrig vad som händer.

Det var ju samma sak när de sk kontaktdagarna togs bort. Motiveringen var att de ytnyttjades för lite!!! Då kunde de väl få varit kvar, och de som behövde uynyttja dom kunde ha möjlighet till det.

Sen kan man gärna klämma åt fuskarna, de förstör ju för alla andra.

När mina största barn var små, behövde jag inte anmäla till FK när jag hade sjukt barn, utan det gjorde arbetsgivaren. Då försvinner ju möjligheten att ta ut TFP och samtidigt arbeta.

Förslaget med kopia på lönespec är ju också bra. Eller helt enkelt ett intyg från arbetsgivaren att man inte arbetat. I dagens informationssamhälle så borde detta vara superenkelt att genomföra.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

:bow: Du säger det så bra. Man vet aldrig vad som kan hända.

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Lite tankar.

Privata sjukförsäkringar.
Rätta munnen efter matsäcken, dvs man kanske får dra ner lite på statusen och prioritera mer.

Det är tur för oss att inte alla människor tar/behöver ta ut alla vab-dagar = mer skatt.

/i-c som inte haft minsta barnet inom någon barnomsorg, endast utnyttjat 5 vab-dagar på 6 år.

Ja fast många sitter kanske redan på kanten, och att sälja ifrån hus osv bara för att nån bestämmer att ditt barn inte får vara sjuk och för att man, trots att dagens samhälle i Sverige är uppbyggt på att bägge arbetar, alltid måste vara beredd på att klara sig på en lön...

Privata sjukförsäkringar är säkert bra, om man från början har mycket pengar, tyvärr kommer det ju att drabba de som redan är sjuka och inte har det bra ställt alls.
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Just det där med privata sjukförsäkringar och sånt är liksom emot hela min övertygelse, men helt i linje med moderaternas.

I ett perfekt samhälle så fuskar ju ingen och då funkar systemet, men hur man än lägger upp det så kommer det alltid att finnas de som hittar kryphålen och fuskar sig till bidrag och ersättningar.

Vi har heller aldrig tagit ut speciellt många VAB-dagar, förmodligen kommer inte vi att drabbas av om det bara blir 15 dagar (men man ska aldrig säga aldrig). Men jag reagerar mest på den nonchalanta inställningen från moderatledaren (det jag citerade var inom citationstecken även i artikeln....).
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Det var ett nytt vaccin de pratade om på radion i förra veckan.

Självklart förstår jag att det faktiskt föds barn med allergier. Men om man jämför när mina mor och far föräldrar var små, och hur barnen har det idag som är små. Är ju problemet mkt större idag med allergier och astma.
Föräldrarna är för rädda om sina barn.

Visst kan ett barn som föds i stallet vara allergisk, men att vaccinera mot allt och hålla barnen inne tror jag är den största fällan. De bygger inte upp ett bra eget imunförsvar och så fort de kommer till dagis så kommer det en elak liten fjärt bacil så ligger h*n i 40graders feber sen.
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Ja det stämmer att det är fler barns som föds med allergier i dag än för någon generation tillbaka, men man är inte helt säker på andledningarna... Det kan även ha med utsläpp, kemikalier som vi utsätts för varje dag osv.
Men visst mår barnen bättre om de får vaa ute mycket och träffa djur, men minst lika viktigt är att träffa andra barn och få ta del av de olika sjukdomarna.
Vi har inte så många bekanta med barn så under Elins första år träffade hon väldigt lite barn, men när hon sedan började träffa barn och speciellt när hon började på dagis så var hon sjuk nästan konstant... Nu har inte heller jag behövt tagit ut en enda VAB dag, jag jobbar hemifrån så jag har kunnat jobba på ändå. Och har det kört ihop sig har karln kunnat komma hem ett par timmar utan att behöva VABa, det är bra med egna företag...:angel:
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

kl

Varför är antalet VAB dagar öht begränsat?

Vanliga vuxensjukskrivningsdagar är väl inte det?

Jag har aldrig behövt ta ut VAB (sunda gener här minsann!), men vet ju dels personer som behöver det, på riktigt, jämt och samt, och dels personer som verkar se det som att man får/bör ta ut maxantalet varje år. Typ att de säger: jag har x VAB-dagar kvar, så jag kan vara hemma idag (eller när snickaren kommer).

Då verkar väl obegränsat antal dagar (efter behov, alltså) samt möjligen att man visar sjukintyg snabbare/oftare vara en både bättre, säkrare och mindre byråkratisk idé som uppmuntrar mindre till fusk?
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Det var ett nytt vaccin de pratade om på radion i förra veckan.

men att vaccinera mot allt och hålla barnen inne tror jag är den största fällan. De bygger inte upp ett bra eget imunförsvar och så fort de kommer till dagis så kommer det en elak liten fjärt bacil så ligger h*n i 40graders feber sen.


Vad var det vaccinet hjälpte mot då? Vad jag vet så vaccinerar man ju inte mot varenda "liten elak bacill" som du uttrycker det, utan faktiskt mot sjukdomar som är svåra och/eller sjukdomar som ger svåra följder, en del tom leder till döden i värsta fall.......

För min del är jan fantastikst glad att mina barn är vaccinerade mot många av dessa sjukdomar, så att de inte blir smittade av det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp