15 VAB-dagar om året!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

_Eva_

Trådstartare
Hola,

Läser aftonbladet och inser att jag är en av de som kommer att bli supertvåa om Reinfeldts ideér går igenom....

http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,894193,00.html

Under detta år, till dags dato har jag hittills bara nyttjat 33 VAB-dagar... Kan tilläggas att i år har sonen varit betydligt friskare än tidigare år då han i princip varit sjuk varannan vecka...
Hittills har jag inte lyckats att få en enda hel löning på två år.

Tänker jag längre än till mig själv så vore det en katastrof för de som har riktigt, riktigt sjuka barn. Hur blir det i de familjer där man kanske drabbas av tex cancer?

Visst jag förstår att man vill komma åt fuskare... Men hur svårt är det att tex kräva fotostatkopia på lönespecen som skall biläggas blanketten för VAB till försäkringskassan. Då ser man ju klart och tydligt avdraget för VAB och FK kan betala ut....

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Med denna nya regering som vi fått skall man inte ha barn..

tydligen
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Näe, men vad skall vi göra som har barn?

Just i småbarnsåldern är de ju sjuka titt som tätt. När de blir äldre, typ 6-7 och uppåt, kan det ju gå år innan de måste vara hemma.

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Går detta igenom får inte mannen ihuset byta jobb. Som det är nu jobbar han 5-2 schema.och så kommer det bara så länge barnen är små.

:devil: för de blå
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

I norge har de väl bara 10 har jag för mig att svägerskan sa...

Vi har faktiskt ännu inte tagit ut en enda (sonen är 4 år) så vi klarar oss pga vi går skift emot varandra, dvs alltid någon hemma så är barnen sjuka så stannar den ena hemma nån timma på morgonen bara...

Jag har försökt med min allmänhet här och påpekat för de som har barn att de INTE skulle rösta på alliansen, just för att de inte har haft en bra barnpolitik, men ja..

I alla fall.
När man är sjuk anmäler man det ju bara till jobbet, är man sjuk många dagar får man ju hem ett intyg som man skickar vidare.
HUr lätt skulle det inte vara att göra samma sak med VAB?
Att man anmäler genom företaget, då vet ju också företaget om man är på jobbet eller inte, man som "sjukskriver sig" fast i barnens räkning, och arbetsgivaren får i sin tur ut detta från försäkringskassan.
KAN inte vara så besvärligt tycker man.

Allt sådant här drabbar ju tyvärr fel personer.
Vi har som sagt inte tagit ut nån dag än, men ifjol tyckte jag att sonen var sjuk varannan vecka (dagisbarn...), vi hade lätt, ja framför allt nu när vi har två barn som smittar varandra, arbetat bort dessa 15 dagar, eller är det 15 dagar per barn?? Strunt samma, 15 dagar om året måste ett barn kunna få vara sjuk ju, grejjen är ju att barnen kommer att bli ännu mer sjuka också, i o m att föräldrar som använt alla dagar kommer att tvingas köra iväg sina halvsjuka barn till dagis eller skola som i sin tur kommer att smitta en massa andra barn.... :crazy: toppen förslag! :smirk:
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Näe, men vad skall vi göra som har barn?

Just i småbarnsåldern är de ju sjuka titt som tätt. När de blir äldre, typ 6-7 och uppåt, kan det ju gå år innan de måste vara hemma.

mvh Eva

Det måste vara mycket individuellt. Min dotter är 4 år och har haft öroninflammation en gång (8 månader gammal) och maginfluensa tre gånger varav två under semestertid så vi har inte plockat ut speciellt många dagar. Dessutom blev hon opererad vid 10 månaders ålder, men då var jag ju mammaledig så jag brydde mig inte om att ta ut VAB.
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Jo, visst är det individuellt..

Min dotter som är 13 idag har nästan aldrig varit sjuk. Hon käkade väl penicillin 2 gånger när hon var liten...typ.

Men lillgrabben, som snart blir tre, har varit och är tamejfasiken sjuk jämt :crazy:

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Precis, varför dra in på dagar?

Bättre göra ett annat system. Din tanke är jättebra, och då behöver det ju inte drabba dem som verkligen behöver 120 dagar...

I vår familj jobbar vi båda dagtid, vardagar. Det innebär att vi måste utnyttja föräldraförsäkringen. Och min deltidsarbetande mamma flyttar till Örebro snart så då har vi ingen backup alls.

Hur gör ni andra som lixom jag har barn som är mycket sjuka? Alla härinne jobbar väl inte skift?

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Det är bara att vänja sig vid att klara sig själv det är ju det moderat politik går ut på.
När jag arbetade fanns ingen chans att fuska både egen sjukdom och Vab anmäldes via arbetsgivaren som sen mailade informationen vidare till FK.
Det bode väl varje arbetsgivare kunna göra?
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

det är ju det jag menar...

Barn blir sjuka, det är bara fakta.

Men med den borgeliga regeringen som vi nu röstat fram så finns inte utrymme för att ha barn. Barn kostar pengar, och barn är sjuka, och föräldrar skall ju vara på jobbet och tjäna pengar, inte hemma...

helt sjukt.
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Barn kostar pengar, och barn är sjuka, och föräldrar skall ju vara på jobbet och tjäna pengar, inte hemma...

helt sjukt.
Fast det är kanske just det de vill, att fler ska välja att vara hemma på heltid. Vill de inte införa nån peng (på högst 4000:- i månaden) som man kan få om man väljer att vara hemma istället för att jobba.
(hur många klarar att leva på den summan om man inte har en partner som tjänar mycket pengar, och vem brukar tjäna mest, jo männen, vaddå kvinnofälla??)
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Låter ju helt vansinnigt...räcker ju med att man får en liten härlig influensa på sina tre barn så är man lätt uppe i de dagarna...

Största hånet är väl när han tar i med ”att be nån farmor eller mormor eller nån i närheten att rycka in” om man behöver fler dagar.

Ser flera fel med den meningen; för det första så är det uppenbarligen en kvinnofälla eftersom det inte nämns någon av manligt kön (typ en farfar kanske?) och för det andra så förutsätter det att alla har ett socialt skyddsnät vilket inte alla har, och för det tredje förutsätter det att nämnda farmor eller momor inte yrkesarbetar själv (vilket är fallet hos oss).
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Ja hos oss är farmor sjukpensionär, inte kapabel att ta hand om vilda småbarn. Farfar ok, men då måste ju även farmor inkluderas.
Men morfar och mormor jobbar.
Inte ska man väl ha ett samhälle där man antar att alla som du säger har ett skyddsnät runt sig.
För hur gör de som inte har det???
HELT sjukt!!!
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Superkvinnofällan hugo.....

Skall dra ett jättehemskt exempel på hur dumt det kan bli. Trots 120 dagar som man kan få VAB för.

Min bästa kompis fick barn ihop med sin tjej. Han tjänar väldigt bra pengar och hans tjej har eget företag. Olyckligtvis fick deras lilla barn Cancer. Försäkringskassan pröjsade bara för 120 dagar/år och sedan fick de leva på hans lön.
Hans tjej fick lägga sin firma i träda (hon kunde inte dra in så stora pengar som honom så hon fick "offra sig") och han fick dra försörjningslasset för hela familjen. Någon var ju tvungen att bo med barnet på sjukhuset under alla år.
Efter ett antal år så blev deras numera ganska stora barn friskförklarat (gudskelov).

Man kan fundera på vad som kommer att trilla ner ytterligare i bagaget längre fram, tänker på kompisenes tjej pensionsmässigt tex.

Nu är det ju tur att min kompis tjänar bra så han kunde dra runt familjen på sin lön. Det kunde lika gärna vara så att hela ekonomin gått i kras. Så ser det nog ut för de flesta familjer. Man är tvungen att jobba, båda två, för att få det att gå ihop.

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

jo hallelulja, för 4000 i månaden det kommer man ju långt på! Man blir ju stenrik.

Och som ni nämnt...Alla har inget socialt skyddsnät att tala om.
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Lite tankar.

Privata sjukförsäkringar.
Rätta munnen efter matsäcken, dvs man kanske får dra ner lite på statusen och prioritera mer.

Det är tur för oss att inte alla människor tar/behöver ta ut alla vab-dagar = mer skatt.

/i-c som inte haft minsta barnet inom någon barnomsorg, endast utnyttjat 5 vab-dagar på 6 år.
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

mmm.. jovisst lär jag få lov att proritera lite annorlunda om förslaget går igenom, det är inte ett jätteproblem även om det inte är roligt. Och just vår familjs ekonomi går förmodligen inte i kras även om vår son är väldigt mycket sjuk.

En privat sjukförsäkring är en riktigt bra idé :idea:

Hur det nu än blir så är det ett tokigt resonemang i mina ögon... Jävligast blir det för dem som inte har några marginaler redan nu. Kanske inte heller ett social skyddsnät.
Jag betalar nog hellre lite extra i skatt så de som verkligen behöver kan ta ut VAB (eller vad det nu månne vara) .

Fuskare däremot har jag ingen lust att betala för. Men det är jag nog inte ensam om.

mvh Eva
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Jag tycker det är bra, i princip alla på mitt jobb har barn, de är sjuka VÄLDIGT sällan.

Där emot har vi en kille som har VAB JÄMT, konstigt nog är hans barn frisk de dagar han tex bara jobbar halvdag.

Och att stå hela tiden och jobba 1 man kort, är j*vligt drygt.

Hörde att man ska börja vaccinera barn oxå, är det inte bättre att slita barnen från tv/datorn och gå ut och leka? Åka till en bondgård och klappa katten?
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Hörde att man ska börja vaccinera barn oxå, är det inte bättre att slita barnen från tv/datorn och gå ut och leka? Åka till en bondgård och klappa katten?

Alltså vaccinering har man hållt på med länge... Sen har det väl tillkommet att man även kan vaccinera mot influnsan, det kan ju vara bra om man har barn som lätt blir sjuka. Att tro att det är så enkelt att man kan åka till en bondgård och klappa en katt så är man frisk känns lite taget ur luften...
Om det är allergivaccinering så håller man väl på med försök att slippa ifrån de fall där barn är jättedåliga av sin allergi. Inte heller där hjälper det att åka till en bondgård...
 
Sv: 15 VAB-dagar om året!!!

Jag har aldrig VAB-at :o

Möjligen förskjutit arbetstid.

Men de med riktigt sjuka barn ska inte behöva lida för att andra fuskar.

Med sjukintyg för barnet bord man få obegränsat med VAB. Men med upprepade misstänkta korttidsVABar borde man också få vara beredd att visa sjukintyg på barnet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp