15 meters volt

Susannas

Trådstartare
Jag ska debutera i LC:1 imorgon, och enligt programmet ska jag rida 15 m volt. Tävlingen är inte i det ridhuset jag brukar rida i så jag är osäker på hur stor den här volten ska vara? :angel: Någon som har ngt tips att lätt "se" det? Typ, mellan den och den bokstaven? ;)

Sv: 15 meters volt

Alltså det är ju bara kolla hur bred banan är som du rider på.

När jag ridit dressyr har det varit på 20x40m så 15 meter av det är ju 5 meter över medellinjen... Du ska rida över tre fjärdedelar av ridbanan
OBS, om det nu är 20meter brett....

jag tror att vi ska rida på 24x60, men det kan vara 18x36 men det känns inte så troligt :P ok, men det lär ju gå att räkna ut på något sätt kanske. (jag kanske borde använda hjärnan innan jag frågar nästa gång:idea:)

du kan ju ringa och fråga hur stor banan ni ska tävla på är :idea: :)

du kan ju mäta upp 15 meter och ställa upp koner eller nåt som markering och rida runt. Så du får ett hum om hur stort det är när du rider också :)

LC:1 banan ska ju vara 20*40, så om ridhuset är större brukar de ha dressyrstaket för att få rätt mått? Det brukar ibland stå i proppen om de har dressyrstaket osv. Om det är en liten tävling så kanske de struntar i det. men den borde inte vara så väldigt annorlunda i måtten, då blir det ju väldigt svårt både för ryttare och domare och bedöma vägarna. Eftersom 15-metersvolten i LC:1 är på kortsidan, så brukar jag måtta att jag har ca 2.5 meter kvar till långsidan när jag är som närmast den. Och mot andra kortsidan så ska du ju svänga 5 meter innan mittpunkten, men det har varken du eller domaren så himla lätt att se om det blir exakt eller inte. Det är viktigt att försöka få en jämn volt och inte en kantig eller äggformad.

Jo jag ringde och kollade, det är 24x60.
Jo jag skulle försökt med att sätta upp koner och så, men jag rider bara en gång i veckan och hade inte tillgång till att rida någon annanstans så kunde inte göra det :( men det ska nog gå ändå :D

Jag tvivlar på att det blir några staket, det är på min ridskola, och det är nästan bara debutanter ;) Men men, det ska nog gå bra ändå. Tack för hjälpen alla :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 472
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka