nu måste jag bara inflika.
Ett dopingprov skall väl inte behöva hållas hemligt. Att dopingprov kan komma att tas på tävling är något som man bör känna till när man anmäler sig.
Exakt vilket ekipage som skall provtas kan ju aldrig preciseras i ryttarmeddelandet i och med att anmälningar kan tillkomma och falla bort innan klassen startar.
man får skickat besked om att det ska vara dopingprov på tävlingen just innan tävlingen. Det vet man som arrangör inte när proppen görs. Antagligen av den anledningen att man inte ska kunna "välja" tävling om det är dopingprov eller inte. Har du gjort något olovligt och vet om att det kommer vara prov på just den tävlingen så lär du ju inte åka dit.
vad syftar regeln om att en häst skall åtföljas under hela tävlingen av en kontrollant innan provet tas till? Inom travet, som är det ända stället där jag i och för sig har bevittnat en dopingkoll, följs hästen av kontrollanten från att den går av banan in till provboxen. Vore det inte rimligt att man inom ridsporten gör på liknade vis? Tar "in" ekipaget till prov när detta går av banan efter sista starten?
det har varit likadant när jag har varit på dopingprov på hopptävling. De har följt mig efter start (eller rättare sagt prisutdelningen) till dopingboxen.
om nu inte ett sick för att dra blod föranleder karens så borde blodprov vara mycket smidigare än kiss för ridhästar i och med att det inte kräver boxar och att man väntar på att hästen behöver kissa. Finns det större kostnader i att analysera urin jämtemot blod?
blodprov tas om man inte får urin efter en viss tid. Urin är en säkrare ananlys har jag för mig. Eftersom de flesta läkemedel utsöndras via njurarna så kan man spåra dem längre via urin än via blod.
skall förövrigt alla kostnader alltid läggas på de aktiva? Förbundet har ju en stor del i arbetet mot doping och tätare kontroller i samband med tävling även på låg nivå är ju ett led i att accentuera problemet och ta i tu med det.
jag har aldrig betalat för provet eller debiterat för de som tagit prov. Klubben har inte heller betalat.
när det gäller tänket runt detta med dopingkoller har ridhästsidan mycket att lära av travet.