15 hästar i autostart??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Foolish
  • Startdatum Startdatum
F

Foolish

satt och bläddrade lite mellan kanalerna i måndags kväll, och trillar in på vinnare plus, på tv4+.
såg att de körde ett lopp med 15 hästar bakom bilen (i tre led alltså).
är det något nytt påhitt dom börjat med nu, och vad ska det vara bra för?
någon som hört något om det?

Sv: 15 hästar i autostart??

vet du nåt om varför man börjat med det, eller är det bara nåt sätt att förändra utan syfte?

Foolish skrev:
vet du nåt om varför man börjat med det, eller är det bara nåt sätt att förändra utan syfte?

Får vara med max.15 hästar i ett trav lopp i sverige. På volt så gårdet bra, men bakom bil så är deti vanliga fall max 12, men nu har man aldså lagt på ett andra bakspår så fyller man upp till 15hästar...

Omväxling förnöjer, har bara hört positiva reaktioner än sä länge...

Är inte värre än 2180 tillägg, typ att jämföra med i antal hästar...

Foolish skrev:

Det ger fler starttillfällen och därmed färre tvångsstrukna hästar.

Och sedan var väl ett skäl att femtonhästarsfält passar bättre för trioloppen?
Svårighetsgraden ökar med antalet hästar.

För trådskaparens kännedom kan jag berätta att hästarna som står i tredje ledet har högre startprissumma än övriga, precis som med tilläggsgränser i volt.

För övrigt så är jag helt för 100 procent autostarter i detta land. *duckar och tar skydd*

Prakas skrev:
För övrigt så är jag helt för 100 procent autostarter i detta land. *duckar och tar skydd*

tänk dig springspår... perfekt träff o dundrar till ledning... som att sno godis av små barn;)

men jag älskar auto... att aldrig släppa vingen :rofl:

ok... så det är bara jag som är insnöad på 12 hästar bakom bilen bara för att det SKA vara så!? :angel:
visst tycker jag att det är en bra idé. men blev lite smått fundersam när jag såg loppet. (har nog hållt mig borta lite för länge från travbanorna tror jag..)

knapplån:

Förklara gärna för en som inget begriper... :D :p
8 hästar i första ledet bakom bilen - varför kan man inte ha 8 till i andra ledet?

Då blir det ju 16 hästar totalt, man får bara ha 12 och som nu i vissa fall 15.
Sen för att det inte ska bli så dåligt att ha bakspår så kan 9:an välja på 1 å 2, 10 väljer på 3 å 4, 11 väljer på 5 å 6, och 12 väljer på 7 å 8.

Men helt logiskt så borde man ju kunna ha 8 på andra ledet.

ameo skrev:
knapplån:

Förklara gärna för en som inget begriper... :D :p
8 hästar i första ledet bakom bilen - varför kan man inte ha 8 till i andra ledet?

Om det är åtta hästar i andra ledet och någon av hästarna i det främre ledet felar eller är väldigt långsam ut drabbas den bakom hårt. Har denne två spår att välja mellan kan man ofta komma igenom, det blir mer rättvist och olycksrisken minskar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 500
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 381
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka