• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Farre_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 883

Farre_

Trådstartare
Hej, har ett 15 årit shettis sto som aldrig har haft föl.

Och det jag undrar är om det är för risktabelt att betäcka henne?

Sv: 15 år?

Jag betäckte min sextonåring i år (connemara). Hon tog lite tid på sig att bli dräktig men nu är hon hemskt nöjd, nästan så hon klappar sig på magen!

Skulle sett till att hon är i lite form först i alla fall inte för tjock. Blir lättast för henne att bli dräktig och föda då:cool:

Jo, egentligen:p Men de kan ju vara lite tröga att få dräktiga med spec. om de är första gångare. Men kul att din blivit dräktig:)

Min fyllde i år 14 och blir då 15 nästa år..
Hon har med krånglat med sina dräktigheter, men nu är hon i alla fall dräktig, så hon ska få sitt första föl 2008 och då som 15 åring..

Tror inte det spelar någon större roll hur gammal hästen är, beror nog mycket på kondition, hur pigg och frisk hon är och så..

Lycka till:D

våar sto fick sitt första föl när hon var 14 nu väntar hon sitt andra och är vid födslen 17 är.

Jag lät betäcka mitt 15-åriga halvblodssto som inte inte fått föl tidigare. Hon tog sig på första brunsten och hade en okomplicerad dräktighet och fölning.

I år är hon 17 år och blev ombetäckt och tog sig återigen på första brunsten, och dräktigheten har hittills varit helt problemfri.

en fräsch häst i god kondition ska inte ha några problem! Det finns dem som betäcker första gångarna senare!

Mitt sto som förvisso har haft 2 föl innan ska betäckas nästa år och är då 21 vid födsel!

Precis:D det är det som räknas.. lite svårt att räkna åldern..Klart en 30 årig häst bör inte föla första gången..

min shettis är väldigt tjock, men i god kondis.

Man kanske skulle ta hit en vetrinär som kan kollam igenom henne först..:/

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 040
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka