1300-talsutrustning

Sv: 1300-talsutrustning

Okej så roligt :banana: Då kanske vi ses!
Vi ska i alla fall vara med en dag.
Hörde att det ska börja typ vid Norra utmarken, men vart ska man ställa transporter och grejer då? För dom ska ju bygga gamla halmstad på ängarna där. Klart det ordnar sig säkert, man får ju mkt mer info sen.
Och då får man ju köra hela vägen till slottet eller ännu längre (?) och sen tillbaka. Det lär ju ta hela dagen :crazy: :D

Googlade runt jag med men hittade inga bilder eller beskrivningar.
Däremot stod det att hästarna var inte alls så små som man kan tro.
De låg runt 135-150 enligt dom skelettfynd som har gjorts.
Det låter högt tycker jag.

Men dom hade ju visst trähjul med ekrar..:rofl:

Vad avundsjuk jag blev..vill också vara med och fira Halmstad!
(min ena son är född på Halmstads BB och jag bodde där med honom i 4 månader..är jag kvalificerad då..:angel: )

Vilket/vilka datum är det här?

Men du din gamla skata. Ska inte du vara med o kraxa som Hugin?

Åke, vill inte ta ifrån Per Gessle hans grej...

http://www.halmstad700.halmstad.se/
Se här, finns inte jättemkt än men kommer ju mer sen.
Jag vet inte vilka datum det är :o Var nåt med 3-4 dagar i maj i alla fall och KUNGEN KOMMER har jag hört :banana: ;)

Jag TROR det står under Vågspelet, är inte säker. Det stora födelsedagskalaset.

Tur att dom hade trähjul med ekrar, tror det hade varit lite svårt att få tag i sånadär platta hjul.

Haha, tror du det fanns 180 cm höga hästar :rofl: Stallägarens häst är över 180, han får väl spela dinosaur eller nåt.

Min är iaf 151 cm så det passar.

Senast ändrad av en moderator:

hej. Det finns en förening med ca 1000 medlemmar som heter "Vagnhistoriska Sällskapet" som sysslar med ekipage-historia och körning. du kan ta kontakt via deras hemsida.
någon där kan säkert hjälpa dig. jag vet att dom även säljer en bra bok om just körning genom tiderna. tror den heter "Hestekjøretøy". den är på norsk med engelsk paralelltext. mkt fina illustrationer!
selarna som syns på bilderna ovan är inte bröstselar utan "helcollerselar". de finns att få tag i men tyvärr är det svårt till grovhalsade hästar typ fjord och ardenner.
lycka till! lika nervöst som kul att köra uppvisning......;)

Jaså skall man köra ända där ifrån... Vi kan väl stå vid Vapnö, där finns ju gott om plats. Ja det lär ta hela dagen, men det skall bli kul!
Hoppas vi ses!

Ja just det, tänkte inte på att Vapnö låg där. Men jag VET inte om det är så långt, men hon vi anmälde oss till sa det.
Men vi får väl se :)

Vi får ge varandra signalement beskrivningar så vi vet vilka vi är ;)

Jag ska vara med i alla fall, har inte ringt hon som ev. ska köra min häst men kan inte hon så rider jag i stället.

Nej vi får se vad som händer, vi får väl reda på mer snart.

Jag vet som sagt inte vad jag kommer att göra, om "min" kusk skall köra sin så åker jag kanske med henne. Jag tror inte att jag vågar mig på att köra Anton där. Men jag är sugen på att rida!

Ja vi får försöka hitta varandra där!

Blev så att jag nog ska rida i stället, det blir mycket enklare för oss och så slipper vi trots allt "låna in" kusk+vagn och kan klara oss själva. Mamma ska gå med som sällskap :D

Ser du en brun jättehäst (hbl, 180 cm+) med bläs och en liten lurvig nordis så är det vi :angel: :p Vi åker troligtvis dit ihop eftersom vi "bor" i samma stall.

Kul! Bor i Falkenberg men kan kanske kan va med ändå..? Kollade lite på hemsidan men vad ska man anmäla sej som isf om man ska anmäla sej? Kuliss?:smirk:

Jag vet inte faktiskt. Maila eller ring och fråga om du kan vara med, skadar aldrig :)

Blir så att jag rider, efter en del fram och tillbaka diskussioner. Blir både enklast och säkrast så..
Om vi ändrar oss eller det blir ändringar vet jag inte, det KAN bli körning men jag rider nog helst.

Anmälde oss i går kväll (sista dagen, för vår klubb i alla fall).
Så vi har anmält oss att spela medelklasskvinnor av något århundrade :D :rofl:
Jag och mamma, jag rider och mamma går med som sällskap.

Senast ändrad av en moderator:

Nepp, men stort (XL) Böckmannsläp som lastar MYCKET ;) Och stor bil och E-kort. Ingen fara :D

Håller just nu på med ett medeltidsprojekt förresten. Ett körtäcke nu till alla medeltida julagille vi kör. Lägger kanske in kort sen om det blir klart.
Pållen är ju rakad och ibland får man stå länge o vänta på gäster..

Ja visa gärna bilder :) Någon som har en beskrivning av hur man gör en ardennerfläta? Jag lyckas INTE, den bara liksom hänger neråt, drar kanske för lite.. :crazy:

Liknande trådar

Körning Vad är det egentligen som skiljer en bra, kunnig kusk från en som bara sitter bakom hästen och styr? Man ser då och då kommentaren...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Cilva
·
G
Körning Jag är intresserad av att börja med körning. Då menar jag inte typ ponnytrav utan körning men häst och vagn. Jag undrar om det är...
2
Svar
22
· Visningar
2 993
Senast: GuineaPiggy
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix