1300-talsutrustning

E

Egonson

Körde man häst på 1300-talet över huvud taget? Vad hade hästen för utrustning på sig då? Utsmyckningar? Någon som vet vart man kan se bilder kanske?

Jag tror vi ska vara med på ett evenemang, stadsfest, nästa år och då ska alla kläs ut alla 1300-tal eller typ riddarstuk, men vad ska man klä hästen i då? :confused:

Kan det funka med någon sorts ardennerfläta eller vart ska man göra av manen (har lång man)?

Ska alltså köra med häst o vagn om vi får tag i en vagn att låna, för travrockarder hade dom nog inte på 1300-talet :rofl:
Vi får nog låna en kusk med för jag vågar nog inte köra på såna evenemang :crazy: Eller nån som åker jämte och hjälper till.

Jag tänkte förståss att ta lokselen.. Men sen då!

Det är ju ett antal månader kvar och vi har inte än fixat allt, men jag skulle tycka det var kul att förbereda sig lite :idea: :banana:

Jag hoppas att det blir av för det skulle vara roooooooligt :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: 1300-talsutrustning

Nyfiken själv och har tyvärr inte hunnit dyka ned i detta ämne. På gamla avbildningar brukar det vara ngn form av bröstsele, av vad jag minns. Den jag minns drog ett årder. Tänkte springa ned å titta i mitt Kulturhistoriska Lexikon omfattande vikingatid till reformtid, men ack, nedpackad i kartong, sen vi tapetserade om vardagsrummet "SUCK":crazy:
Tänkte ta tag i uppackandet till helgen såå...
Annars borde vi ju få IndianaJones och yttra sig, hon finns ju på buke och har skrivit lite hästhistoria, typ doktorerat på det...

Är det så klokt att ta in en annan kusk än du själv om du känner dig osäker på er uppdragskörning, kanske ska skippa det?

Tror med att det är bröstsele som gäller förresten, men tror på något sätt att folk köper lokselen rakt av :)

Sy något fint täcke och ha sådarna där tyggrejer på tömmarna. Fast det kanske bara är riddare som har det.

Klart att ni ska vara med!
Sådant är ju jättekul att fixa, öva och dona inför!

Jag ser framför mig en väldigt enkel variant av bröstsele och en sådan där träkärra..som ett flak med lite högre kanter..och trähjul som inte har ekrar.

Så det är bara att sätta igång att snickra.:p

Eller så ber ni att få låna Åke´s grejer...

Ja alltså kusken i fråga känner min häst och hon har kört henne tidigare, så det är ingen fara och hon är väldigt duktig, en riktig "hästakarl" i kvinnokläder om man säger så :angel:
Hästen är med van hon har varit med på evenemang förut och är väldigt välkörd. Det är bara det att jag inte är någon van kusk, jag har bara kört rockard i skogen med henne :crazy:

Det är en "slinga" i skritt man ska köra och så, ganska lång bit men i skritt går det hela vägen. Jag har inte fått nåra närmare uppgifter än, men vi ska anmäla oss i alla fall, jag syster och mamma :banana:

Stallägaren ska också vara med, men hon ska rida.

Jag får väl ta med både bröstselen och lokselen, men jag tror med att det är lokselen folk faller för om man säger så, som du själv sa :D Sen beror det väl på vad för fästen det finns på vagnen, om man kan köra med vanlig bröstsele (lös brösta m. draglinor)?

Jag har i alla fall lyckats klura till mig att det nog är från 1300-tal till moderna tider, så att det blir som en sorts tidslinje med äldre ekipage först för att sedan bli modernare.
Får väl se vad dom säger när vi ringer, så man vet lite vad man behöver fixa och inte. Kostymer till oss folk har dom nog redan fixat fattade jag det som.

Ska höra oss för om vagn med, där får man väl ta lite vad som finns kanske, vad som är tillgängligt att låna. Men det ska ju vara en fyrhjulare och som man kan åka typ tre pers i.

Jag tänkte göra ardennerfläta i hästens man o sätta i några blommor kanske, sen har jag inte kommit längre :D

Senast ändrad av en moderator:

Vart bor du någonstans då? Bor själv i Halmstad och det är Halmstads 700-års jubileum vi ska vara med på.

Trähjul som inte har ekrar? Men hur går det då? Trillar inte hjulet ihop :D

Fick lite den bilden i huvudet först jag med :angel:
Men jag lurar på om hon inte menade att det är som en "skiva" alltså inte ekrar utan massivt typ...
Öööh jag är ju så bra på att uttrycka mig :crazy:

Finns nog lite bilder i historieböcker hur tidiga typer av hjul ser ut.

:D Det lär du märka..;)

Jag tänker på sådana där hela trähjul.
Som är i ett stycke. Som en rund gammal bords-skiva du vet.
Eller locket på ett gammalt ölfat..

Fast nu är jag ännu längre tillbaka i tiden i kan jag tänka...

Undra om det inte var Jesus och gubbarna som åkte omkring så?:p

Hoppas någon kan gå in och ge oss klarhet för nu blev jag nyfiken men orkar inte googla.

Tycker det låter som en jätterolig grej som ni ska vara med på i alla fall!:love:

Jaha såna :D Nu gick det upp ett ljus.
Vet precis hur du menar, har nog sett någon på en film eller nåt, kanske Life of bryan :rofl:

Japp det ska bli jätteroligt!! :bump: Hoppas, hoppas, att hästen och jag håller oss friska och att allt klaffar så vi kan vara med. Men det gör det säkert!

Jaaa, undra om det inte var Life of Brian jag hade i bakhuvudet med!:D

Denna helt underbara film!!:love:

Eller så kanske det är..men vad heter den nu..? Hmm, de går alltid på nyårsdagen (om jag inte minns fel)..

IVENHOE!! Nää, men va fasiken..det är väl dom fattiga som har sådana vagnar för visst åker dom rika fint i täckta vagnar som är hur smyckade som helst..?

Och vilket århundande är vi på då..?:confused:

Efterlyser en historiker eller vårt egna uppslagsverk _L_!

Men kolla med IndianaJones då! :idea:
Där får ni nog kunskap från en väldigt kunnig.
Hennes bok är väldigt intressant att läsa i om man gillar att läsa om lite historiska perspektiv och häst.

Går ju att skicka ett PM till henne ;)

Ja den är underbar :love:

Jag har inte en aning, hängde inte med på historielektionerna :o

Tror Life of brian var tidigare än 1300, eftersom det heter efter kristus så måste det vara i alla fall innan år 0 ;) :rofl:

Nä nu är jag helt lost här.

Jag har inte en aning, hängde inte med på historielektionerna :o

Skriver väl det igen då... :smirk:
Testa med IndianaJones här på forumet tror inte du kan hitta mer kunnig person om det här på Buke.
Så om du vill ha vettig information så testa henne.

Senast ändrad:

:D Det lär du märka..;)

Jag tänker på sådana där hela trähjul.
Som är i ett stycke. Som en rund gammal bords-skiva du vet.
Eller locket på ett gammalt ölfat..

Fast nu är jag ännu längre tillbaka i tiden i kan jag tänka...

Undra om det inte var Jesus och gubbarna som åkte omkring så?:p

Hoppas någon kan gå in och ge oss klarhet för nu blev jag nyfiken men orkar inte googla.

Tycker det låter som en jätterolig grej som ni ska vara med på i alla fall!:love:
Men du din gamla skata. Ska inte du vara med o kraxa som Hugin? ;)

Har ar bilder som jag hittade pa Google image

www.kyhorsepark.com
cart.jpg

www.volny.cz
1-4-1.jpg

Hyr filmer om Robin Hood (finns flera olika) i borjan nar Robin traffar Friar Tuck sa kommer Tuck korandes med asna/hast o vagn (ni vet da nar han nallat pa nattvardsvinet..)

Så du skall oxå vara med när Halmstad firar 700 år. Jag skall vara med på något sätt, men jag vet inte om jag kör, rider eller åker häst. Har oxå hört att kläder hade de som vi kunde få låna. Det skall bli jätte kul!!!

Liknande trådar

Körning Vad är det egentligen som skiljer en bra, kunnig kusk från en som bara sitter bakom hästen och styr? Man ser då och då kommentaren...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Cilva
·
G
Körning Jag är intresserad av att börja med körning. Då menar jag inte typ ponnytrav utan körning men häst och vagn. Jag undrar om det är...
2
Svar
22
· Visningar
2 993
Senast: GuineaPiggy
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix