Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fingers crossed!Lona har haft kolik igen så matte är på bristningsgränsen och bokat tid på klinik på måndag för utredning, håll tummarna för oss.
@sofiaspel Hoppas ni hittar orsaken till koliken!
Fingers crossed!
Men lilla hästen Hoppas hon kryar på sig snart!Tack
Det visade sig att hon har inflammation i grovtarmen och kommer behandlas med kortison i 3 månader nu, så här blir det inte mycket ridning. Kommer dock behöva vilas upp ordentligt då hon är sjukt smal, väger endast 520 kg, mitt lilla benrangel
Om någon vill göra en kort presentation av sin häst så blir jag glad
Men vad skönt att du åkte till kliniken för utredning ändå, nu vet du vad som har triggat anfallen, :-)Tack
Det visade sig att hon har inflammation i grovtarmen och kommer behandlas med kortison i 3 månader nu, så här blir det inte mycket ridning. Kommer dock behöva vilas upp ordentligt då hon är sjukt smal, väger endast 520 kg, mitt lilla benrangel
Jag lägger in någon vecka när jag känner att det behövs, han får inte hinna kännas ''trött'' i kroppen och skallen. Annars så blir det ca 6-8 veckor sammanhängande på vintern i denna åldern och någon vecka här och var under våren. Ca 8 veckor under sommaren.Jag har upplevt min lilla tös lite, lite matt senaste tiden. Hon är en otroligt ambitiös och energisk liten häst så skillnaden blir ganska tydligt.
Jag kommer lägga in lite vila över jul eftersom jag tror hon växer lite för tillfället.
Har en träning inbokad kvar och tänker att jag rider den.. min tränare är mycket duktig och lyhörd och anpassar alltid träningarna efter hästens dagsform.
Min häst fick en sparkskada i höstas och vilade 6 veckor då så jag tänkte bara en kortare nu...
Hur ofta lägger ni in vilor?
Här är en som tappat motivationen och som hade formulerat en säljes annons vid sista ridturen innan vilan.
Libro är SÅ mycket häst! Vi hittade gasen på ridbanan för några månader sedan, äntligen. Men nu är han så tjurig! Vi har väldiga problem med höger bogen, bara jag tänker galoppfattning så sparkar han eller slår på tvärnit. Vänster varv är han super fin i!
Ute i traven så låser han fast i högerställning och far åt siderna, jag kommer inte åt honom! Brukar släppa i slutet av ridturen, men det är så frustrerande!!
Och så slår han i backen ute också, går inte att stoppa. Sist fortsatte jag att backa honom tills han valde själv att gå framåt, får fortsätta på den taktiken efter vilan.
JA jag är verkligen trött på min kuse för tillfället.
Men vi har aldrig haft några direkta svackor och jag glömmer att det är en unghäst..
Nu får han vila i 3-4 veckor, ska kolla sadeln direkt efter vilan och släpper inte högerbogen får jag ta ut en ET igen..
Snälla säg att fler är trötta på sina unghästar mellanåt?
"Skönt" att höra fler som har dåligt samvete! Jag känner också det mellanåt, att han inte kommer få ut utvecklas till sin fulla kapacitet. Främst då uppfödaren nog hade större förväntningar på mig. Men med två barn som är 2 år och 6 månader så hinns inte allt med.För mig svänger det väldigt mycket upp och ner. Mest för att jag tvivlar på att han kommer bli en ponny som passar mig.. Har dåligt samvete för att han inte kommer få utnyttja sin kapacitet hos mig. Men i nästa stund så känner jag "aldrig!" när jag tänker på att sälja, är alldeles för fäst vid honom. Jag får helt enkelt försöka anpassa mig själv