Usch så jobbigt!
Se till så att det alltid finns rent vatten att tillgå både i boxen och hagen. Att ge hästen paraffinolja i krafftfodret(om man ger det) har en smörjande effekt på tarmen och mjukar upp bajset, det är bra förebyggande.
Du kan även kolla om det finns sand i avföringen. Lägg ett par av bajsbollarna i en påse med vatten och låt bajset lösa upp sig, ligger det sand i botten på påsen så har hästen sand i magen= Ge loppfrön.
ja jobbigt, är så deppig nu i stallet, det är inge kul att åka dit längre, tycker det är så jobbigt att inte veta vad som står på tok. Loppfrön och paraffin olja får hon redan. Hon dricker ur vattenkoppen som jag gör rent varje dag och baljan får hon nytt vatten varje dag. Har efter mycket googlingar hittat EM vital som jag har beställt hem och väntar på leverans och så ska vi avmaska imorgon, blir det ingen förbättring så kommer jag åka in till klinik för utredning. Den 3e veterinären jag pratade med tyckte att det kanske var dags att kolla tandstatus också.
@_Zacke_ ja lite så som din förra ponny verkar det vara för mig MEN förra hösten var det inte ens en gnutta kolik symptom och då stod hon i box typ 16 timmar per dygn, nu har hon fri tillgång till sin box, visserligen är inte hagen lika stor som på tidigare stället och ingen hagkompis, men jag tycker ju att hon borde rör sig mer ändå.
Förra året hade vi mugg och rasp så det stod härliga till och ska denna höst å vinter bestå av kolik då går jag i ide