12:orna del 6

Min lilla pålle är iväg på träning, men i förra veckan var jag där och red :love: Han får idel beröm av alla i stallet för att han är så trevlig att hålla på med. Skönt med tanke på att vi i vanliga stallet har lite problem med att hon som jobbar i stallet och han inte riktig funkar... :(

Under tiden han varit iväg på träning har han i perioder testat om han kan slippa jobba och han ger sig inte i första taget. Envis som en åsna och sur som en gubbe är han då. Tur att han är lika rolig att rida när man vill samma som han är jobbig när han inte vill. Men det blir mindre och mindre test och han gör framsteg hela tiden. Snart blir det ett kortare sommarlov och sen startar vi upp igen. Är det någon som planerar att visa sin på kvalitén i höst?

13435392_824703357660124_6488049380783650686_n.jpg
 
Jag ligger hemma med vänster foten i högläge. I söndags på min födelsedag var jag ute en snabbis med min man och skulle borsta av Lona i sommarhagen, rätt som det va kom ledarstoet och sparkade järnet på stackars Lona som gjorde allt för att akta sig, jag hamnade mellan henne och staketet så jag slänger mig under tråden och precis innan jag hann dra undan foten så ställde sig hon på den :( lös benbit enligt röntgen och eventuellt skadade senor :cry: Nu får hon ett långt sommarlov och jag piss tråkig semester :down:
 
@martineiversby Jag har en blogg :)

Murre och jag hopptränade för andra gången i söndags, han blandade som vanligt dålig bjudning, bråkande och jättefin inställning i en stor mix ;)
I slutet blev han lite trött och tjurade ihop totalt :cool:
Backade, reste sig, kickade, bockade, backade, reste sig och så vidare. Kände mig mer som en stunt-ryttare än hoppryttare :p

När han slutade dumma sig och kom iväg framåt var han jätteduktig och hoppade tre (mini) hinder på rad och jag blir ju bara :love:
 
Jag ligger hemma med vänster foten i högläge. I söndags på min födelsedag var jag ute en snabbis med min man och skulle borsta av Lona i sommarhagen, rätt som det va kom ledarstoet och sparkade järnet på stackars Lona som gjorde allt för att akta sig, jag hamnade mellan henne och staketet så jag slänger mig under tråden och precis innan jag hann dra undan foten så ställde sig hon på den :( lös benbit enligt röntgen och eventuellt skadade senor :cry: Nu får hon ett långt sommarlov och jag piss tråkig semester :down:

Men nej vad tråkigt :( :down:
Är det stökigt i flocken?
 
Men nej vad tråkigt :( :down:
Är det stökigt i flocken?

Det är 4 hästar. Stoet som bestämmer är ca 15 år och gått ihop med valacken 6 år i ett år. Lona och det tredje Stoet som är 10 år är relativt nya och gått i egna hagar under våren. Ihoppsläppet gick lugnt,ledarstoet puckla på Lona en gång och sen var alla ihop. Nu ser jag en liten gruppering,gamla vs nya. Sen att Lona har brunstat hysteriskt har väl inte gjort det bättre.
 
Det är 4 hästar. Stoet som bestämmer är ca 15 år och gått ihop med valacken 6 år i ett år. Lona och det tredje Stoet som är 10 år är relativt nya och gått i egna hagar under våren. Ihoppsläppet gick lugnt,ledarstoet puckla på Lona en gång och sen var alla ihop. Nu ser jag en liten gruppering,gamla vs nya. Sen att Lona har brunstat hysteriskt har väl inte gjort det bättre.

Tråkigt.. Det här med brunst alltså. Vi hade en jättebra flock på tre, först tre valacker, två unga och en äldre, sen en bra flock med min unga, den gamla valacken och ett äldre sto.
Nu går dock alla fyra tillsammans (gjorde det någon kort period där emellan också, en tjej som äger både den andra unghästen och stoet) och nu när stoet kom hem från inseminering blev det totalkaos :yuck:

Så ja, brunster och sånt kan ju tyvärr ändra mycket :grin:
 
Ånej! Tråkigt att höra @sofiaspel, hoppas du kryar på dig snabbt.
Själv så fick jag en luftfärd som hette duga igår på terrängträningen.
Han hoppade ett upphopp för första gången, det var läskigt så han var glad att han överlevde det hästätande upphoppet. Bara det att han glömde matte där uppe...
FADF9EE5-2316-485B-9B0C-C28F177BD604_zpsgwveuh3n.jpg
 
Ånej! Tråkigt att höra @sofiaspel, hoppas du kryar på dig snabbt.
Själv så fick jag en luftfärd som hette duga igår på terrängträningen.
Han hoppade ett upphopp för första gången, det var läskigt så han var glad att han överlevde det hästätande upphoppet. Bara det att han glömde matte där uppe...
FADF9EE5-2316-485B-9B0C-C28F177BD604_zpsgwveuh3n.jpg
Tack :) idag kan jag gå lite på foten :banana:

Hjälp det där såg läskigt ut, gick det bra med dig?
 
Ridbanan är äntligen färdig! Champagne och klackarna i taket:banana:

Testade den igår kväll (i hällregn men vad gör man inte.. Till skillnad från tanten jag hade innan som bara gick i sidled vid minsta duggregnet bryr sig inte Musse alls heller) och M körde först sitt klassiska ponnymönster a la "konstig kant, kan iiinte gå där/vi har redan gått två varv på banan nu så nu får det räcka", men så fort han kommer till arbete är han så fin så man typ dör :love: Mjukare än en kattunge, totalt fokuserad och anstränger sig för att göra allt rätt. I det läget krävs det inte ens sytråd som tyglar. Och då använder vi fortfarande till 99,9% enbart kapsonen.

Sammanfattning: nöjd matte :D

IMG_20160615_193621_084_zpsdtl18a1t.jpg


Han är jäkligt snygg i färgen nu dessutom. Längre fram på sommaren blir han alltid solblekt och mer brunsvart. Här i typisk Musse-pose när matte gått iväg 2 meter från honom. Det gillas inte, helst vill man ha kroppskontakt hela tiden! ;)

IMG_20160615_164414_zpsuuekdbli.jpg
 
https://m.facebook.com/photo.php?fb...70&set=rpd.1356971470&source=49&ref=bookmarks
Hej! Någon som minns oss? Jag har inte skrivit på länge, men kikar in i denna tråden nästan dagligen. Så spännande att läsa vad ni alla har för er. Silhouette och jag har under våren börjat träna dressyr varannan vecka och jag har så sakta börjat sitta ner lite i framförallt galoppen, men även lite i traven nu. Vi har jobbat en del med sidvärtesövningar och samsidiga hjälper eftersom hon behöver lösgöras i sidorna, då hon är lite åt det rakare hållet. Jag upplever att hon är en sjysst lättlärd tjej, som försöker göra sitt bästa. Vi avslutade säsongen med en liten klubbtävling och red RM1 . Jag ville bara se hur hon betedde sig i tävlingssammanhang. Hon var dagen till ära högbrunstig, vilket yttrade sig i att hon "hummade och brummade" åt alla hästar där och var ganska seg framåt för skänkeln. Hon gjorde precis vad hon skulle, men utan sin vanliga energi. Tyvärr blev framridningen för lång ( svårt att beräkna första gången) och hon kändes som att hon redan gjort sitt när vi fick komma in på banan. Vi fick dock fina kommentarer från domaren som tyckte hon var jättefin och föreslog att jag skulle starta en Lc nästa gång för att få mer bjudning framåt "Bra kämpat på fin häst. Önskas mer energi" var kommentaren. 62,25%
 
Tränade en liten stund på banan idag igen, först från marken och sedan 5-10 min uppsuttet, och han skötte sig fint trots att där även var ett brunstigt sto samtidigt :) Hon betedde sig helt klart sämst kan man säga ;)

Innan dess tog jag några bilder en bit bort vid sjön med. Sjukt smidigt med en häst som går att parkera var som helst på kommando! :up: Och att ha diverse vapen mot sig är ju uppenbarligen heller inget konstigt ;)
8_zpst5yzqc2k.jpg


5_zpsiv9zlwar.jpg
 
Är det någon som planerar att visa sin på kvalitén i höst?

Ja, målet är att försöka göra det. Vi har dock fortfarande väldigt svårt med galoppen och framåtbjudningen där så att öka och minska den i båda varv som man måste göra då, det kan vi inte riktigt än. Känner vi oss redo i höst så provar vi iallafall! :) Ska du visa din?

Vi ska träna en vecka till. Har ökat en del sista tiden, och lagt in mer träningar, tömkörning, löshoppning bla.a så hon ska få tre veckors vila och bete sen är planen. Efter det ska vi komma igång igen, då får hon fortfarande gå på bete men sova inne på natten. Tror inte riktigt att damen orkar med annars ;)

ch3_5738d9389606ee2dd2125ee2.jpg
 
[ Är det någon som planerar att visa sin på kvalitén i höst?

Jag ska visa min fröken på Strömsholm. Någon mer som ska dit?
 
Jag siktar in mig på att vara med på kvalitén i västsvenska, hade först tänkt att vara med i ädla hästen i skaraborg då det går bara någon km från uppfödaren men har svårt att få med hjälp då den ligger på en vardag.
 
Jag hade funderingar på att visa min på Strömsholm, men tror inte att jag gör det. Vi hade en stökig senvinter/vår och kom igång sent så det känns inte som att vi kommer vara redo till början på september. Sen har han varit iväg på utbildning i två månader så jag har inte ridit så mycket på honom själv.

Igår släpptes han på bete och jag får se hur länge jag vågar låta honom vila. Han blir lätt lite bekväm och grinig om han tappar för mycket och inte orkar har jag lärt mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 741
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 487
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 901
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp