12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

+ Charlottee

Åh så fina dem är! Himla härliga färger på alla tre. :)

Idag är jag stolt igen. Lämnade Alert sist i hagen medans jag tog in de andra och fodrade dem, hämtade en lugn liten kille i mörkret och stannade utanför stallet och spolade av benen med en trädgårdsslang. Happ sa han. :love:

Föresten, någon som vet om HippoGrow Alfapelletsen måste blötas?

vilken dutttiiii kille :D himla skönt när dom är så coola!

har själv aldrig använt mig av det fodermärket, så jag vet inte tyvärr. pröva att googla?

Jaaa. :love: Helt otroligt, han bara anpassar sig till precis ALLT. Tror jag ska börja vänja in träns/bett nästa vecka så vi har det gjort innan han kommer på att han är hingst.

/JG väntar på första bakslaget :D

Angående fodret, hittar ingen info om blötläggning så jag antar att det inte behövs men tänkte höra om någon hade personlig erfarenhet och visste. :)

:love: jag tror inte att du kommer att få några bakslag med ditt otroligt söta lilla A-barn :D

så skoj att testa träns!
Jag väntar nog till våren med min (tänk att dom är TVÅ år snaaart!) men vi ska testa lite basic tömkörning i grimma senare i vinter. Hon är så cool också, så i bästa fall tar vi oss ut på skogsvägarna och leker.

Hihi, man kan ju hoppas. Hade väntat mig en stursk och vild welshcobhingst som trängde upp mig i väggen, sprang över mig, slet sönder minst 5 grimskaft i månaden och testade allt möjligt dagligen tills jag slet mitt hår, och så fick man en riktig liten mjukisvalp. :love:

Ja oj, va avlägset det känns när du nämner att de snart är 2 år. 12or allihopa men stor skillnad imellan dem ändå. Alert är ganska exakt 14,5 månad nu. Testa på lite tömkörning i grimma är ju grejer det, där sa du något. Var så länge sen jag hade häst så jag har MASSOR att fräscha upp minnet med. Men just tömkörningen kan nog göra susen för lite fin framåtbjudning sen. :)

Så himla skönt när de är coola alltså, ser fram emot bilder på Hollie och träningen i vinter. :)

Senast ändrad:

Aaa Shit, de är snart två år.. Idag ska jag faktiskt göra något med mitt plåstermonster. Jag skulle ju byta plats på handhäst och tömkörning tills jag får hem några vettiga boots. För nu klättrar han snart ut ur hagen själv känns det som och våra löspromenader verkar inte duga x) Han tränger sig nästan ut genom grinden varje dag nu, så jag får väl ge efter ;) Tömkörning på schemat alltså!

KL: Jag och lillprinsessan leker följa John i hagen.

1470281_10202411978883855_1423943971_n.jpg

1441263_10202411978523846_274558543_n.jpg

Jag blötlägger all pellets, det sväller jättemycket. Prova och häll på vatten och se hur mycket det sväller :) beror även på hur fort hästen äter och hur stor mängd foder. Äter hästen sakta så kan jag ibland ge upp till ½ L torrt, annars blöter jag alltid som sagt :)

KL på fredag blir min plutt 1,5 år :)

Jag blötlägger all pellets, det sväller jättemycket. Prova och häll på vatten och se hur mycket det sväller :) beror även på hur fort hästen äter och hur stor mängd foder. Äter hästen sakta så kan jag ibland ge upp till ½ L torrt, annars blöter jag alltid som sagt :)

KL på fredag blir min plutt 1,5 år :)

Tack för ditt svar. :)

Jag har blötlagt fram tills nu men det blir en enda vällingsörja som han iofs äter men han föredrar torrt. Så jag funderade på om det kanske kan räcka att blöta målet där han får kalk mm i. Han får 3dl per mål och det sväller till ca 5dl sörja.

Ska nog våga testa och övervaka. :)

Såhär enkelt gick det idag. Inge krångel förutom att han är så peppad på att göra något att han hade svårt att stå stilla i gången när jag skulle borsta. Fruktansvärt otålig idag x)

Men allt gick bra ute i skogen och vi tog bara en kortis runda på ca 8min. Så är är en kortis film på rundan :)
Det är enkelt när hästen är lyhörd så det skriker om det, han har ju fått lära sig att ordet proo betyder stå stilla, inte sakta ner. Så även från traven tvärstannar han när jag säger proo xD

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152047553163094&l=870451175457262147

hehe lilla söta lurvboll :D Liknar sin mor i uttrycket!

KL.
Min Hollie testade sin mammas täcken idag, men även dom minsta är alldeles för stora ännu haha, långklänning :D njaae hon får nog gå utan ett tag till ;)

1470065_10151832020251344_480391280_n.jpg

Sjukligt vad Storm's mamma är vacker <3 haha men jag tror lilla söta Storm också blommar ut och blir vacker som vuxen :) Du får ta och ge henne ett bad också tkr jag, Cash ser likadan ut tycker jag en mörkbrunvariant när han rullat sig i sanden....

Ja hon har samma ögon som sin mor! :) Lurvig det är hon helt klart! Dessutom så har det kommit en ny ettåring som hon
är chef över nu. Den lilla kaxfian! Mopsig som tusan. Ungefär som hon var med Hollie i början. ;)

Hahaha men stackars Hollie, hon ser helt oförstående ut! Storm drunknade också i Stellas täcken. :rofl:

MattiZ, Hon var den vackraste av dom alla :love: Min drömhäst! Om sommaren så är Storm mycket snyggare. :d När hon inte är täckt i ludd.
Bada får hon göra till våren. Hon är ju vildhäst och bor ute 24/7 i skogen. ;)

Jag har blivit lite knäpp. Har bestämt att om jag betäcker Storm våren hon är tre år så ska jag döpa hennes avkomma till Frost!
Det bara klickade till i huvudet idag. Vilka knasiga idéer man får för sig. Haha. :p

Tack å hennes vägnar. :love: Visst är hon lite lik en islänning? :angel:

Tror fasiken att jag nästan börjar tro på att hon kanske möjligen blir liten D-ponny och på att jag kommer att kunna rida på henne när hon är fyra! :D

Haha hon är ju lite lik en islandshäst ja, men hon har ett mycket sötare uttryck än dem, mer ponny :D
Ja jo en ordentligt genomborstning då ;) Samma som mitt vilddjur då, lösdrift och täckeslös, han verkar inte frysa ens när regnet öser ner så han får härda ut. De får komma in om de börjar frysa har jag bestämt, i alla fall denna vintern. Nästa får vi se om de pallar med det, men eftersom vi har fritillgång så äter de ju till sig värme mer eller mindre :) VI får se helt enkelt, inget bestämt men helst vill jag ha honom täckeslös, så även 11.an :)

jaaa, men alltså -133cm nu är ju ändå rätt bra jobbat! Hon växer nog på sig liiite till :D fiiin är hon i alla fall :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka