12 eller 16 veckor

Sv: 12 eller 16 veckor

Huvudet på spiken.

Hade veterinärförbundet rekommenderat tidig kastrering så hade det förmodligen gått illa för många som inte besitter kunskap att kastrera kattunge.

Därför tycker jag att det är bra som det är idag. Att bara dom riktigt erfarna gör dessa ingrepp! :bow::bow::bow:

Vore det så hade det väl varit bättre att rekommendera kastrering från en specifik vikt? Jag har levererat kattungar på 16 veckor som vägt 2,7 kg... vilket är ungefär vad min unghona på 1 år väger (2,8 kg). Det är ungefär vad unghonor i min ras brukar väga vid 1 års ålder. När min foderhona flyttade (15 veckor) vägde hon 2,2 kg och jag känner till vuxna både somali- och devon-honor som vägt 2,2 kg.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Ja mina hanar är ju snart uppe på 2 kg, snart 12 veckor. Så vikt/Storlek kanske borde va mer avgörande än ålder i katters fall.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Men man får väl lära sig?
Man blir ju inte erfaren på ngt om man inte för lär sig och sedan utövar det..
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Vad är det för fel med att ta ut pengar för sin fina kattunge? Vill vi inte höja katternas status? Eller menar du att folk bara skaffar kattungar för att tjäna pengar? Jag förstår argumentet med att man inte har koll på sjukdomar utan stamtavla, men om man har en jättevacker frisk katt med världens finaste temperament, och hittar en matchande hane, vad är det då för fel att ta ut en summa för en fin katt, även om den är av blandras? Jag har en alldeles bedårande liten kattunge som jag gärna skulle vilja ha en kull på längre fram om hon verkligen är lika fin och frisk som hon verkar. Om jag sköter mina kattungar, tar dem till veterinären, chippar och vaccinerar dem och ser till att de kommer till bra hem, vad är det då för fel?
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Ingen här påstår väl att det är fel att ta pengar för sina katter?

Oj, borde ju citat-svarat såklart! Ny här!

Syftade på #26 där det nämndes att blocket kryllar av folk som försöker tjäna sig en hacka på blandraskatter.

Men, detta var ju lite OT, sorry TS! Var bara inne och läste på lite om diverse saker på nätet då jag har en ny liten vän härhemma, och har läst så otroligt mycket på olika ställen om det här med raskatter / huskatter, avel, seriös/oseriös, uppfödare/amatör etc. Intressant ämne, som berör och upprör (efter vad jag kan se på nätet). Tyckte bara det verkade vara riktiga djurvänner här med lite mer kött på benen än på många andra ställen, därför slängde jag iväg en fråga. Får kanske starta en egen tråd om ämnet :)
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Många av dom huskattungar som säljs är inte vaccinerade eller så, det borde ingå i priset.

Ja, det är sant. Betalade själv massor för min (då) oförsäkrade, obesiktigade, ovaccinerade & ochippade huskatt. Hade från början tänkt mig en raskatt (allra helst en hona på foder) då jag så gärna vill ha kattungar. Men det blev en vacker blandras. Nu har kissen bott hemma i 3 v och det känns som ödet att jag fått just henne. Men det blev ju en dyr historia när jag fick gå till veterinären det första jag gjorde (fast billigare än en raskatt). Dock är väl priset helt oväsentligt då man förhoppningsvis har katten länge = valuta för pengarna.

Till TS: Alla annonser jag har tittat på har haft flyttdatum tidigast vid 12 v, har kollat många! Men har ju hört att folk verkar slarva :( En dam i en djuraffären som jag pratade med sa att hon tyckte man skulle försöka få katten så tidigt som möjligt, gärna vid 8 v ålder. Ledsamt, dit går jag inte igen.Tycker verkligen man ska vara noga med att kolla så kattungen är tillräckligt stor för att flytta och klara sig utan sin mamma. Min lilla var ganska ledsen och jamade mycket först, men det gick snart över, nu är hon hur hemma som helst. Hon var 12 v när hon kom till mig, vilket jag nog tyckte var precis lagom för just henne.
 
Senast ändrad:
Sv: 12 eller 16 veckor

Vad är det för fel med att ta ut pengar för sin fina kattunge? Vill vi inte höja katternas status? Eller menar du att folk bara skaffar kattungar för att tjäna pengar? Jag förstår argumentet med att man inte har koll på sjukdomar utan stamtavla, men om man har en jättevacker frisk katt med världens finaste temperament, och hittar en matchande hane, vad är det då för fel att ta ut en summa för en fin katt, även om den är av blandras? Jag har en alldeles bedårande liten kattunge som jag gärna skulle vilja ha en kull på längre fram om hon verkligen är lika fin och frisk som hon verkar. Om jag sköter mina kattungar, tar dem till veterinären, chippar och vaccinerar dem och ser till att de kommer till bra hem, vad är det då för fel?

Felet i frågan är att de flesta som föder upp huskatter huskatter (och en del med renras) anser att det duger att katten man har är till synes frisk, utan att kolla upp historik (vilket blir väldigt svårt utan dokumenterad stam och kontakt med ägarna till föräldrar och syskon). Om man antar att man haft ett par generationer på honkattsidan själv så är det fortfarande svårt att få tag på hanar med dokumentation tex.

För mig är seriös blandrasavel givetvis bättre än kullar på random, men ärligt talat har jag sällan sett något som kan klassas som seriöst. Givetvis ska katter kosta pengar, att föda upp en unge på ett bra sätt kostar 1500-2000:- bara för normal omvårdnad, och 5-10.000:- om man inkluderar avelsplanering och hälsotester i en normaldyr ras.

Det som är fult är när man tar ut massa pengar för en unge med argumentet att ena föräldern är påstått renrasig. Det har inte ett skvatt med kvalitet att göra, en katt som används i blandrasavel kan mycket väl vara en som man inom organiserad avel hade lagt avelsförbud på tex. Ofta har ju de ungarna inte heller någon form av påkostad start med vaccinatoner o.dyl, utan man tar betalt för enbart en "halv MCO".
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Det som är fult är när man tar ut massa pengar för en unge med argumentet att ena föräldern är påstått renrasig. Det har inte ett skvatt med kvalitet att göra, en katt som används i blandrasavel kan mycket väl vara en som man inom organiserad avel hade lagt avelsförbud på tex. Ofta har ju de ungarna inte heller någon form av påkostad start med vaccinatoner o.dyl, utan man tar betalt för enbart en "halv MCO".

Just detta jag menade. Inom min ras så finns det ju enormt mkt sånt här.
Alla långhåriga katter är ju Norska skogSkatter och säljs som "renras"....
Detta tycker jag är falsk marknadsföring!!!!
En grov jämförelse är om jag som totalt okunnig om bilar går in i en bilaffär och köper en, vad jag tror, v70 för 40.000. Sen kommer grannen att säger, ja men du, det där är en 745 värd max 10.000.
Du har inte fått det säljaren sagt att det är!!
Katter ska kosta, ja, men jag anser att det är fult, oärligt och nästan olagligt när man går ut med falsk marknadsföring. Vill någon betala 5000 för en kattunge utan stamtavla, varsågod, det är jättebra att katter kostar! Men då ska även köparen veta vad den köper.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Här kastrerar veterinären små kattungar. Katterna som jag haft hand om/varit involverade i genom kattföreningen har kasterats som kattungar (om de inte redan varit vuxna när de kom in), vill inte adoptera ut fertila katter.

Mina egna katter har jag kastrerat först som vuxna. Många av katterna jag fått in har varit 2-3 år gammla och har därav kastrerats sent.

Har inte märkt någon skillnad i återhämtning, det har varit individuelt och verkar inte ha berott på hur gammal katten varit. Dock så har nästan alla de vuxna honorna varit dräktiga och det har därför krävts ett stort snitt, den risken undviker man ju genom att kastrera dem i god tid innan de blir könsmogna.

Blandraskatter skall man öht inte avla på! De skall kastreras om de är utekatter. Seriösa kattägare gör det, och vill man ha en kattunge är det bara att ringa närmaste katthem/djurskyddsförening. Finns alltid övergivna små stackarer som behöver hem!

Till TS fråga så är 12 veckor minimumsåldern enl djurskyddslagen, men 16 v är säkert bättre för många.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Felet i frågan är att de flesta som föder upp huskatter huskatter (och en del med renras) anser att det duger att katten man har är till synes frisk, utan att kolla upp historik (vilket blir väldigt svårt utan dokumenterad stam och kontakt med ägarna till föräldrar och syskon). Om man antar att man haft ett par generationer på honkattsidan själv så är det fortfarande svårt att få tag på hanar med dokumentation tex.

För mig är seriös blandrasavel givetvis bättre än kullar på random, men ärligt talat har jag sällan sett något som kan klassas som seriöst. Givetvis ska katter kosta pengar, att föda upp en unge på ett bra sätt kostar 1500-2000:- bara för normal omvårdnad, och 5-10.000:- om man inkluderar avelsplanering och hälsotester i en normaldyr ras.

Det som är fult är när man tar ut massa pengar för en unge med argumentet att ena föräldern är påstått renrasig. Det har inte ett skvatt med kvalitet att göra, en katt som används i blandrasavel kan mycket väl vara en som man inom organiserad avel hade lagt avelsförbud på tex. Ofta har ju de ungarna inte heller någon form av påkostad start med vaccinatoner o.dyl, utan man tar betalt för enbart en "halv MCO".

Tack för ditt sakliga svar. Jag upplever att tonen är ganska otrevlig på många forum ang detta, och har ju förstått att jag som ägare till en huskatt (ragdoll/skogskatt), inte är vatten värd, typ. När jag sen dessutom otroligt gärna skulle vilja ha kattungar anar jag mig till att bli impopulär. Jag är totalt ointresserad av att göra något som inte skulle vara bra, men jag har sedan ett tag läst runt lite på olika forum men tycker det är svårt att sätta mig in i. En stor orsak till detta är just den hätska ton många har. Så som sagt, bara att det finns en vettig trevlig person gör mig glad (finns garanterat många fler!).

Men, nu har jag lånat denna tråd nog om detta, ska försöka se om jag kan starta en egen (bara att jag mår lite dåligt av att bli påhoppad och därför drar mig för det).
 
Sv: 12 eller 16 veckor

De flesta har inget emot din katt överhuvudtaget. Alla katter borde vara lika mkt värda. Det är aveln och lurendrejeriet vi seriösa uppfödare blir både arga och ledsna för.
Som uppfödare värnar man om sin ras, lägger ner enormt mkt tid och pengar på att få fram friska trevliga katter och bevara rasen.
Om man nu är intresserad av avel och har en renrasig katt, varför gör man inte då alla rekommenderade hälsotester för rasen och reggar ungarna? För mig finns det bara två orsaker. Antingen har katten pga ngn sjukdom/defekt avelsspärr eller så vill man bara tjäna pengar på att lura folk.
Och ja, du kan nog förbereda dig på en del ilskna kommentarer om du tänkt avla. Du vet att det finns 100 000 tals blandraskatter/huskatter som söker nya hem i sverige va? Du tycker inte att det räcker? Man bör inte producera mer än vad det finns efterfrågan för...

Jag som uppfödare skulle bli OTROLIGT ledsen ifall en kattungeköpare använder katten till att avla fram blandraser. Be då om hjälp istället och lägg ner tid och hjärta i att föra rasen framåt!
 
Sv: 12 eller 16 veckor

De flesta har inget emot din katt överhuvudtaget. Alla katter borde vara lika mkt värda. Det är aveln och lurendrejeriet vi seriösa uppfödare blir både arga och ledsna för.
Som uppfödare värnar man om sin ras, lägger ner enormt mkt tid och pengar på att få fram friska trevliga katter och bevara rasen.
Om man nu är intresserad av avel och har en renrasig katt, varför gör man inte då alla rekommenderade hälsotester för rasen och reggar ungarna? För mig finns det bara två orsaker. Antingen har katten pga ngn sjukdom/defekt avelsspärr eller så vill man bara tjäna pengar på att lura folk.
Och ja, du kan nog förbereda dig på en del ilskna kommentarer om du tänkt avla. Du vet att det finns 100 000 tals blandraskatter/huskatter som söker nya hem i sverige va? Du tycker inte att det räcker? Man bör inte producera mer än vad det finns efterfrågan för...

Jag som uppfödare skulle bli OTROLIGT ledsen ifall en kattungeköpare använder katten till att avla fram blandraser. Be då om hjälp istället och lägg ner tid och hjärta i att föra rasen framåt!

Jag vet att det finns 100000 hemlösa katter bara i Sverige. Jag förstår mycket väl att det är något att ta ställning till vilket jag förstår att även alla uppfödare gjort? Hur tänker du själv kring det?

För övrigt skönt att läsa välmotiverade svar, så att en som inte är lika insatt hänger med, tack för det. Jag har ju också områden som jag är väldigt insatt i medan andra inte alls har min kunskap och det krävs ju mycket tålamod och vilja att förklara och resonera kring sina tankar och åsikter med dem som inte är lika välinsatta.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Med min egen avel så tänker jag som så att inte producera katter enbart för att sälja utan för att föra min avel vidare. Så nu när jag har en kull hemma som överlag är väldigt bra och jag ska spara en hane så kommer mamman kastreras efter enbart två kullar. Jag har bara haft två kullar och har inga planer på att ha mer än en kull per år. Jag har bara en vuxen honkatt, har tingat en hona till och ska spara en hane ur kullen som sagt. Har ingen önskan om att ha kattfabrik. Just nu har jag en osåld hona kvar i denna kullen och kommer vänta tills 2014 innan jag parar igen, ifall min nya hona är okej på alla tester och jag är nöjd med henne i övrigt.

Ang hemlösa huskatter så ja, jag tänker en del på det. Men att sluta avla på renras tror jag inte ger så mkt mer hem till huskatterna. De som köper raskatt vet vad de vill ha och jag personligen skulle inte ha katt om inte renras fanns.
Dessutom hjälper renrasaveln till att höja statusen på katter och ger folk kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: 12 eller 16 veckor

En viktig sak att tänka på är att alla katter har ett livsvärde men inte alla ett avelsvärde. Jag vet flera raskattägare som valt att inte avla på sina katter just för att de inte har ett avelsvärde även om de är de mest underbara varelser.

Alla kattungar är söta och många vill naturligtvis ha dessa underbara varelser i sin närhet. Jag kastar verkligen sten i glashus eftersom jag inom de närmsta dagarna väntar kattungar. :love:
Jag är naturlitvis grymt nervös och är hemma nu så mycket som möjligt för att vara på plats när det drar igång.

Varför har jag då parat min tjej? Först av allt har hon erhållit titeln Grand International Champion vilket är den näst högsta titels en katt kan ta. Många domare har uppmanat mig att para för hon är ett fantastiskt avelsmaterial så efter att ha tänkt igenom detta i ett par år bestämde jag mig för ett år sedan att para henne.
Jag har testat henne enligt rasens avelsprogram och även skickat in DNA-test på henne nu. Det är för mig naturligt att man försöker stoppa så många sjukdomar som möjligt från att spridas.

För knappt ett år sedan åkte jag till en avelshane (55 mil enkel resa) för att lämna henne men åkte hem med henne eftersom hanen inte alls uppfylde de krav jag hade och han stämde inte alls med ägarens uppgifter.
Nu är hon i stället parad med en hane som är Suprime Champion, det högsta en katt kan bli och han uppfyllde mina krav.
Man måste vara noga med val av hankatt för att det ska bli bra i slutändan och det kostar, inte bara tid och bensin utan även i parnings- och kattungeavgifter.

I samma kull som min tjej är från är samtliga syskon kastrerade. De är helt underbara varelser och högt älskade av sina mattar och hussar men ingen av dem uppfyllde de krav som finns för att vara ett bra avelsmaterial för rasen, varken exteriört eller psykiskt. Så av fem kullsyskon är det bara en som används för avel.

Det jag vill få fram här är att kattungar ÄR söta och helt underbara men det är ett stort ansvar när man väl parar.
Min tjej är min underbara katt och i första hand en familjemedlem. Det tog tid innan jag fick modet att para henne och ännu längre tid innan jag hittade en passande kille. Om det blir någon mer kull efter denna vet jag inte men jag skulle ljuga om jag inte skrev att jag hoppas att hon och min hane kan få en kull om ett år eller så. :idea:

Men innan dess ska han få godkänt på alla tester enligt avelsprogrammet och några till för att matte ska vara nöjd.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Du verkar vara en väldigt engagerad och fin uppfödare! Stort lycka till med din kull, så roligt! Jag kommer förmodligen inte ta kattungar under min katt, men vill vara ordentligt påläst innan jag kastrerar henne för att nye ångra mig. Har aldrig försökt sätta mig in i detta tidigare då det inte varit aktuellt.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Jag gick på vikt och mognad på katten. Jag lämnade inte iväg en kattunge bara för att den råkade ha fyllt tolv veckor utan jag ville att den skulle väga över 1 kg och vara mogen för att flytta hemifrån. En rädd och osäker kattunge eller en unge som var underviktig eller på annat sätt inte är mogen mår ju inte bra av att flytta heller. Då är det bättre att vänta någon/några veckor till så att den är redo. Det blir bättre både för katten och den nya ägaren. Däremot ska katten under inga omständigheter lämna uppfödaren innan den är 12 veckor gammal. Jag vet inte hur det är i Tyskland men i Sverige är det reglerat i djurskyddslagen.

Jäklar vad stora katter du måste om du ens har en chans att dom passerar 1 kg vid 12 veckors ålder.
Vår fullvuxna hona här hemma ligger på MAX 2 kg :-S

/Camilla
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Kl
Vi hämtade vår lille Puck när han var 14 veckor, tror syster hans flyttade vid 16 veckor. Han vart Kastrerad vid 6 månaders ålder och de var inget problem.
14 veckor kändes ganska lagom, han var rumsren redan då och har bara gjort utanför lådan 1 gång. Han är bu 13 månader gammal :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: MiniLi
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Pegasus63
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp