12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag ska kika på ett fullblod, 12 år, som vart sparkad och fick en spricka på griffelbandet, detta har läkt fint och han är under igångsätting. Kan detta påverka senare i livet?

Hästen är för övrigt jättefin, och står (mycket) närmre än den andra jag tänkt kika på.

Han är utbildad LA dressyr, inte hoppad så mycket pga ryttarens intresse men tycker det är kul.
Är det försent att börja hoppa och kanske tävlia lite smått? :angel:
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

Hästar kan gå som vanligt helt utan griffelben. Det är en rest som inte gör ngn nytta. Min ponny krossade sitt o de fick operera bort det, men hon blev helt återställd
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

Okey, ägaren sa också det.
Men tänkte bara höra efter :D hästen är ju så fin!
ska prata tel i kväll, o bestämma att titta på hästen :o :D
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

lycka till.. det blir nog bra! Så länge det inte är skador på senor o gaffelband o så brukar det gå bra!
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

12år är ingen ålder alls, du har iaf 10 år kvar att rida o träna om hästen håller sig fortsatt frisk
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

Jag tror att det är viktigt att veta om det var griffelbenet eller Gaffelbandet.
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

Vad jag vet så kan de klara sig utan Griffelbenet, men en gaffelbandsskada kan vara riktigt allvarligt- även en utläkt sdn.
Får nog fråga expertis.
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

Tänk på att börja försiktigt med hoppningen, tänk unghäst när du börjar träna, Lycka till.
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

Finns en häst i stallet som har haft en griffelbensskada för drygt 3 år sedan, idag tävlar han i trav fortfarande.. Har det läkt bra, så ska det inte vara någon fara!
 
Sv: 12 åring mycket kvar att ge samt läkt skada?

Min första egna ponny, ett russ fick griffelbenet avsparkat av en annan häst.
Tyvärr tog det ca 1 år innan hon var fullt ridbar igen, då hon inte kunde stå i stallet själv vid boxvila, utan sparkade sig ut el hoppa över boxdörren. Därför fick hon gå i hage som vanligt, därav den långa läkningstiden.

Men hon blev helt återställd och fanns i min ägo en kort period innan jag växte ur henne, sedan såldes hon till en familj som vars barn träna & tävla ponnytrav, där levde hon gott i flera år innan hon dog av ålderssjäl. /Linda
 

Liknande trådar

C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 178
Senast: Ramona
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 150
Senast: annathegreatest
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Tänkte höra era åsikter litegrann... Jag köpte en ny häst (hblsto f. -97) i november. Hon var då kontinuerligt riden i ett och...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Kalasbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp