12 år-distans-?

M

Music

Jag skulle vilja tävla distans. Eller får jag det ens när jag e 12 år?? Jag har en ponny som är väldigt duktig och som älskar att rida långt och så.. Men jag vet inte vad jag ska göra. Jag skulle vara glad om någon kunde berätta lite om hur man börjar.:)
För jag vet asså, typ ingenting!! Har läst lite om det bara..:crazy:

Tacksam för svar! :bump:

Sv: 12 år-distans-?

Denna tråden ska nog ligga under distans. Men jag tror nog att du kan starta en,vet inte riktigt,är själv 14 år och har aldrig startat någon,men är eld och lågor!:love:

Det finns vad jag vet ingen nedre åldersgräns för ryttaren. Det enda är att man ska kunna kontrollera hästen utan ledare (ingen annan än ryttaren får föra den framåt i banan). Nedre åldersgräns för hästen är 4 år.

Jag startade min första Prova På på 18 km för ett tag sedan, det var med en liten tjej på liten ponny som gjorde sin första start, de var godkända i mål :laugh:

Helt okej att rida som 12-åring! Finns ingen nedre gräns men en sak att tänka på är att du inte får ta grönt kort förrän du är 13 år. Det betyder att innan dess måste du ha med dig någon på tävlingen som är vuxen och som har grönt kort.

Jag har haft en elev som tälvade vid 12 års ålder och jag red med henne hela ritten.

/Camilla

Det är bra med att börja rida en prova på. Tävlingarna finns på ridsportsförbundets hemsida där finns även en sida för just distansen där det står lite grann. http://www2.ridsport.se/t2_5.aspx?p=91590 där kan du läsa mer. Du kan ju även goggla på ordet distanritt. Det kan va svårt att förstå i början hur man ska göra men ta hjälp av nån älder i din närhet så kommer ni säkert att klura ut hur det funkar. Min systerdotter va 13 år när hon började så Lycka till.:)

Hörni hur flyttar man tråden till distans-forumet?:confused:

Råkade skriva den på fel...

Det finns vad jag vet ingen nedre åldersgräns för ryttaren. Det enda är att man ska kunna kontrollera hästen utan ledare (ingen annan än ryttaren får föra den framåt i banan). Nedre åldersgräns för hästen är 4 år.

Jag startade min första Prova På på 18 km för ett tag sedan, det var med en liten tjej på liten ponny som gjorde sin första start, de var godkända i mål :laugh:

nedre åldersgränse för hästen är 5 år för clear round och 6 år för tävling, Inte 4 som du har skrivit!

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 725
Senast: Häst_
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 727
Senast: Ninnurur
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat