Sv: 10månaders hingst med ston?
Jag har just nu, en 28 arig sto fjordis som inte brunstar langre, en 13 arig vallack som ar flockledare en 4 arig sto och min 2 arig hingst alla tillsammans.
4 arig har brunstat och visst ar han intresserad men har inte funderat ut an plus vallacken ar for dominant och lilleman ar lite tillbakadragen oh torrs inte gora ngt.. Det ar vallacken som betacker 4 aring.. Nej han ar skuren men var skuren sent och har betackt tidigare i sitt liv sa han vet vad som hander..
Jag skulle inte vara orolig for en 10 manaders, Du far val halla ett oga pa det sto som inte ar draktigt i stallet och ta bort henne nar hon borjar brunsta.
Tycker i allmanhet att folk ar alldeles for paranoida med handlingen av hingstar.. Jag menar, en marr ar draktig, vad kan han gora da? Jag skulle nog dock ta bort honom innan/nar sto har folat, just for sakerhet for folet.. Annars sager nog den nya mamman till.
Och det finns inget battre for uppfostran av en ung hingst an ett gammalt/aldre sto.. De later honom veta vad som ar ok och inte ok..