10månaders hingst med ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
W

Warmia

Hur ligger det till, kan jag ha en 10månaders hingst med 2 ston, ett av dom är dräktigt? Ska kastreras när det är dags senare men vill egetligen inte att han ska gå själv utan kan få sällskap av fölen som går med sina mammor.....

Sv: 10månaders hingst med ston?

Nej. Vet en sjumånaders som lyckats betäcka och göra föl, så det kan bli könsmogna tidigt. Att släppa ihop dem som du tänkt kan förutom oönskad dräktighet orsaka skador hos både hingst och sto.

2 alternativ skulle jag säga,

* Kasterar innan ihopsläppet
*Behåll som hingst och skaffa sällskap i form av hingst/valack

Dom kan betäcka tidigare än vad de flesta tror. :)

Om han är tio månader och det ena stoet är dräktigt så kan dom två säkert gå ihop tills hon fölar. Som jag uppfattar det så är inte det andra stoet dräktigt och då finns risken att unghingsten betäcker henne.
Precis som vissa har skrivit här så finns det exempel väldigt unga hingstar som lyckats betäcka ston. Om tittar i andra trådar så finns det de som har ännu äldre unga hingstar med sina ston utan problem. Så det är med andra ord väldigt individuellt hur det går.

Men i det här fallet så får man vara beredd på att det icke dräktiga stoet kan bli dräktigt med unghingsten och att det dräktiga kan bli det efter fölningen..

Jag skulle inte våga ha dem ihop, om du inte vill få en liten överraskning som jag precis fått....

Jag har en bekant som lät sin hingståring gå med mamman som var konstaterat dräktig.

Hur det nu än blev så måste stoet ha resorberat på nåtvis för att sedan bli dräktig med sin son.Ut kom i alla fall ett stoföl med en färg som skulle varit omöjlig om det varit rätt fader.Ingen såg nåt fuffens på gång i hagen.

Efter DNA typning blev sonen det skyldige.

Låter som en skröna men är helt sann.

Jag skulle nog inte törs.Kan ni inte göra ett utbyte med någon annan uppfödare?Kan vara andra som är i samma sits fast tvärtom.

Jag har just nu, en 28 arig sto fjordis som inte brunstar langre, en 13 arig vallack som ar flockledare en 4 arig sto och min 2 arig hingst alla tillsammans.

4 arig har brunstat och visst ar han intresserad men har inte funderat ut an plus vallacken ar for dominant och lilleman ar lite tillbakadragen oh torrs inte gora ngt.. Det ar vallacken som betacker 4 aring.. Nej han ar skuren men var skuren sent och har betackt tidigare i sitt liv sa han vet vad som hander..

Jag skulle inte vara orolig for en 10 manaders, Du far val halla ett oga pa det sto som inte ar draktigt i stallet och ta bort henne nar hon borjar brunsta.

Tycker i allmanhet att folk ar alldeles for paranoida med handlingen av hingstar.. Jag menar, en marr ar draktig, vad kan han gora da? Jag skulle nog dock ta bort honom innan/nar sto har folat, just for sakerhet for folet.. Annars sager nog den nya mamman till.

Och det finns inget battre for uppfostran av en ung hingst an ett gammalt/aldre sto.. De later honom veta vad som ar ok och inte ok..

Är du inte rädd för skador/infektioner när vallacken klättrar på ditt sto? Även om det inte kan bli något av det så är det väl inte bra.

Jag tycker också att det borde gå att samarbeta med någon annan liten uppfödare.Det borde ju vara fler i ditt närområde som har samma problem.Jag föreslår en koll med grannskapet.Ibland finns hjälpen närmre än man tror.

Vi har ibland samarbete med en granne när vi nån gång bara fått ett föl.Då har vi sommarbete tillsammans antingen hos mig eller hos henne.I gengäld tar jag en unghäst till mig eller hon tar en av mina till sig.Med samarbete på sommaren kan man dessutom få ett par dygns ledighet att spendera på en liten resa :) eller annat.

du kan ju lika gärna kastrera nu och vara av med problemet?? jag skulle aldrig våga chansa, men sen har jag aldrig valacker och ston ihop, för stor skaderisk

Helt klart bästa alternativet.
TS:Gör det nu innan flugor och värme kommer.

Jag skulle inte vara orolig for en 10 manaders, Du far val halla ett oga pa det sto som inte ar draktigt i stallet och ta bort henne nar hon borjar brunsta.

Du har verkligen ingen erfarenhet av brunstiga märrar :grin::grin:

Det tar ett ögonblick att betäcka. Något som ingen hinner hindra om dom går i samma hage.

AM

Precis vad jag tänkte.

Det är ju dessutom inte alla ston som visar sin brunst så tydligt.

kl

Tack för era svar, trodde inte dom blev mogna så tidigt, dom går ju med mamma tills 8 månader i alla fall, men åt andra sidan hade jag ju misstanken om att det kunde vara fel!
Kulorna är inte nere helt så därför vill jag vänta några månader till så vi kan kastrera, men det finns andra lösningar så det är ingen katastrof!!

Jag hade delat direkt, fick ett sto dräktigt med 8-månadershingst för många år sedan, inget kul alls...

Och måste tillägga att det inte var mina hästar. Jag hade stoet på inridning, sen skulle hon hemtill uppfödaren och vila en period innan jag fick tillbaks henne igen. Hon kom aldrig tillbaks.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Piaff
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 017
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka