Sv: 10kg hösilage?
Det där är ett ganska konstigt "fenomen".
När man noggrant räknar ut foderstat så är max antal kilo xx kg..
Även om man ger det dubbla så blir hästen inte fetare.
Mitt var precis som ditt förra vintern. Runt 7 kg så var det överskott på både ditten o datten. Min häst som är extremt lättfödd fick när det var som blötast över 20 kg om dagen.
Hon hade dessutom boxvila/vila efter hovbölder så hon motioonerades inte.
Hon blev inte fet.
Man kan ju undra om de som kommit på den där uträkningsgrejen har tänk fel ända från början.
Fast vi har större andel smrp dock lägre TS och haft fri tillgång över vintern även på lättfödd häst utan att den rullat fram!
Gör av med mycket energi om den är otäckad och verkar ändå nöja sig när den fått i sig tillräckligt med energi. Visst, stor hömage och liite knubbig, men på vissa låter det som att dom ska spricka och inte gå att rida!
Det var omöjligt att räkna foderstat på det hösilaget till den hästen eftersom värdena av beräknat behov täcktes redan vid ca 8kg ensilage. Nu blev det snarare 15-25kg och tro´t eller ej men magen sprack inte!
Undrar om det verkligen är så illa att överutfodra med grovfoder jämfört med kraftfoder. För egen del överutfodrar jag iaf hellre med grovfoder än kraftfoder som inte är lika naturligt för magen.
Det där är ett ganska konstigt "fenomen".
När man noggrant räknar ut foderstat så är max antal kilo xx kg..
Även om man ger det dubbla så blir hästen inte fetare.
Mitt var precis som ditt förra vintern. Runt 7 kg så var det överskott på både ditten o datten. Min häst som är extremt lättfödd fick när det var som blötast över 20 kg om dagen.
Hon hade dessutom boxvila/vila efter hovbölder så hon motioonerades inte.
Hon blev inte fet.
Man kan ju undra om de som kommit på den där uträkningsgrejen har tänk fel ända från början.