10kg hösilage?

Sv: 10kg hösilage?

Fast vi har större andel smrp dock lägre TS och haft fri tillgång över vintern även på lättfödd häst utan att den rullat fram! :p
Gör av med mycket energi om den är otäckad och verkar ändå nöja sig när den fått i sig tillräckligt med energi. Visst, stor hömage och liite knubbig, men på vissa låter det som att dom ska spricka och inte gå att rida! ;)

Det var omöjligt att räkna foderstat på det hösilaget till den hästen eftersom värdena av beräknat behov täcktes redan vid ca 8kg ensilage. Nu blev det snarare 15-25kg och tro´t eller ej men magen sprack inte! :rofl:

Undrar om det verkligen är så illa att överutfodra med grovfoder jämfört med kraftfoder. För egen del överutfodrar jag iaf hellre med grovfoder än kraftfoder som inte är lika naturligt för magen.

Det där är ett ganska konstigt "fenomen".
När man noggrant räknar ut foderstat så är max antal kilo xx kg..
Även om man ger det dubbla så blir hästen inte fetare.

Mitt var precis som ditt förra vintern. Runt 7 kg så var det överskott på både ditten o datten. Min häst som är extremt lättfödd fick när det var som blötast över 20 kg om dagen.
Hon hade dessutom boxvila/vila efter hovbölder så hon motioonerades inte.
Hon blev inte fet.

Man kan ju undra om de som kommit på den där uträkningsgrejen har tänk fel ända från början. :angel:

Om 10 kg hösilage ska räcka åt en stor häst så måste det vara väldigt torrt. Det vanliga är ju betydligt större mängd. Det hela verkar väldigt ologiskt tycker jag.

10 kg hösilage skulle aldrig räcka till min herre (27 år, kbltravare, 158 hög, väger 620 kg). Äter höst-vinter-vår 14-16 kg torrhö per dag, skulle nog käka mer om han bara fick. Är helt lagom i hull ändå, får ge tillskott av lusern för att få upp proteinet, drygt 1 kg per dag. Hösilage får han inte äta eftersom hans mage pajar då.:(
I ett stall som jag var och tittade på, ingick det enbart 6 kg torrhö per dag, för det åt hennes hbl... :eek:Inga möjligheter att köpa till eller köpa eget hö.

Det där är ett ganska konstigt "fenomen".
När man noggrant räknar ut foderstat så är max antal kilo xx kg..
Även om man ger det dubbla så blir hästen inte fetare.

Mitt var precis som ditt förra vintern. Runt 7 kg så var det överskott på både ditten o datten. Min häst som är extremt lättfödd fick när det var som blötast över 20 kg om dagen.
Hon hade dessutom boxvila/vila efter hovbölder så hon motioonerades inte.
Hon blev inte fet.

Man kan ju undra om de som kommit på den där uträkningsgrejen har tänk fel ända från början. :angel:

Ja det låter ju så! :crazy:
Den andra kusen som inte var lättfödd men knappt motionerades alls, den var alldeles precis lagom med sina ca 20-25kg silage/dag och dessutom lite kraftfoder och en skvätt olja, trots att foderstaten även där sa stopp vid ca 10-12kg av hösilaget! :p

Senast ändrad:

10 kg hösilage är väl inte spec mkt... kan ju vara hel kassa värden oxå

Beror väl på vilken typ av häst man har, och vad grovfodret håller för TS. 10 kg med en TS av 70% räcker ju en bit på vägen.

Boj som fodrade sina islänningar med 7 kg (72%) förra säsongen, + lucernhack.

Haha..!
Mitt stora irlänska sto stod på 35-40kg (ca 60 ts) hösilage en period i vinter/vår. :eek:
Det var så mycket hon åt när hon fick fri tillgång, då hon magrat av eftersom sommarhullsreserverna tagit slut.
Men det var ju ganska extremt.
I vanliga fall står hon på ca 15kg (ts 60-65) per dag, med utevistelse i gräshage (inte så mycket gräs kvar dock).

För oss är det nästan tvärtom, vi betalar för "fri tillgång" men så finns det dom som valt att begränsa eller banta ändå! :p
Själv kör jag stenhårt på "fri tillgång" och vill knappt att hästen ska stå utan när jag står och ska sadla :angel:

Om 10kg hösilage ingår skulle jag inte kalla det fullinackordering. Helt enkelt för att det är få hästar som behöver så lite, och en fördel med fullinackordering tycker jag är att man vet vad man kommer betala varje månad och att foder/strö hela tiden finns tillgängligt - räknar dom på 10kg per häst kanske det skulle ta slut i förtid om alla äter det dubbla! :devil: Nä, men jobbigt att behöva räkna på varje kilo (ffa vid fri tillgång), då hade jag hellre köpt in hösilaget själv.

Så verkar det vara i stallet jag just flyttat hästen till.

När man går runt och läser på boxdörrarna står det fritt hö på väldigt många!

Det tycker jag är bra! Förutom för fetknoppar då förstås! :cool:

Senast ändrad:

Vi har en gräns på 10 kg Hösilage, då har Ts varit 70-72%, 45g smrp/MJ samt ca 7.2 Mj/kg Foder, Hästarna står på halm, går 8 tim i gräshage, då ingår också ca 4kg havre, 0.2 kg betfor , ca 100g miner blå samt 10-12 kg /halm/dag. Spån hästar ger fritt halm att tugga på mellan måltiderna, Man kan naturligtvis köpa till mera hösilage om man vill ge det. Men det är aldrig någon som gör det för hästarna är runda och fina, välmusklade och lagoma i hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka