10kg hösilage?

Sv: 10kg hösilage?

Jag tycker inte 10kg låter orimligt, vill man ha mer får man väl betala för sig. Hos oss har vi fritt antal kg/häst och får välja mellan hö och hösilage, dock har båda höga värden och alla hästar i stallet klarar sig på moderata givor, kan tillägga att många står på halm också och att om man vill så kan man kompletera med det. Har man halm som strö så ser jag inga problem med att bara ge 10kg hösilage som i alla fall är någorlunda torr, min klarar sig på det under vintern.

Men visst de finns de som ger sina gästar totalt 6kg hö, ingen halm och låter dem stå på torv och ändå överlever de, men sjysst, det är det inte.

Senast ändrad:

Ibland kan man få byta ut kraftfodret mot dubbla mängden hö. Nu när kraftfodret är så dyrt kan man kanske få det tredubbla;)

Tror att det är standard på ställen där hästarna äter rätt mkt kraftfoder.

det beror på torrsubstans och värden, hur mycket som är lämpligt att ge ;) man kan inte rakt av göra den jämförenlsen mellan hö och silage ;)

om man ska jämföra torrsubstansen så har hö 84% och för att ersätta samma mängd ts. (5 kg hö) med silage så skulle dom 10 kg silage ha 42% ts. villket är väl lågt/blött.

Häromkring verkar det vara standarden i fullinackodering. Jag räknar på att min äter det dubbla :o stor, svårfödd och väver :o
Jag tycker det låter i minsta laget oavsett någon som vet varför denna "magiska" gräns satts upp?

Jag har letat nytt stall det senaste och blev chockad när jag hörde att enbart 11kg ensilage ingick på ett ställe. I dagsläget har jag vanligt hö med TS på 84%. Ensilage har TS på ca 50-60% alltså måste jag ge ungefär 30% mer än vad jag ger av hö idag.

På vinterhalvåret ger jag ca 10-12 kg vanligt hö (TS 84%) till min häst. Det skulle innebära ca 20kg/ensilage/dag.

Jag förmodar att de baserar genomsnittet på nån rekommendation av t ex minst rekommenderat intag av grovfoder för häst: 1,2kg/100kg kroppsvikt TS 84%, är TS på 50% skall den ha minst 2kg/100kg kroppsvikt/dag (Agrias uppgifter).

Alltså är allt beroende på vilken analys det är på höet och sedan hur mkt och vilket kraftfoder som man får komplettera med. Det kan alltså bli dyrare än man tror...:eek:

Fast det mesta silaget ligger väl på 60- 64%. Kanske ännu mer i år:confused:

Här gäller 8 kg hö eller 10 kg silage.
Har man rundbalat silage är det ju billigare pga av maskinkostnaden mot för fyrkantsbalar. Var så förr i allafall.

*kl*

Varför har man att maten ingår i hyran överhuvudtaget egentligen? Skulle det inte vara bättre att betala i kgpris? Visserligen kan det kanske bli krångligare att redovisa, speciellt om hyresgästerna fixar maten själva, men annars...

jag fick sms idag om att jag hade fel..
tydligen så får man köpa extra hö av stallet vilket jag inte hade en aning om..
och det var tydligen så att det var 12 kg hö på den tiden vi hade hö oxå..
var tvungen att skriva detta så att ni inte tror att folket i det stallet är vrånga.
men som sagt jag hade ingen som helst aning om att man kunde få köpa till extra hösilage utöver de 12 kg som ingår i hyran

Hej!

Skulle bara vilja säja att mängder med folk faktiskt ger sina hästar precis så lite grovfoder. Jag vet hästar som fått 2 kg silage till frukost, 1 kg silage till lunch och på kvällen 2 kg hö "för dom blir så tjocka annars".. Läskigt.. Sen pyntas det ju naturligtvis i 1,5 kg havre 3 gånger/dag.. plus extra energifoder (fibergi/müsli mm mm).. Mera skrämmande. En hästägare (med mycket pengar!) uttryckte tom att "jag vet att det är för lite men det är så dyrt att köpa till extra kilon"..

/ Lavinia

*kl*

Varför har man att maten ingår i hyran överhuvudtaget egentligen? Skulle det inte vara bättre att betala i kgpris? Visserligen kan det kanske bli krångligare att redovisa, speciellt om hyresgästerna fixar maten själva, men annars...

Jag tycker det är guld att maten ingår i stallhyran. Nu har ju vi fri tillgång på hö (+begränsat antal spånbalar) vilket jag tycker är guld, och för min del blir det billigare än när jag betalade kallhyra + foder, då var det kallhyra 1200:- och hö/silage ca 1300-1500:-/månad plus spån ca 160:-/månad = 2600-3000:-/månad, och då var det ändå knappt att det blev fri tillgång på grovfoder som jag ville ha, sen tillkom anläggningsavgift m.m.
Nu betalar jag 2000:- med allt ovanstående inkluderat och kan tänka mig att stallhyran hade legat på runt tusenlappen i kallhyra annars, alltså tjänar jag på det.
Ur stallägarnas perspektiv kanske det hade varit bättre att ta betalt per kilo men jag gissar på att dom tycker det blir enklare att baka in det och ha ett fast pris.

Senast ändrad:

Det hösilaget som jag har sett där jag har min häst som stallägaren (även bonde och gör sitt eget hösilage) ger till sina tjurar har sett väldigt blött ut ligger nog mot 40 % TS skulle jag tro, men kankse bara är några balar för har för mej att det regnade väldigt mkt innan de slog det.
Men hoppas på torarre balar har tidiagre haft med typ 68 % TS.

Nu har jag hittat en stallplats med fri tillgång vilket skiljde sig i pris från de andra med max 10kg med 100-300:- :D Dock halm i stället för spån/torv det tycker jag dock bara är positivt.

Men det skrämmer mig att det ligger så lite min skrutt har tidigare gått på 16kg hö samt att han stått på halm. Och tja det blir dyrt om jag ska mer än dubbla mängden grovfoder. Nu har jag visserligen en stor svårfödd häst men jag har som minst haft en häst på 6kg/hö och det var min extremt lättfödda c-ponny. Och det torde väl motsvara ca 10kg hösilage.

10 kg är väl enklast att räkna på :crazy:

Något som gjorde mig förskräckt när jag kollade stallplatser förra året var att det i vissa stall fanns en maxgräns på grovfodret. Dessutom inte så speciellt hög maxgräns.
Förstår inte alls hur man kan tänka då om man ser till hästarnas välbefinnande.

Ang lite foder så klarar sig de flesta hästarna på relativt låga mängder grovfoder. Den häst som fick mest av de andra hästarna i mitt stall (förutom mina alltså) fick runt 8 kg ensilage om dagen (och i perioder 6 lite havre :grin: )
Ett stort halvblod.
Problemet är ju att magen ofta blir stor vilket gör att folk tror att de är feta. För lite foder gör ju tyvärr att många får ballongmagar.

Går och går är väl en sak jag hade inte valt det för en häst. Dessutom för mig som har en häst som väver är en låg grovfodergiva och hög kraftfodergiva inget alternativ. :crazy:

Hej!

Skulle bara vilja säja att mängder med folk faktiskt ger sina hästar precis så lite grovfoder. Jag vet hästar som fått 2 kg silage till frukost, 1 kg silage till lunch och på kvällen 2 kg hö "för dom blir så tjocka annars".. Läskigt.. Sen pyntas det ju naturligtvis i 1,5 kg havre 3 gånger/dag.. plus extra energifoder (fibergi/müsli mm mm).. Mera skrämmande. En hästägare (med mycket pengar!) uttryckte tom att "jag vet att det är för lite men det är så dyrt att köpa till extra kilon"..

/ Lavinia

Händer alldeles för ofta men jag tyckler även att denna form av utfodring visar att många hästägare är ointresserade av sina hästarnas välmåeende (säkert ett omedvetet val)

Fast det mesta silaget ligger väl på 60- 64%. Kanske ännu mer i år:confused:

Här gäller 8 kg hö eller 10 kg silage.
Har man rundbalat silage är det ju billigare pga av maskinkostnaden mot för fyrkantsbalar. Var så förr i allafall.

Vad menar du med silage? Det kan vara ensilage eller hösilage. Det har olika TS. Silage har väl lägre % TS än hösilage som oftast har högre men lägre än vanligt hö?:confused:

Man kan inte bara fixera sig vid TS/KG. Vårat hösilage har 68 gram smältbart råprotein per KG/foder, inte per TS/KG foder. Det har ca 70% TS, så proteinet blir ju riktigt högt om man jämför med ett genomsnittligt hö. Det måste man ju tänka på när man fodrar och i så fall kompletera med halm för att tillfredsställa tuggtid och växttrådsbehov. Annars rullar normalfödda hästar garanterat fram om de får 15-20kg.

Fast i mitt fall som har en svårfödd vävare så hjälper inte kanonvärden så mycket. Halm äter han dessutom inte. :) Det hade gått rätt uselt att ha ett bra silage och fodra mindre för våran del.

Man kan inte bara fixera sig vid TS/KG. Vårat hösilage har 68 gram smältbart råprotein per KG/foder, inte per TS/KG foder. Det har ca 70% TS, så proteinet blir ju riktigt högt om man jämför med ett genomsnittligt hö. Det måste man ju tänka på när man fodrar och i så fall kompletera med halm för att tillfredsställa tuggtid och växttrådsbehov. Annars rullar normalfödda hästar garanterat fram om de får 15-20kg.

Fast vi har större andel smrp dock lägre TS och haft fri tillgång över vintern även på lättfödd häst utan att den rullat fram! :p
Gör av med mycket energi om den är otäckad och verkar ändå nöja sig när den fått i sig tillräckligt med energi. Visst, stor hömage och liite knubbig, men på vissa låter det som att dom ska spricka och inte gå att rida! ;)

Det var omöjligt att räkna foderstat på det hösilaget till den hästen eftersom värdena av beräknat behov täcktes redan vid ca 8kg ensilage. Nu blev det snarare 15-25kg och tro´t eller ej men magen sprack inte! :rofl:

Undrar om det verkligen är så illa att överutfodra med grovfoder jämfört med kraftfoder. För egen del överutfodrar jag iaf hellre med grovfoder än kraftfoder som inte är lika naturligt för magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka