10kg hösilage?

FadeAway

Trådstartare
Häromkring verkar det vara standarden i fullinackodering. Jag räknar på att min äter det dubbla :o stor, svårfödd och väver :o
Jag tycker det låter i minsta laget oavsett någon som vet varför denna "magiska" gräns satts upp?

Sv: 10kg hösilage?

därför att behöver hästen mer än dom 10 kg så betalar man ju extra för dom kg utöver som hästen behöver. om hyran är samma oavsett hur mkt. den individuella hästen behöver äta och allt ingår, då äter ju en del hästar mer än vad man får betalt för.

när man sätter stallhyran vill man ju ha lite koll på "räkenskaperna" och om man då räknar ut vad hästen får kosta för att fortfarande få betalt för sina tjänster så är ju 10 kg silage det minsta en häst behöver och alla betalar samma för övriga tjänster och utrymme ;)

Jadu, ibland undrar man...

Jag själv ger ju mina nära nog obegränsat med grovfoder och har egentligen inte haft någon koll på hu rmycket de ätit. Fast när jag tillfälligt parkerade 3-årsvalacken på ridskolan några dagar och ville ge honom nog mycket för att ha att tugga på i princip hela dygnet så insåg jag att det var ganska mycket... Jag tog med mig hö hemifrån i Ikeakassar och när jag vägde dem insåg jag att han fick mer än 15 kg/dag... Och han dammsög golvet i boxen på hö! (+ att han dessutom fick 3 kg kraftfoder och 5-6 kg lusern - ja, han står på gödning...)

Häromkring verkar det vara standarden i fullinackodering. Jag räknar på att min äter det dubbla :o stor, svårfödd och väver :o
Jag tycker det låter i minsta laget oavsett någon som vet varför denna "magiska" gräns satts upp?

För att hösilage är dyrt! Ska man få ett inackorderingstall att gå runt är det svårt att begära mer utan att höja hyran. Istället får de som vill ge mer betala för det.

För oss är det nästan tvärtom, vi betalar för "fri tillgång" men så finns det dom som valt att begränsa eller banta ändå! :p
Själv kör jag stenhårt på "fri tillgång" och vill knappt att hästen ska stå utan när jag står och ska sadla :angel:

Om 10kg hösilage ingår skulle jag inte kalla det fullinackordering. Helt enkelt för att det är få hästar som behöver så lite, och en fördel med fullinackordering tycker jag är att man vet vad man kommer betala varje månad och att foder/strö hela tiden finns tillgängligt - räknar dom på 10kg per häst kanske det skulle ta slut i förtid om alla äter det dubbla! :devil: Nä, men jobbigt att behöva räkna på varje kilo (ffa vid fri tillgång), då hade jag hellre köpt in hösilaget själv.

För att hösilage är dyrt! Ska man få ett inackorderingstall att gå runt är det svårt att begära mer utan att höja hyran. Istället får de som vill ge mer betala för det.

Utan att höja hyran? Varför inte bara sätta ett pris som de klarar att hålla trots maxgräns på t ex 15 eller 20 kg?

Utan att höja hyran? Varför inte bara sätta ett pris som de klarar att hålla trots maxgräns på t ex 15 eller 20 kg?
Tycker jag med, och sedan dra av för ponnyskruttarna som oftast inte äter så mycket. Den här typen av prissättning gagnar ju inte hästarna precis, då många undviker att ge mer grovfoder vid behov på grund av att de får betala mer.

hmm 10 kg min häst äter det dubbla minst !! och är en liten häst på 156 cm, varmblod och väger ca 500kg. Är väl lite åt det svår födda hållet...

Jag ser inte problemet. Om tio kilo ingar i hyran är det ju bara att betala extra för de kilo hästen äter utöver 10 kg.

stallet ska väl knappast betala för din häst?

Ja det är ju alltid de som ger sina hästar mindre i mitt stall så verkar alla typ tycka att vi är jätte konstiga när de hör hur mkt mat vi ger vår häst ;) "får han 20 kg :eek:, det skulle aldrig X kunna äta då skulle h*n bli jätte fet" :grin: så är väl alltid de som ger sina den minsta givan kanske bara får 8 kg hösilage om det är en ponny och sen finns de väl de som äter mer (som min). Så tkr man borde försöka ha ett pris där det går lite jämt ut och att alla ska få ta så mkt man vill. Föresten hur ska ägaren kunna veta hur mkt man tar, står den bredvid och kontroll väger eller ;)

har har vi 12 kilo pa hosilage.. hade 10kg nar vi hade ho.

och vi far INTE ta mera an 12 kilo aven om vi skulle betala for det.
men vi har kanska torrt hosilage runt 70% men vi far se vad vi far for natt i ar..

I min stallhyra ingår obegränsad mängd hösilage, tycker det är jätte bra! Skulle hellre betala lite mer pengar för att ha fri tillgång än att behöva ha exakt koll på hur många kilon jag tar.

Jag har väl inte sagt att jag tycker att hyrorna häromkring är dyra ;)
det är väl lugnt att betala mer för min del jag undrar snarare varför det är just 10kg.. jag kan nämligen inte tänka mig att någon som passerar hästmått går på så lite mat.

I mitt stall har vi fri tillgång, ändå är det väldigt många som bara får ca 3-6 kg/dygn :(

Ang varför den gränsen är satt är väl för att de flesta hästar klarar sig på 10 kg, svårfödda kan behöva mer. Och vill man ha mer så är det bara att betala mer..

I mitt stall har vi fri tillgång, ändå är det väldigt många som bara får ca 3-6 kg/dygn :(

Ang varför den gränsen är satt är väl för att de flesta hästar klarar sig på 10 kg, svårfödda kan behöva mer. Och vill man ha mer så är det bara att betala mer..

10 kg hösilage är väl inte spec mkt... kan ju vara hel kassa värden oxå

kl

Men det beror ju mycket på vad för hösilage/ensilage man har. Ett jätteblött ensilage med inte så höga värden måste man ju fodra betydligt mycket mer av än av ett med bra värden som nästan är lika torrt som hö.

Som ett exempel så med det hösilaget vi hade i vintras (torrt) så ger 10 kg 76 MJ, med kvot på nästan 9. Om man skulle fodra hästen med 20 kg hösilage (och ingenting annat) så blir det 152 MJ. Det lär ju inte finnas så många hästar med det behovet.

Jag föredrar att betala för de kilon jag tar. Då slipper jag vara med att betala för den som har en extremt svårfödd häst. Dessutom tenderar folk att vara mer sparsamma när det inte är fri tillgång till foder och strö. Kostar det lika mycket hur mycket man än tar så spelar det ju ingen roll om hälften blåser iväg över närmsta åker eller om hästen har hö som strö som sedan slängs på gödselstacken. Kan villigt erkänna att jag hade mockat slarvigare (läs mindre ekonomiskt) om det var samma kostnad för 4 eller 10 balar torv/spån i månaden.

Att man har valt 10 kg som gräns är säkert för att det är ett tal som känns jämnare än 9 eller 11.

10 kg hösilage är väl inte spec mkt... kan ju vara hel kassa värden oxå

Nej jag tycker också att det är i minsta laget. Men så länge det är helt ok värden så klarar sig "normalhästen" på 10 kg + krafftfoder.
Sen att många hellre ger en större mängd grovfoder är ju en annan sak.

överlever gör de väl men har man en häst som väger typ 600- 650 så dår de ju alldeles för lite TS. :crazy:

Grovfoder är farligt, visste du inte det. :D

Men det vet väl alla! Eller de flesta i alla fall.

Fast själv har jag förståss ingen aning om det! :D

Det är väldigt skönt att få bestämma själv hur mycket mat man vill ge sin häst måste jag säga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka