100 olika belöningar...?

Migo

Trådstartare
Underlaget ute är dötrist, så jag roar mig med teoretisk träning just nu. Vad har ni för favoritbelöningar?

Sv: 100 olika belöningar...?

För trixträning inomhus så kör jag i princip enbart med godis, och då gillar jag att göra eget "rent" godis som jag kan göra små bitar av. Det är mer ekonomiskt, känns nyttigare både för hunden och miljön och köpegodis är oftast alldeles för stora.

Så jag köper kycklingfile, hjärta, mage samt blodpudding och annat lämpligt, skär i små bitar och torkar i ugnen. Hundarna verkar då inte klaga i alla fall. :p

Mina hundars (dsg) absoluta favoritbelöning är jaktlek med en longerpiska med fastbundet kaninskinn. Tyvärr inget man kan med sig i fickan dock. :)

Försöker överhuvudtaget använda mycket lek som belöning istället för godis.

Senast ändrad:

Min Ila älskar bollar över allt annat. Gärna boll på snöre så man både kan hämta och kampa.
Plyschdjur är också populärt, och olika typer av kamptrasor eller kastleksaker (frisbee, apporteringsgrejer osv).
Godis är självklart också jättegott. Oftast tränar vi bara med vanliga torrfodret men ibland lyxar vi till det med något extra.
Mjukost är bra när man spårar.

Ja, egentligen gillar hon nog allt :D

Doris älskar leksaker, spelar ingen roll vad det är för form, storlek eller material - ALLT går att leka med! Både jakt- och kamplekar funkar fina fisken.

Godis funkar också i alla dess former, kan vara slantade morötter, korv eller torrfoder. Det kvittar liksom vad det är ;)

Hon är nog som Lines Ila, gillar allt i belöningsväg..

Godis (torrfoderkulor, stackars hundar med tråkmatte), boll gärna med snöre (snörena tenderar dock att lossna på alla modeller), kampisar av olika slag sen belönar jag med rösten emellanåt men det betyder mer "fortsätt sådär så kommer nog belöningen snart!"..

Sen när det blir oplanerad träning så funkar kottar, grässtrån, snö, pinnar osv precis lika bra.

Vid icke träningstävling utan vardagslydnad kan man säga att belöningen för att tex inte dra i kopplet blir att få komma fram till vad som nu råkar lukta jättegott. Belöningen för att ligga stilla när man kommer hem är att vi kommer fram och hälsar osv..

Favoritbelöningarna är de som funkar bäst just då och varierar efter situation :) Några av de bästa träningspassen har varit spontana med vad som fanns till hands som belöning just då.

Ofta kör jag med att belöna med torrfoder, det är mest smidigt att använda mitt i träning av lydnadsmoment osv. Ibland lyxar jag till det med lite godis.

En annan favorit är helt enkelt att jag springer iväg och Wahidah får jaga mig bäst hon vill. Det kör vi aldrig mitt under något moment såklart, utan mest som "avslutning" innan någon mindre paus. Ibland springer jag bara några meter, fångar upp igen och börjar träna något nytt, ibland utvecklas det till att vi springer i full fart runt varandra, brottas osv.

Hon gillar också att leka med mina vantar, med plastpåsar, gosedjur, bollar, repbitar, pinnar, min jackärm... Kan man ha dragkamp med något så har hon gärna det, annars kastar hon runt det, skakar det och "dödar" det. Det enda jag aldrig någonsin använder som belöning är kopplet eller sådant som hon kan skada sig på.

Och ja, när vi tränar vardagsgrejer kan ju belöningen ibland vara att hon får komma fram och nosa på vad hon nu vill nosa på, får leka med plastpåsen som flyger över vägen eller så.

Justja, en av hennes favoritleksaker är när jag sätter ett gosedjur på ett snöre som jag sedan knyter fast i ett ridspö. Då kan jag kasta runt det hur som helst och hon kan få jaga rätt duktigt :D

Funderar också på att köpa en sån här för att ha ytterligare en leksak att använda:
L306_g2p9x3_medium.jpg

Här är det mest jaktlek med boll och kamplek som gäller (gärna med pip!). Vet han att bollen väntar i fickan blir han grymt taggad. Även beröm och klappar funkar riktigt bra. Han tenderar att bli lite för seg av godisbelöningar.

Synd att han inte är så mycket för godis, han är en riktigt smalis som är ganska liten i maten. Som spårslut däremot ska han ha godis, inget annat duger, och då äter han nästan vad som helst.

Senast ändrad:

Oftast fastnar jag i att belöna med godis. Dels för att det ofta är enklast, dels för att Sigge väldigt sällan går att belöna med lek.
Godisutbudet begränsas lite av att han är allergisk, för tillfället används oftast kattfoder, lite blandad med tex. ost eller torkad hjortlever. Jag har märkt att jag oftast får en mer motiverad hund genom att variera godis av olika värden.
Smått och/eller lättdelat och lättätet är ju bäst.

Leksaksmässigt är det jaga alt. kampa, men det går bara ibland för Sigges del. Favoriten för båda hundarna är ett gosedjur med pip med en boll i andra änden.

Förutom ett muntligt bra är det väl det jag har att välja bland på Sigge... Att belöna honom för ivrigt (verbalt eller med egna kroppen) gör honom mest låg.

På Stoja funkar allt :p Nu är hon ju bara 10 veckor men där ska jag absolut se till att utveckla alla möjliga belöningar. Där får väl det mesta henne att hoppa jämfota snarare ;) Märker dock redan att jag fastnar lite i godisbelöning, försöker komma ifrån det. Samma favoritleksak, kamp är roligast och det med ALLT, med godis funkar allt hittills, ett enkelt bra är ok och att belöna med kroppen är hur kul som helst.

Externa belöningar försöker jag komma ihåg att använda (bara på Sigge hittills) och är användbara i många fall. I vardagslydnaden kan tex doftfläckar eller så funka också men det använder jag inte så ofta.

Billy:
Bus! Jag kan belöna honom genom att springa och fåna mig några steg :D Kamp, röst och godis fungerar också bra. Det beror lite på vilken energi jag vill ha. Han är väldigt lättbelönad. Fårskinnstrasa eller fleecefläta är favorit.

Ivan:
Mat och godis, mat och godis... Lite jaktlek ibland, då gäller enbart hans älskade gula pipbollar eller fårskinnstrasa.

Oscar: Precis vad som helt i godisväg. Allt går ner med mördande reklam. Favoriterna är torkad fisk, korv och köttbullar.

Fonzie: Korv, köttbullar, leverpastej och skinka funkar bäst.

Ibland kokar jag frikadeller av enbart köttfärs helt utan salt/kryddor, kokt kycklingmage/kycklinghjärta och kassler som jag kokar för att få bort en del salt. Detta gillar båda.

Leksaker är de inte alls roade av.

På spårslutet är det klöven som gäller. Båda bär den till bilen även om det är ett par kilometer.

Ixi's favoritbelöning är helt klart hennes stoora repboll med handtag, men eftersom vi glömde den när vi var i stugan i somras och inte har lyckats hitta någon likadan, så är favoriten just nu repleksaker som går att ha dragkamp med och godis.
Oftast är det dock beröm med rösten som ger bäst effekt, då blir hon inte lika uppstissad som hon blir av de andra.

Det vanliga är att jag har med mig två tennisbollar eller en dragkamp på promenad, då godis inte är så jättehäftigt hos ilo. Jag har provat göra egna och köpa i alla former, det enda godis som Ilo kan tänka sig jobba lite extra för är hundchoklad.

Det bästa belöningarna han vet dock är kottar eller en basketboll. Basketbollen önskar jag att jag kunde stoppa i fickan då jag aldrig haft bättre belöning någonsin, han gör allt jag ber om och lite till för den.

Funderar också på att köpa en sån här för att ha ytterligare en leksak att använda:
L306_g2p9x3_medium.jpg

Jag har en sådan, den är mycket uppskattad att kampa med och att få tugga på. Jag har även en med ett längre rep som jag kan kasta iväg framför mig eller bakom mig (beroende på var jag vill ge belöningen) utan att jag behöver släppa leksaken helt. Stora favoriter båda två!

I lydnads- eller trickträning så använder oftast godis, rösten eller kroppsspråket när jag belönar/motiverar i ett moment. Mellan moment så blir det kamp med leksak. Men jag använder även leksak om jag vill få tempo, t.ex hålla farten hela vägen fram (och förbi) vid inkallning. Då kastar jag leksaken bakom mig som belöning.

När jag skulle lära den äldsta att springa framför mig när vi joggar så använde jag pinnar som jag kastade framför henne och som hon fick jaga ifatt i kombination med att vi stannade till då och då för koppelkamp.

Summa summarum så är jag inte särskilt strukturerad i hur jag belönar utan går lite på känsla och försöker se vad nöden kräver så att säga. Det viktigaste för mig är att motivationen ska vara hög så att träningen blir ett nöje för hundarna. Så det speglar nog hur jag belönar. Jag är inte så mån om perfektion och precision eftersom jag inte har några tävlingsambitioner vad gäller lydnad. Däremot gillar jag fart och fläkt.

Mina hundars (dsg) absoluta favoritbelöning är jaktlek med en longerpiska med fastbundet kaninskinn. Tyvärr inget man kan med sig i fickan dock. :)

Försöker överhuvudtaget använda mycket lek som belöning istället för godis.

Jag med...hundarna blir lyckliga av det :love:, kanske nån levergodis

Cashmir - Godis! Det funkar absolut bäst under lydnadsträning. Men ibland har jag inte med det om vi t.ex. "bara" ska iväg till stranden för lösspring och lek..men fortfarande vill belöna när han kommer på inkallning eller så och då uppskattar han verkligen "hårda" klappar med ord-belöning så som "duuuktig killen", eller att få kampa med mina vantar och springa runt med dom ett varv :p Han är för övrigt väldigt lätt att belöna..

Caspian (äldre omplacering) - han är väldigt svårmotiverad, självständig, envis och lever i sin egna lilla värld.. :angel: Så när han VÄL lyder något kommando eller kommer på inkallning så får han oftast godis..vilket han ibland vill ha och ibland ratar.. Däremot älskar han att få kela och bli kliad på ryggen och pussa på en..så för honom är det ens slags belöning:p Vad det än gäller så behöver han styras med mjuka metoder och verkar mest "ta åt sig" av belöning som består av att klia och klappa på honom.

Lyxa går igång rejält på kamplek, hårt och galet med massa högljudda morr och gap från mig samtidigt som jag "slår"/putter på henne ska det vara :D!

Ätbara belöningar så är favoriterna korv, pannkaka,ostbågar och mjukost :p. Jag föredrar att servera belöningarna aktivt genom att lägga dem i snusdosor som man sen kan kasta iväg så hunden får jaga ikapp sin belöning och komma med den till mig så vi öppnar den tillsammans, alt kasta korvbitar till henne så hon får fånga dem.

:p. Jag föredrar att servera belöningarna aktivt genom att lägga dem i snusdosor som man sen kan kasta iväg så hunden får jaga ikapp sin belöning och komma med den till mig så vi öppnar den tillsammans,

Det där måste jag komma ihåg att testa med sigge! Tänkt det länge men glömt bort.

Migo: mkt intressant tråd :)

boll gärna med snöre (snörena tenderar dock att lossna på alla modeller)

Boll_klin_extra_kraftig__60_mm__L_55_cm_thumb.JPG

Bästa boll med snöre jag provat. Inte en gång har snöret lossnat från bollen och då har jag ändå 40kg hoffe jag kampar med :) Den första jag skaffade höll ca 1,5år innan han tuggade av snöret i en obevakad stund.

KL

Min kille är ganska lätt belönad men kamp och jakt är favorit belöningen. Helst en kombination så boll på snöre används mycket. En fårskinns kamp som Red_Chili visade bild på är med en mycket uppskattad leksak. Godis använder jag lite men oftast slukar han biten el spottar ut den och kräver sin leksak ändå :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka