100 möjligheter

Speciella_tina

Trådstartare
Gör ett litet kvickt inlägg såhär i början på det nya året! (Har tillgång till internet eftersom vi är borta, hemma är vi internetlösa igen...)

Jag har precis läst färdigt boken Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två, och jag måste få rekomendera den till alla er andra föräldrar! Den är verkligen superbra. Jag har länge varit intresserad av genus och jämnställdhet, och hela tiden vetat att jag vill uppfostra mina barn jämnställt.

Men jag kan ibland tycka det är svårt att veta hur jag ska göra det, och framförallt är det svårt att förklara för omgivningen, och styra omgivningen. Den här boken var verkligen superbra! den var en ögonöppnare på fler än ett sätt, och den gav massvis av bra tips!

Sv: 100 möjligheter

Nej, det tror jag inte. Poängen är så vitt jag vet att man ska ge sitt barn möjlighet att bli som de vill, istället för att pressa in dem i könsroller. Titeln är väl lite en respons till dem som tror att jämställdhet innebär att alla ska bli likadana - poängen är ju att man ska få hundra möjligheter istället för en, som det blir ifall man bara uppmuntras göra sånt som anses passa till det kön man tillhör. Att en flicka kan alla färger, inte bara rosa och lila, till exempel.

Nu är jag tillbaka efter ett lååångt internetuppehåll!

Precis som Mabuse skriver handlar det omm att ge barnet fler möjligheter till att bli en helt egen individ, och att undvika att pressa in barnet i könsroller.

Det handlar om att erbjuda barnet fler lekar, men också att lära barnet de olika lekarna. Det handlar om att låta alla barn känna sig fina, och att låta alla barn uttrycka känslor. Pojkar får också gråta och flickor får också bli arga. Det handlar om hur barn blir bemötta utifrån vilket kön de har och vilka kläder de har, istället för vilka individer de är!

Det är en riktigt bra bok, så jag rekomenderar verkligen den! Själv känner jag att jag kommer behöva läsa den många fler gånger, för det är ett så stort ämne, och det rör hela Tuvas barndom.

Den är superbra!! Lättläst och lätt att förstå. Igenkänningsfaktorn är stor. Och den visar på bra exempel utan att vara "mästrande" eller ha en massa "pekpinnar".

Så, jag skriver också här för att puffa lite för din rekommendation och hoppas fler föräldrar läser den! :D

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 745
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 028
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar