100% bonde & Djursjukhuset

Masqueradee

Trådstartare
Igår satt jag och kollade på SVT1, först på Djursjukhuset och sedan på 100% bonde och då dök två frågor upp. Jag hoppas att detta är på rätt forum, annars får ni gärna flytta tråden! :)

1. I djursjukhuset var det ett litet föl som hade problemet att han läckte urin/kissade ur naveln istället för ja, som normalt. Är detta ett "vanligt" problem, alltså att det finns en chans att det kan hända? Har aldrig hört talas om det och på programmet verkade det inte vara någon direkt nyhet, även om det verkade vara ganska allvarligt för detta fölet?

2. Sen sändes 100% bonde och i gårdagens avsnitt var det dags att kastrera unghingsten. Detta gjordes i hagen hemma på gården. Först fick hästen en dos "avslappnande" (??) och han såg ut att bli så drogad att han knappt kunde stå på benen (stod och vägde så att det såg ut som att han skulle falla ihop baklänges). Sen en dos smärtstillande. Efter detta så genomfördes själva kastreringen. Man fäste någonting som skulle trycka ihop blodkärlen, lät det sitta i tio minuter och sedan "klippte man av" och lämnade i princip hästen i hagen själv sen. Brukar man göra så? Alltså kastrera hingstar ute i hagen?
1. Jag är medveten om att detta är i Danmark så man kanske har olika tillvägagångsätt än här (?) och 2. De kanske inte alls lämnade honom själv i hagen, men det såg ut som så när de klippt ihop programmet.

Tacksam för svar :)
 
Sv: 100% bonde & Djursjukhuset

Aldrig vart med om kastrering av häst men på kalvar gör man precis som du beskrev fast vi lägger dom ner :) Mycket smidigt.
 
Sv: 100% bonde & Djursjukhuset

Fråga 1. Ja, det förekommer. Inte så vanligt, men inte heller ovanligt.

Fråga 2. Ja, det är ungefär så en smidig kastrering går till.
 
Sv: 100% bonde & Djursjukhuset

När dom kastrerat hingstar i stallet jag håller till så får de alltid stå inne i en spilta under hela processen fram till dess att de är helt vakna och då får gå ut beroende på vad klockan är och vilken årstid det är :)
 
Sv: 100% bonde & Djursjukhuset

Fråga 2: Så gick det till när vi kastrerade vår shettis förra sommaren, bara att vi stod inne i stallgången istället och sen fick lillen vakna till inne i en box innan vi släppte ut honom i hage. Allt gick bra :)
 
Sv: 100% bonde & Djursjukhuset

Min kastrerades hemma i stallgången, stor mot en vägg, så han hade "stöd" och sedan lite lokalbedövning, ett par tänger på blodkärlen, skära bort kulorna och in i helt rent box (i detta fall oanvänd) med en massa halm. Stod väl inne någon dag, ute och gick promenader.
Såren lämnas öppet för de läker bäst då, vad jag gick höra iaf :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 782
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: cambodia
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 352
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 062
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp