@KrullTroll
Men fy vad hemskt med ponnyn!

Sånt där som man verkligen inte önskar någon... Snacka om maximal otur...
KL
Hemma igen efter två intensiva dagar. Kaptenen har skött sig jättebra. Med tanke på att det här ändå är första gången han sover borta nånstans sådär och nu har det varit full ruljans på den gården iom att det varit kurser i tre dagar så tycker jag han har varit jätteduktig. Han är ju van våran lilla gård mitt ute i ingenstans. Idag red jag ett pass igen. Först skrittade vi ut en sväng, då blev pålle jätteglad. Men så gick vi in på banan och han blev sådär sirap-seg igen. Först bara skrittade och joggade jag honom och tränaren tyckte att det räckte för idag eftersom han är trött och växtpåverkad. Men när jag hoppat av och vi gått iväg en sväng för att titta på JÄTTEHEMSKA robotgräsklippare så blev han ju som en drake och inte ett dugg trött. Så hemska jag satt upp igen, red tillbaka och in på banan igen. Tränaren såg nog lite förvånad ut för jag gick in med en helt annan inställning. Från: "jaja lilla fina hästen, jag förstår att du är mör i kroppen så vi tar det lite lugnt" till raka motsatsen: "nu jävlar tar du dig samman, lyssnar på vad jag säger och går framåt!" Plötsligt gick han ju fram bra.

Lite paff blev han nog när jag gick på honom så mycket i början. Men jodå. Då satt galoppen där, gick att reglera lite både framåt och tillbaka, bättre åt höger men vänster gick också, och han visade fram en större och luftigare trav med mer driv och han tog helt enkelt för sig mer framåt. Jag fick igenom ställningen ordentligt i båda varv och han blev en riktig dröm att sitta på!

Så mycket enklare och roligare när man kan rida ordentligt på en bra bana också! Nog för att han var seg, men den segheten han visade då vet jag ju är pga att han växer, så den är han ursäktad för. Men han är en rätt bekväm häst när han sätter den sidan till. Det var nog tur att jag väckte honom lite så att han fick visa framfötterna lite. Hon hade inte kunnat rida nåt då hon inte haft nån passande sadel.
När kurserna var klara blev det så att han flyttade med sin nya hästkompis till dennes stall två mil bort. Det är hos spekulantens väninna. Därmed blev det ännu mer nytt för honom. Helt ny transport (tveksam, orädd men lite "vill-inte", knallade på snällt efter ett par minuter) och på nya gården var det fler hästar och dessutom KOR i en hage bredvid. Lilla hästen blev alldeles uppe i hejsan och spände upp sig som en jag vet inte vad.

Men taggade ändå ner snabbt tyckte jag. Efter tio minuter hade han funnit sig tillrätta och gick och åt lite. Det började såklart regna så jag fick gå ut och lägga på ett täcke i hagen innan vi åkte.
Nu avvaktar vi en vecka till, men oavsett så lutar det åt att han blir kvar där över sommaren. Sen får vi se åt vilket håll det bär. Jag hoppas såklart att spekulanten han är hos nu vill ha honom, men annars har hon väldigt mycket mer kontakter än vad jag har så han har större möjlighet att hitta ett nytt hem där nere än här.