10/10 i hopp blev 7/7 !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
C

crazy

Hingst bedömd med 10/10 i hopp av hannoveranerförbundet bedömdes med 7/7 i Sverige.Hingsten är 3 år.

Vad anser ni om detta?

Ja man kan börja fundera på vem det egentligen är som dömmer fel. Dom eller svenskarna.

Fast att svenskarna dömmer lägre än dom från utlandet är ju vida känt. Inte bara hoppningen då utan även steg och extriören.

Ja på tex D-day har jag för mig. Tyskarna skrattade typ åt Sverge då :smirk: Men d var ett tag sen.
Var det nån som skvallrade om

Jovisst men det är ju en oerhörd markant skillnad på 10/10 och 7/7...spänd eller ej så borde ett erfaret öga ha ngt hum om vad som kan dölja sej talangmässigt i en häst ändå.

Bara detta är ett tydligt tecken på att de svenska bruksproven är för korta.

Bruksprovets längd i Sverige har ju varit debatterat under lååååååång tid!!!!
Det "gamla" provet, var ju väldigt kort, varav man utarbetade det bruksprov som är idag, och där testryttare är ett viktigt moment. :)

De länder som har varit/är mest framgånsrika i halvblodsavel, tillämpar bruksprov som är 70 - 100 dagar!!! :)

Det underliga är att när man inte tog lärdom av dessa länder, och passade på att utforma det nuvarande provet mer efter deras modeller. :eek:

Resultatet blev att bruksprovet inte blev särskilt många dagar längre, om man jämför med det gamla. :crazy:

Hyperion heter han...ville först inte lägga ut namnet med hänsyn till hingsthållaren och eftersom han nu istället ska göra ett bruksprov i Tyskland.

Jag tror att en av anledningarna till att vi inte har så omfattande bruksprov i Sverige beror på att vi inte kan få ordentligt betalt för hästarna. I Sverige är det en hobby att föda upp hästar och det görs mer eller mindre idéellt. Ändå lägger folk ut en massa pengar och arbete för att visa kvalitén på sina hästar. Om detta skulle ta 70-100 dagar skulle du få betala en hel förmögenhet för det, det har inte en vanlig uppfödare pengar till. Därför skulle du inte nödvändigtvis få de bästa hästarna att deltaga, utan de med rikast ägare ;) Då har vi uppnått mindre än nu... :crazy:

30-dagarsprovet i Tyskland kostar mellan 1500-2500 EURO beroende på vilken station du använder. Svenska provet går på ca 15000,- och varar för 4-åringarna i 7 dagar. Så det har inte med att göra att hästarna är dyrare i Tyskland. Och kan tyksarna få det att gå ihop med de priserna borde väl vi också?

Alldeles riktigt...kan tyskarna så borde väl vi inte vara sämre! ;)

Tror att det handlar mer om en bättre organisation, och ett bättre samarbete mellan uppfödare - sport - stat - företag!

Att dessa får så att säga betalat för sina hästar, handlar ju mer om att dessa sedan lång tid, kan konsten att marknasföra sin avel !!!! :) Den tyska aveln, är världomfattande, och världsledande, och samarbetet gynnar så att lovande hästar kommer till proffisionella ryttare!

Dessutom ska man inte glöma, att tyskland "producerar" inte bara hästar i absoluta toppklass på "löpande band", utan även mängder med ryttare!!!
Tyskarna har inte ett underskott med potentiella landslagsryttare, utan har inga problem med att få ihop ryttare för flera lag, på samma nivå! :)
I tyskland är ridskolesystemet inte alla uppbyggt på samma sätt som här, med grupper på 8-10 elever! Inte heller har man traditionen att rida för tränare en gång i veckan/varannan vecka! Vilket också leder till framgångar!

Nu avvek jag från trådens ursprungsämne, men det jag vill framhålla är att aveln och bruksprovets utformning, inte bara är grundat i att uppfödare i andra länder får bättre betalt! Utan andra faktorer, som man oftast inte sätter i samband med själva aveln, splar mycket stor roll! :)

Nu var väl frågan om Hyperions bedömning. Och i mitt tycke var han för dagen inte mera värd än 7-7.

Oj! Missade trådämnet ännu mer :o

Jo men detta borde ju också visa att dagsformen är mer avgörande, än vad det kanske är i andra länder!!!

Här har ju hingstarna EN chans, 3 års hingstarna har ju ett löshoppning tillfälle, som betygssätts!!!!
Det rör sig också om väldigt unga hästar, som av naturliga orsaker inte har jättemycket rutin, och den främmande miljön påverkar säkert många!

Det kan hända att Hyperion, och andra hingstar, inte var värda mer än 7/7 just vid det tillfället. Men det intressanta är väl hur dessa hade bedömts om provet hade sträckt sig över en längre tid, och de då hade fått hoppa vid fler tillfällen! :)

Jag tror att om hingstarna hade visats (hoppats) exempelvis fem ggr, istället för en, så hade nog många betyg sett annorlunda ut, om man hade dömt helheten under dessa dagar!
En del till det bättre, men säkerligen hade några även fått sämre betyg!
Och jag är för min del övertygad om att en sådan bedömning skulle vara mer rättvis, och mer selekterande på ett positivt sätt för aveln. :smirk:

Jo men om en hingst kan få 10/10 av ett förbund och 7/7 av ett annat...ja då anser jag att det tyder på att det är MYCKET som är fel med vårat svenska system.Detta kan ju medföra att vi missar talangfulla individer i våran svenska halvblodsavel.

Angående det tyska systemet så har jag fått för mej att det funkar mer som en slags avelsvärdering med bruksprov...sedan om hingsten blir nr 1 av 28 eller nr 26 av 28 spelar ingen roll,de får ändå användas i aveln.Här handlar det om att konkurransen ändå slår ut de sämre parterna samtidigt som hingstägarna kan "upp till bevis" om nu hingsten inte skulle varit i absoluta toppen utav bruksprovsdeltagarna...så får de ändå en möjlighet att bevisa det genom sina avkommor.Om inte annat kan då hingstarna användas till egna ston så att man får fram bevis på hur han nedärver sej.Faktum är att vissa hingstar förärver sej bättre än den individ de själva är.Tex som Cortez.

Denna uppfattningen har jag fått genom min tyska hingstkatalog...

Bra. Den uppfattningen har jag också fått.

Det är ju heller inget som säger att hingsten som kom som nr.1 nedärver sig bättre än den som blev nr.28.

Bara för att domarna tycker det är en supertalang så är det ju faktiskt inget som säger att hingsten nedärver sina talanger.

Nej, men OM han gör det är det bra mycket trevligare med dem som nedärver "hoppa bra med fina gångarter" än "hoppa kasst och stel som en åsna". ;)

Nej, ibland kan jag tycka att det är lite väl petigt med hingsturvalet samtidigt som jag inte tycker att man ska släppa allt helt heller.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 736
Senast: fio
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar